هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

همانطور که هفته ها طی می شود ،کم کم به هفته های آخر بارداری نزدیک می شویم . دوران بارداری از حساس ترین دوران در هر فرد است که برای سالم طی کردن آن لازم است تا مراقبت ها و تغذیه مناسبی داشته باشیم . بیشترین سوالی که مادران در این هفته از بارداری از پزشک خود دارند این است که چرا حرکات و ضربه به شکم جنین افزایش یافته است آیا این امر دلیلی خاصی  دارد ؟  برای پاسخ به این سوال و مراقبت ها ی لازم در هفته سی و یکم بارداری بهتر است مقاله زیر را مطالعه فرمایید .

هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

تغییرات مادر در هفته سی و یکم بارداری

مادران در دوران بارداری تغییرات جسمی و روحی – روانی بسیاری را تجربه می کنند اغلب اعتقاد بر این است که بارداری اول هر زن  و در هر بارداری ، خصوصا در هفته آخر بارداری ، مادران بیشتر دچار استرس می شوند . لااقل بخشی از این تغییرات ناشی از بالا رفتن سطح هورمون های بارداری در بدن آن ها می باشد . در نتیجه این تغییرات ،مشکلاتی مانند :

افسردگی ،اضطراب و استرس در شخص پدیدار می شود که نحوه ی مواجه و مدیریت این تغییرات به مهارت ها و آموزش های خاصی نیاز دارد .

استرس های دوران بارداری قبل از جنین ،باعث بروز بیماری های جسمی و روحی  در مادر باردار می شود . این استرس ها می توانند  باعث ایجاد افسردگی ،اختلال در خواب ،سر درد ،کاهش اشتها ،مشکلات قلبی ،فشار خون بالا و نهایتا سختی زایمان برای مادر باردار  شوند .اما باید گفت قضیه فقط به خود مادر باردار ختم نمی شود  و به طریق مختلف  این استرس ها به جنین او نیز انتقال می یابد . هر چند همه مکانیسم های  دخیل در انتقال استرس  های مادر در دوران بارداری به جنین ،هنوز به طور کامل مشخص نشده است ،اما واضح است که نقس هورمون ها نقش اساسی در آن هاست .

در آزمایشگاه سیتوژنوم تمام آزمایشات و تست های لازم قبل از بارداری انجام می شود .دقت و صحت نتایج در آزمایشات امری مهم است در نتیجه در انتخاب آمایشگاه دقت کنید . شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس بگیرید :
تلفن تماس : ۰۲۱۸۸۶۳۱۱۹۷

تغییرات طبیعی فیزیولوژیکی بدن مادر در دوران بارداری

از جمله این تغییرات مانند افزایش وزن ،تغییر ظاهری فرم بدن یا صورت ،بی اشتهایی یا پر خوری ،سوء هاضمه ،حالت تهوع ،یبوست ،کمر درد ،خستگی و سایر موارد .

راه کارهای مفید برای کاهش استرس در هفته سی و یکم بارداری

به طور حتم در طول دوران بارداری، باید برنامه ریزی ها و آزمایشات به طور منظم و دقیق انجام شود . انجام آزمایش و تایید سلامت جنین توسط متخصص می تواند به نسب بسیار زیادی از این استرس ها بکاهد . علاوه بر این ها روش های دیگری نیز وجود دارد که برای کاهش این استرس ها موثر است  از جمله :

رژیم غذایی مناسب و خواب کافی

تقریبا واضح است که خواب کافی و تغذیه صحیح اثرات مثبت خود را بر روی همه افراد و به ویژه بر مادران باردار بر جای می گذارد . لذا زنان باردار باید توجه ویژه ای به رژیم غذایی خود داشته باشند . به طور کلی ،مصرف غذاهای پروتئینی و نیز غذاهای گیاهی و میوه ها و سبزیجات تازه و پرهیز از گرفتن رژیم غذایی غیر علمی به عنوان شیوه ای صحیح و موثر هم برای سلامت جسمانی مادر و جنین و هم برای کاهش سطح اضطراب مادران توصیه می شود .

ورزش و نرمش مناسب

مسلم است که در هفته سی و یکم بارداری به دلیل افزایش وزن مادر کمتر قادر به نرمش و فعالیت در روز است ،اما انجام ورزش و نرمش های مناسب می تواند امری موثر در کاهش اضطراب و استرس و بالابردن توان مدیریت برای سایر مشکلات در دوران بارداری داشته باشد .ورزش ،ضمن کاهش هورمون های منتج از استرس مانند کورتیزول و نورآدرنالین در جریان خون ،موجب رها سازی تنش های ماهیچه ای و بهبود عملکرد سیستم ماهیچه ای  و بهبود عملکرد  سیستم ماهیچه ای  و سیستم عروقی شده و توان فیزیکی فرد باردار را افزایش می دهد .

مادران بارداری که به طور منظم واصولی در طول دوران بارداری ورزش می کنند و شرایط جسمی مطلوب خود را حفظ می کنند ،در کنترل چاقی ،فشار خون ،استرس ،بی خوابی و تنیدگی عضلانی موفق ترند . از جمله ورزش های مفید برای دوران بارداری می توان به پیاده روی ،یوگا ،شنا و آیروبیک اشاره کرد که همه مادران باردار ترجیحا با مشورت پزشک می توانند انجام دهند .

برخی از مطالب مفید و مرتبط در رابطه با هفته های بارداری

هفته بیستم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

مشاوره ژنتیک

آزمایشگاه ژنتیک

با تشکر مدیریت سایت مشاوره ژنتیک سیتوژنوم