نحوه آزمایش ژنتیک

نحوه آزمایش ژنتیک

مدارک لازم برای آزمایش ژنتیک چه می باشد؟

آیا با انجام آزمایش DNA می توان نژاد را شناسایی نمود؟

 نحوه آزمایش ژنتیک به چه صورت است؟ آزمایشگاه ژنتیک امروزه با دارا بودن تمام امکانات برای بیماران به تشخیص برخی از بیماری های مهم اقدام می کند و خطر ابتلا به فیبروزکیستسک و لاکتوز را نیز نشان می دهد.

اما مهم این است که به یاد داشته باشید که همه آزمایشات ژنتیکی برابر نیستند. حتی بهترین آزمایش بالینی ژنتیکی که تحت نظارت پزشک انجام می شود درآزمایشگاه ژنتیک پزشکی کامل نیست و ممکن است که خطا در آن رخ دهد در نتیجه ما تاکید می کنیم که حتما به یک آزمایشگاه ژنتیک مجهز و پیشرفته مراجعه شود تا دقیق ترین جواب آزمایش ژنتیک را برای متقاضی عرضه نماید. باید گفت که تست های ژنتیکی تشخیصی هستند، بنابراین هر کسی که در مورد سلامتی اش کنجکاو است، می تواند یکی از آن ها را انجام دهد. اما اگر فکر می کنید ممکن است در معرض خطر اختلال ژنتیکی باشید، بهترین روش برای تشخیص؛ انجام آزمایش ژنتیکی می باشد.

آزمایشات ژنتیکی به عنوان ابزاری بالینی از تقریبا نیم قرن قبل مورد استفاده قرار گرفته است و بعد از انجام آن پزشکان شروع به ارائه آزمایش  و تجویز دارو می کنند. بگذارید بگوییم که بسیاری از زنان در خانواده دارای سرطان سینه هستند. بیمار می تواند یک آزمایش ژنتیکی برای مشخص شدن این که آیا ممکن است یک ژن غیر طبیعی از BRCA را به ارث برده باشد انجام دهد تا ژن را شناسایی نماید و خطر ابتلا به سرطان سینه را در خود جست و جو کند.

نحوه ی آزمایش ژنتیکی برای برخی از افراد، می تواند توضیحی بسیار ضروری برای بیماری ارائه دهد و به پزشکان کمک کند بهترین دوره درمان را تعیین نمایند. نوزادان اغلب برای بیماری های ژنتیکی مورد آزمایش قرار می گیرند. معمولا این آزمایش زمانی صورت می گیرد که یا جنین باشد و یا نوزاد تازه متولد شده است.

برخی دیگر از افراد که نیاز است آزمایش های ژنتیکی را انجام دهند افرادی هستند که خود یا همسرشان دارای تاریخچه خانوادگی یک بیماری ارثی هستند و خواهان بررسی آن می باشند. شایان ذکر است که بگوییم که این آزمایش را حتی اگر این بیماری را نداشته باشند نیز باید انجام دهند. به عنوان مثال، فیبروز کیستیک به یک ژن خاص مرتبط است، اما باید ژن غیر طبیعی از هر دو والدین در آن ها به ارث رسیده باشد.

اگر افراد فقط یک ژن را به ارث برده باشند، ممکن است هیچ یک از علائم تا آخر عمر در آن ها ایجاد نشود. اما اگر فردی  خود و یا همسرش ژن معیوب را حمل کرده باشند، فرزند آن هاهم آن ژن را به ارث می برد.

مشاوره ژنتیک

Leave A Comment