آزمایش بی خطر نیفتی

آزمایش بی خطر نیفتی

آزمایش بی خطر نیفتی چیست؟ اختلالات کروموزومی در جنین با روش های گوناگونی قابل بررسی هستند. یکی از دقیق ترین روش ها برای بررسی اختلالات کروموزومی نمونه برداری از سلول های جنینی می باشد .این روش مستلزم نمونه برداری از جنین است. لازم به ذکر است که این روش نمونه برداری، روشی غیرتهاجمی می باشد و تقریبا حدود ۱ درصد در بعضی موارد سبب سقط جنین می شود.

برای از بین بردن احتمالات سقط جنین در آزمایشات، روش های غیر تهاجمی ابداع شدند. در این روش ها دیگر نیازی به نمونه برداری از جنین نمی باشد. با کمک سونوگرافی و نمونه خون مادر می توانیم در این روش اختلال کروموزومی در جنین را پیش بینی کنیم .اگر احتمال اختلالات کروموزومی در جنین بالا بود، عمل پرخطر نمونه برداری از جنین انجام می شود .

آزمایش بی خطر نیفتی، تازه ترین روش غربالگری جنین می باشد که در حال حاضر فعلا در خارج از کشور انجام می شود. با کمک این آزمایش نتایج بسیار خوبی حاصل می شود .

روش کار در این آزمایش این گونه است که، با نمونه گیری از خون مادر و استخراج DNA از آن می توانیم DNA جنین را که در سرم مادر وجود دارد بررسی و شناسایی کنیم. اگر در نمونه برداری از DNA جنین اختلال کروموزمی دیده شود ، برای تایید حتما روی جنین تست انجام می دهیم.

با بررسی های فراوان محققان به این نتیجه رسیده اند که آزمایش بی خطر نیفتی نسبت به آزمایش غربالگری سه ماه اول و دوم که در ایران انجام می شود ، نتایج فوق العاده ای دارد .

از مزایای دیگر این تست می توان به این مورد اشاره کرد که، امکان انجام این آزمایش از هفته ۱۰ بارداری وجود دارد و می توان جنسیت جنین را نیز در این آزمایش مشخص کرد.

البته لازم به ذکر است که هزینه انجام این آزمایش بالا است، به این دلیل که فعلا این آزمایش در خارج از کشور انجام می شود. اما با فرستادن نمونه خون مادر امکان انجام آزمایش بی خطرنیفتی برای مادران عزیز وجود دارد .

جهت انجام مشاوره ژنتیک در مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم می توانید به صورت آنلاین اقدام کنید.

Leave A Comment