هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری چربی بیشتری بر زیر پوست تشکیل می شود و چین و چروک پوست از بین می رود. این چربی سفید متفاوت از چربی قهوه ای است، چربی قهوه ای برای تنظیم دمای بدن لازم است، در حالی که چربی سفید، به عنوان یک منبع انرژی عمل می کند.

جنین در این زمان از بارداری قوی تر و پر هیجان تر می باشد و به انواع محرک ها واکنش نشان می دهد، در نتیجه جنبش و حرکات جنین در رحم را بیشتر احساس می کنید.

در هفته بیست و نهم بارداری به طور حتم شکم شما به اندازه کافی بزرگ شده است، به گونه ای که دیگر نمی توانید پاهای خود را ببینید. با افزایش وزن ممکن است رگ های واریسی نمایان شوند، رگ های واریسی بیشتر به دلیل افزایش حجم خون در دوران بارداری ظاهر می گردند. بیشتر زنان رگ های واریس را دردناک می بینند، توصیه می شود برای جلوگیری و به حداقل رساندن آن ها تعادل گردش خون خود را با ایستادن و یا نشستن برای مدت زمان طولانی کنترل کنید.

پس از گذشت هفته بیست و هشتم بارداری لازم است تا حرکات جنین در رحم کنترل شود، به طور عادت شمارش لگد باید حداقل دو بار در روز، یک بار در صبح و یک بار در شب کنترل شود.

تغییرات مادر در هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری همانند هفته های پیشین مادر ممکن است احساس سوزش معده داشته باشد، یبوست نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که در دوران بارداری می تواند آزار دهنده باشد. در طول دوران بارداری، هورمون پروژسترون بیش از انداره ترشح می شود که می تواند سبب سستی و آزاد شدن عضلات بدن گردد. در طی آزاد شدن عضلات معده، عضلات روده هم سست می شود که می تواند سبب یبوست در فرد گردد. برای کاهش عوارض ناشی از بارداری لازم است تا رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید، همچنین لازم است تا از مصرف غذاهای سنگین در این دوران اجتناب کنید. در صورتی که یبوست در فرد کنترل نشود می تواند به مراتب سبب بروز بواسیر در فرد گردد. در حققیت به متورم شدن رگ های خونی در ناحیه مقعد بواسیر گفته می شود. مصرف روزانه فیبر به مقدار کافی و همچنین ورزش کردن می تواند تا حد زیادی از بروز یبوست و بواسیر جلوگیری کند.

در هفته بیست و نهم بارداری، سر جنین بزرگتر از قبل می شود. رشد سر باید با مغز درحال رشد هماهنگ باشد. ماهیچه ها و ریه او همچنان به رشد خود ادامه می دهند. در این زمان از بارداری به دلیل این که نیازهای غذایی جنین به حداکثر مقدار خود می رسد، رشد جنین با سرعت بالایی انجام می شود. پزشک لازم است تا با تجویز و ارائه رژیم غذایی متناسب میزان کلسیم، آهن، اسید فولیک و پروتئین مورد نیاز مادر و جنین را تامین کند.

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین