هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

مادر در دوران بارداری هر هفته با تغییراتی مواجه می شود که در این مقاله به تغییرات مادر و جنین در هفته سی و دوم بارداری می پردازیم. اطلاع از این تغییرات کمک فراوانی به پیشگیری از خطرات احتمالی و آشنایی با علائم می کند.

رشد و تکامل جنین در هفته سی و دوم بارداری

جنین در هفته سی و دوم بارداری تقریبا زمان زیادی را به تمرین فعالیت هایی که بعد از تولد به آن نیاز پیدا می کند، می پردازد. این فعالیت ها عبارتند از مک زدن، قورت دادن و نفس کشیدن. تغییرات دیگری که در هفته سی و دوم بارداری در جنین به وجود می آیند عبارتند از:

  • وزن جنین حدوداً ۱٫۸۰۰ گرم بوده و قد او حدوداً ۴۲ سانتی متر می باشد. سایز تقریبی جنین حدوداً مثل یک هندوانه می باشد.
  • پرز های نرمی که تمام بدن جنین را فرا گرفته بودند، در این هفته به ریختن ادامه می دهند.
  • مادر ممکن است با تغییر نوع حرکات در جنین روبرو شده و حرکات جنین افزایش یابد.
  • لگد ها و حرکات جنین با قدرت کمتری انجام می شود.
  • مادر باید هر لحظه و هر ساعت حرکات جنین را کنترل کرده و زیر نظر داشته باشد. در هر ساعت به طور نرمال جنین ۱۰ لگد می زند. در صورتی که این حرکات کاهش یابد، مادر در ساعات بعد تعداد حرکات را با دقت بیشتری چک کند.
  • پوست جنین تا حدود زیادی به حالت نرمال تبدیل می شود.

تغییرات فیزیکی مادر در هفته سی و دوم بارداری

مادر در هفته سی و دوم بارداری با علائم و مشخصه های جدیدی روبرو می شود. در زیر به توضیح برخی از این تغییرات می پردازیم:

  • مادر ممکن است متوجه خشکی و سوزش در برخی از نقاط پوست شکم شود که یه علت کشیده شدن پوست شکم در اثر بزرگ شدن رحم می باشد. با استفاده از مقداری لوسیون مخصوص یا کره بدن که بافت غلیظ تری دارد، می توان تا حدودی از این مورد جلوگیری کرد.
  • مادر اضطراب و تنش به دلیل نزدیک شدن به موعد زایمان و مسئولیت های بعد از آن دارد. برای آرام شدن می تواند اطلاعات مورد نیاز برای بعد از زایمان را از طریق کتاب ها و فیلم های آموزشی کسب نماید. همچنین در صورت امکان با یک تا دو نفر از نزدیکان، برای کمک های بعد از زایمان صحبت کنید.
  • مادر در هفته 32 بارداری به دلیل احتباس مایعات در بدن، با ورم ملایمی در نواحی صورت، دست ها، ران ها و ساق پا، قوزک پا و انگشتان پا مواجه می شود.
  • ورم یا (ادم) طبیعی بوده ولی در اواخر بارداری و خصوصاً در فصل تابستان، این مورد تشدید می شود.

مراقب های لازم در هفته 32 بارداری

در این زمان از بارداری لازم است تا مادر استراحت کافی داشته باشد و از فعالیت ها و ورزش هایی که او را خسته می کند تا جای ممکن امتناع کند. به دلیل افزایش وزن و وزن گیری جنین روند تنفس برای مادر کمی مشکل است. توصیه می شود به منظور کاهش درد های بدن و داشتن خوابی راحت قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و بعد از نوشیدن یک لیوان شیر ولرم بخوابید .

لازم است تا با تمام علائمی که ممکن است نشانه ای از آغاز زایمان باشد آشنایی داشته باشید تا در صورت بروز نشانه های زایمان جان مادر و جنین به خطر نیفتد. آماده کردن مقدمات زایمان همچون ساک نوزاد در هفته سی و دوم بارداری لازم است.

می توان گفت از هفته 32 بارداری به بعد هر لحظه ممکن است جنین به دنیا بیاید و آشنایی با علائم زایمان زودرس می تواند کمک کننده باشد. از جمله این نشانه ها، انقباضات منظم است که در حدود یک ساعت زمان می برد، این انقباضات حتی بعد از استراحت و نوشیدن آب هم ادامه دارد.

عوارض خطرناک بارداری برای مادر و جنین

Leave A Comment