مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

یکی از موارد مهم قبل از اقدام برای بارداری، دریافت مشاوره ژنتیک قبل از بارداری می باشد. برای این منظور می توانید به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه و از مشاوره ی تخصصی در این زمینه بر خوردار شوید. دریافت مشاوره از یک متخصص ژنتیک می تواند شما را از یک بارداری بی خطر و با آرامش خاطر بهره مند سازد.

انجام مشاوره ژنتیک در موارد خاصی توصیه می شود و لازم است تا در شرایط زیر فرد برای دریافت اطلاعات تکمیلی به متخصص ژنتیک و آزمایشگاه ژنتیک مراجعه نماید :

1) مادرانی (بانوانی) که در سنین بالای ۳۵ سالگی قصد دارند باردار شوند

2) اگر آزمایش اولتراسوند در دوران بارداری نتایج غیرطبیعی داشته باشد

3) افراد و خانواده هایی که احتمال بروز بیماری های ژنتیکی و ارثی، سرطان های ارثی، نقایص کروموزومی و نقایص جنینی در آن ها وجود دارد

4) عوامل خطرساز :

اشعه x، مواد شیمیایی، داروها، موادمخدر و… همه و همه می توانند برای جنین شما خطرناک باشند. بنابراین اگر در طول دوران بارداری خود و یا پیش از آن در معرض این عوامل قرار گرفته اید باید مشاوره ژنتیک را انجام دهید.

5) بیماری های مادران :

گاهی مادران بیماری هایی دارند که احتمال به دنیا آوردن نوزادانی با نقایص ژنتیکی در آن ها افزایش خواهد یافت. این مادران قبل از بارداری باید با یک مشاور ژنتیک صحبت کنند.

6) سقط جنین :

اگر شما دو یا تعداد بیشتری از جنین های خود را در حین بارداری سقط کرده اید باید مشورت کنید.

7) ازدواج فامیلی :

افرادی که هم خون هستند و با یکدیگر فامیل اند قبل از تصمیم به ازدواج باید درباره احتمال وقوع نقایص ژنتیکی در نوزادشان به یک مرکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

8) بیماری های نژادی :

برخی از بیماری ها در یک نژاد و یا قوم خاص به صورت نژادی و یا قومی وجود دارد. این افراد نیز برای مشورت درباره احتمال وقوع این بیماری ها در نوزادشان به کمک مشاور ژنتیک نیاز دارند.