اکتبر ماه مبارزه با سرطان سینه

اکتبر ماه مبارزه با سرطان سینه

اکتبر ماه مبارزه با سرطان سینه

اکتبر ماه مبارزه با سرطان سینه نام گذاری شده است. یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان، سرطان سینه می باشد. به طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در معرض ابتلا به سرطان سینه است.

سرطان سینه تا حد زیادی قابل پیشگیری است. علاوه بر این می توان به سرعت درمان آن را نیز انجام دهد. در متن زیر به ارائه راه کارهای پیشگیری از سرطان سینه می پردازیم.

راه کارهای پیشگیری از سرطان سینه

یکی از راه کارهای بسیار مفید برای جلوگیری از سرطان سینه داشتن فعالیت و تمرین های بدنی مداوم است. می توان با انجام فعالیت های ساده بدنی و مختصر از این بیماری جلوگیری کرد.

یکی دیگر از راه های پیشگیری از سرطان سینه، رعایت یک رژیم غذایی مناسب است. شما باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی سرشار از فیبر و همچنین مکمل های غذایی غنی از ریز مغذی ها را جای دهید.

حتي الامكان در دوران يائسگي از مصرف هورمون پرهيز کنيد، بسياري از زنان در اين دوران دچار علائمي مثل گرگرفتگي، پوكي استخوان و خشكي واژن مي شوند و هورمون درماني باعث بهبود اين علائم مي شود اما از طرفي شانس ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي دهد. خصوصاً اگر به مدت طولاني مصرف شود. در مورد روشهاي بهبود علائم يائسگي و جايگزين هورمون درماني مي توانيد با پزشك متخصص مشورت كنيد. اگر هورمون درماني براي شما ضروريست، آن را به صورت كوتاه و با نظر پزشك معالج مصرف كنيد.

شيردهي، شانس ابتلا به سرطان پستان را كاهش مي دهد. مطالعات نشان داده اند كه به دليل کاهش سطح استروژن در دوران شيردهي در بدن زنان هر چه اين دوران بيشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پستان نيز برحسب طول مدت شيردهي پايين مي آيد.

در مورد مصرف قرص هاي ضد بارداري، خصوصاً به مدت طولاني، حتماً با پزشك معالج خود مشورت كنيد و از مصرف خوسرانه اين داروها بپرهيزيد.

روش انجام معاينه پستان را بياموزيد و با علائم سرطان پستان آشنا شويد. شايعترين علامت سرطان پستان، وجود توده بدون درد در پستان است كه در اكثر موارد توسط خود بيمار تشخيص داده مي شود. اين توده معمولاً غيرمتحرك و چسبيده به بافت اطراف است و ممكن است باعث تغيير شكل يا رنگ پوست پستان شود.

سرطان سینه از آن دسته بیماری هایی است که با داشتن الگو و سبک زندگی صحیح می توان از آن پیشگیری کرد.

به زنان توصیه می شود بعد از سن ۲۵ سالگی برای چکاپ به پزشک مراجعه کنند و این کار را هر سال و یا ۳ سال یک بار با تشخیص پزشک تکرار کنند. در افراد بالای ۴۰ سال این چکاپ به صورت سالانه حتما توصیه می شود.

آگاهی شرط پیشگیری و درمان است.

برای این منظور جنبشی در اکتبر ماه مبارزه با سرطان سینه برای آگاهی زنان جهان از این بیماری و پیشگیری از آن به وجود آمده است که به اسم جنبش روبان صورتی در ماه اکتبر نام گذاری شده است. این جنبش با هدف آگاه سازی، پیشگیری، درمان و کاهش درد بیماران به وجود آمده است.

در کشور های مختلف در این ماه کمپین هایی برای آموزش افراد برگزار می شود تا بتوان از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کرد. و یا آن را زودتر تشخیص داد تا از پیشرفت سرطان جلوگیری شود. جنبش اکتبر ماه مبارزه با سرطان سینه در کشور ایران نیز، توسط موسسه خیریه سرطان انستیتو کانسر ایران با همکاری وزارت بهداشت، برگزار می‌شود.

بررسی ژنتیکی سرطان سینه

در صورتی که یک نفر و یا بیشتر در خانواده نزدیک شما مانند خواهر یا مادر در سن کمتر از پنجاه سال به این بیماری مبتلا شده است، شما واجد شرایط مراقبت در سنین پایین هستید. و باید آنالیزهای ژنتیکی برای ژن هایی که قبلا ذکر شده انجام بگیرد. افراد دیگر هم که نگران این بیماری هستند در قدم اول باید برای مشاوره ژنتیک مراجعه کنند. اگر جزء خانواده های پر خطر محسوب شوند  و در صورت وجود جهش ژن، مراقبت های لازم و آزمایشات تکمیلی انجام می گیرد.

Leave A Comment