آزمایش برای کبد چرب

آزمایش برای کبد چرب

آزمایش برای کبد چرب به چه علت انجام می شود و کجا ضرورت دارد. کبد چرب الکلی چیست؟ کبد عضو مهم و حیاتی بدن می باشد که در قسمت تحتانی قفسه سینه قرار دارد. این عضو دارای وظایف زیادی در بدن می باشد. سوخت رسانی به بدن و دفع مواد زائد بر عهده این عضو می باشد. در صورتی که کبد دچار اختلال شود بدن را با مشکلات جدی روبرو می کند. یکی از عواملی که باعث مشکل در این عضو می شود مصرف الکل می باشد که در این صورت کبد چرب الکلی نامیده می شود. مصرف الکل بیش از اندازه باعث آسیب به سلول های کبد و حتی موجب از بین رفتن آن ها شود.

انواع اختلالات کبد الکلی

کبد چرب الکلی

یکی از عواملی که باعث ذخیره چربی بیش از حد در کبد می شود مصرف الکل می باشد. در این صورت فرد دچار علائمی مانند خستگی، ضعف و احساس درد در قسمت راست فوقانی شکم می شود. در کبد چرب الکلی در مواردی که مصرف الکل ترک شود ممکن است بهبودی حاصل شود.

هپاتیت الکلی

یکی دیگر از بیماری هایی که در اثر مصرف الکل به وجود می آید هپاتیت الکلی است. در این بیماری در اثر رسوب چربی، کبد ملتهب شده و در مواردی باعث اسکار در آن می شود. از علائم این بیماری حالت تهوع، استفراغ، تب، زردی و احساس درد در شکم می باشد. این بیماری دارای دو نوع خفیف و شدید است. در حالت خفیف زمانی که فرد الکل را ترک کند امکان دارد بیماری بهتر شود و در نوع شدید آن اگر درمان صورت نگیرد ممکن است موجب نارسایی کبد و حتی منجر به مرگ شود.

سیروز الکلی

شایع ترین بیماری کبد در اثر مصرف الکل سیروز کبدی می باشد. در این حالت بافت نرم کبد جای خود را به اسکار می دهد. سلول های کبدی به سختی دچار آسیب می شوند. علائم این بیماری شبیه هپاتیت الکلی می باشد و در صورتی که فرد مصرف الکل را ترک کند به روند بهبود کبد کمک می کند. طبق تحقیقات انجام شده ۵۵ درصد افراد به سیروز کبدی، ۳۵ درصد به هپاتیت کبدی و ۱۰ درصد به کبد چرب الکلی مبتلا می شوند.

آزمایش برای کبد چرب

کبد چرب در بیشتر حالات خود با کمک چکاپ های منظم مشخص می گردد. افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند و در بعضی موارد هم بیمار با داشتن علائمی مثل درد شکم به فکر درمان می رود. اما می توان گفت کبد چرب بیشتر بدون هیچ علائمی دیده می شود. کبد چرب بیشتر با بررسی های اتفاقی در آزمایشگاه ها کشف می شود. در طی آزمایش کبد چرب مواردی مثل قند خون و چربی خون هم بررسی می شود. در صورت دیده شدن علائم مشکوک متخصصین با نمونه برداری از کبد و همچنین مطالعات میکروسکوپی، نظری قطعی به بیمار می دهد.