هفته بیست و یکم بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

هفته بیست و یکم بارداری نوزاد حدود ۳۶۰ گرم وزن و ۲۶٫۷ سانتی متر طول دارد. پوست او شفاف و به تدریج از حالت قرمز به خاطر مویرگ های زیر پوست به حالت شفاف تغییر می کند. ابروهایش ضخیم تر و لب هایش نسبت به قبل پهن تر شده است و چشم او به سرعت در زیر پلک هایش حرکت می کند. در این هفته مادران به سه ماهه سوم از بارداری وارد می شوند. پوست جنین سفت می شود و گلبول های دفاعی (گلبول های سفید) بدنش در حال شکل گیری می باشند. زبان جنین درآمده و مدام در حال تکان دادن آن است. (مثل این که صحبت می کند) جنین در هفته بیست و یکم بارداری شروع به بلعیدن مایع آمنیون می کند و آب و قند را جذب می نماید و مواد اضافی را از راه روده دفع می کند. در این هفته جنین به راحتی درون رحم حرکت می نماید و حرکاتش بیشتر احساس می شود که در بعضی موارد عجیب به نظر می رسد. تولید سلول‌های خونی از کبد و طحال جنین صورت می گرفت ولی در این هفته از بارداری با رشد فضای بین مغز استخوانی، این وظیفه به این عضو منتقل شد تا سلول‌های خونی را تولید نماید.

تغییرات مادران در هفته بیست و یکم بارداری

در سه ‌ماهه سوم حاملگی به دلیل این که رشد کودک تقریبا کامل می‌شود، درد های خفیفی در ناحیه شکم یا زیر کمر، احساس می شود. در این هفته مادران باید غذای خود را کنترل نمایند. بهتر است مادران از یک رژیم غذایی استاندارد پیروی کنند، ولی نباید رژیم بگیرند، زیرا با دارا بودن وزن متعادل جنین نیز در تولد کم وزن نمی باشد.
خط کمر در این هفته محو می شود، این عارضه بیانگر بزرگ و حجیم شدن شکم، رحم و همه قسمت های بدن می باشد. پاهای مادران در هفته بیست و یکم بارداری متورم خواهد شد و در ایستادن طولانی مدت دچار ناراحتی در ناحیه پاها می شوند. به دلیل افزایش چربی بدن، امکان ایجاد جوش و آکنه در صورت بسیار زیاد می باشد. به منظور داشتن فعالیت های بدنی و جلوگیری از گرفتگی عضلات، بهتر است که در کلاس های یوگا یا پیلاتس حضور به هم رسانند. مادران در این هفته باید از قرص یا مکمل های آهن و کلسیم استفاده نمایند، زیرا جنین در حال تولید سلول های قرمزخونی می باشد، مصرف این قرص ها از کم خونی جنین محافظت می کند. شایان ذکر است چنان چه مادری دارای درد شکمی باشد و این عارضه در زیر شکم افزایش بیابد، باید زود به پزشک یا متخصص ماما مراجعه نماید، زیرا نشانگر زایمان زودرس یا جفت سرراهی می باشد.

سونوگرافی آنومالی

Leave A Comment