هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری زمان نزدیک شدن به زایمان و تولد نوزاد است اما متخصصین زنان مدت زمان کامل برای زایمان را هفته سی و نهم می دانند. در حالی که در هفته سی و هفتم بارداری نیز نوزاد کامل رشده کرده و بالغ شده است و چنانچه متولد شود جای نگرانی ندارد، زیرا ریه و مغز نوزاد رشد و نمو لازم را کرده است.

تغییرات نوزاد در هفته سی و هفتم بارداری

بسیاری از نوزادان دراین هفته دارای موی سر کامل می باشند. یکی از شگفتی های موی نوزاد این است که ممکن است هم رنگ موی پدر و مادرش نباشد. اغلب مادرانی که رنگ موی تیره دارند، فرزندانشان موهای بلوند و روشی دارند. باور کردنش سخت است، اما جنین شما تا لحظه‌ های آخر بارداری هم در حال رشد است. جنین هنوز به مکیدن انگشت و بلعیدن مایع آمنیوتیک مشغول است و به راحتی چشم ها را باز و بسته می نماید و طرز قرار گرفتن اشیاء در دست را نیز تمرین می کند. چشم‌ هایش را باز و بسته می‌کند و گرفتن اشیا را هم تمرین می‌کند، اما یکی از تمرین های مهمی که در حال انجام دادن آن است، نفس کشیدن می باشد. در هفته سی و هفتم بارداری قد جنین به ۴۹٫۵ سانتی متر و وزنش به ۲۸۸۴ گرم می رسد.

تغییرات مادران در هفته سی و هفتم بارداری

ممکن است که انقباضات رحمی (Braxton Hicks) در این هفته بیشتر شده و باعث مکدر شدن آنان شود. افزایش ترشحات واژن که همراه با خون باشد نیز محتمل است، که موجب نگرانی مادران می شود. افزایش ترشحات واژن امری طبیعی است. شایان ذکر است که در صورت داشتن خونریزی های پی در پی و مداوم باید حتما به متخصص زنان و یا ماما مراجعه کرده و علت را بررسی نمود، زیرا می تواند از علل پلاگ موکوسی باشد و منجر به زایمان شود.

چه آزمایشاتی در هفته 37 بارداری صورت می گیرد؟

ممکن است که در این هفته متخصص زنان اقدام به بررسی و معاینه لگن بنماید و تمام جوانب را ارزیابی کند. یکی از نشانه های زایمان این است که گردن رحم نسبت به هفته های گذشته کمی نرم تر و انعطاف پذیرتر می شود، اما اگر هنوز رحم سفت و طول مجرای درون آن زیاد باشد، زمان زایمان هنوز فرا نرسیده است.

یکی دیگر از آزمایشاتی که در این هفته زیاد صورت می گیرد، بررسی قرار گیری جنین در رحم می باشد. بررسی وضعیت جنین و نزول سر به لگن توسط متخصص مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که پای نوزاد سمت دهانه رحم قرار گرفته باشد، متخصص زنان برخی از تمرینات و حرکات را به مادران آموزش می دهد که موقعیت نوزاد تغییر پیدا نماید. زیرا هنوز احتمال چرخش جنین وجود دارد.

یکی دیگر از موارد بررسی عفونت مادر می باشد، زیرا احتمال عفونت بعد از زایمان بالاست اما اگر عفونت قبل از زایمان در مادری نمایان شود، باید بلافاصله درمان نمود و عارضه را برطرف کرد.

مادران در هفته سی و هفتم بارداری باید از مواد غذایی مغذی و مفید بیش از سابق مصرف نمایند و از خوردن شام سنگین اجتناب کنند. زیرا مصرف غذای چرب و سنگین تاثیرات منفی را در پی خواهد داشت و مادر را سنگین کرده و در نتیجه خواب مادران بیشتر خواهد شد. برای کنترل این معضل بهتر است که وعده های غذایی زیاد و با حجم کم مصرف شود.

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

Leave A Comment