مزایای غربالگری

مزایای غربالگری

از مزایای غربالگری باید گفت، آزمایشات غربالگری می توانند درصد زیادی از موارد سندرم داون را با هزینه کم و بدون هیچ خطری برای جنین شناسایی کنند.

نتیجه این غربالگری ها احتمال ابتلای جنین به سندروم های ژنتیکی شایع مانند سندروم داون،‌ سندروم ادوارد و سندروم پاتو را تعیین می کند. باید توجه داشت که یک غربالگری طبیعی ضمانتی برای یک نوزاد طبیعی نیست و نتایج غیرطبیعی به معنای قطعی بودن نقائص مادرزادی نوزاد نمی باشد.

انجام این آزمایش های دقیق، به خصوص در سه ماهه اول ‌بسیار مفید است و اگر با آزمایشات تکمیلی نتایج آنها تایید شد با اجازه پزشكی قانونی مجوز سقط به آنها داده خواهد شد.

آزمایش های غربالگری از حساسیت بالایی برخوردار هستند و همین عامل سبب لزوم انجام آن در مراکز معتبر می گردد.

سونوگرافی NT باید توسط سونوگرافیست ماهر و دارای گواهینامه های لازم انجام شود و خطا در اندازه گیری آن می تواند نتایج غربالگری را شدیدا تحت الشعاع قرار دهد.

نتایج آزمایشات غربالگری چه چیزی را نمایش می دهد

از مزایای غربالگری این است که می توان به این یافته ها دست پیدا کرد:

  •  میزان احتمال داشتن جنین مبتلا به سندروم های ژنتیکی شایع را تعیین می‌کند
  • پایین بودن ریسک در تست‌های غربالگری بدین معنی است که احتمال ابتلا به سندرم داون، تریزومی ۱۸ و اختلالات لوله عصبی کم است
  • بالا بودن ریسک در تست های غربالگری ‌به معنی خطر وجود سندرم داون، تریزومی ۱۸ یا اختلالات لوله عصبی است اما بالا بودن ریسک بدان معنی نیست که جنین قطعا مبتلا به بیماری های نامبرده می باشد. بلکه بدین معنی است که روش‌های تشخیصی نظیر آمنیوسنتز، CVS (Chorionic Villus Sampling) و سونوگرافی‌های دقیق برای رسیدن به نتایج قطعی باید انجام شود.

میزان دقت نتایج آزمایشات غربالگری

۹۰% بارداری های همراه با سندرم داون، نتایج غربالگری مثبت دارند یعنی از ۱۰ بارداری همراه با سندرم داون ۹ مورد آن در غربالگری ریسک بالا خواهند داشت. اما یک غربالگری با ریسک بالا به این معنی نیست که جنین حتما مبتلا به سندرم داون است بلکه بدین معنی است که خطر به اندازه کافی بالا هست و باید ارزیابی بیشتری انجام شود. تنها راه قطعیت مبتلا بودن یا نبودن جنین به سندرم داون انجام تست تشخیصی مانند آمنیوسنتز یا CVS می باشد.

Leave A Comment