کاریوتایپ پرز جفتی

کاریوتایپ پرز جفتی

در بارداری آزمایشات متعددی برای بررسی سلامت جنین انجام می شود که کاریوتایپ پرز جفتی نیز یکی از این موارد است. در دوران بارداری چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد و ما صادق خواهیم بود، برخی از این افکار می توانند کمی ترسناک باشند. با داشتن آگاهی از غربالگری های حین بارداری و بررسی سلامت جنین استرس شما کاهش یافته و می توانید از دوران شیرین بارداری لذت ببرید.

بگذارید آزمایشاتی را که در طول بارداری دریافت خواهید کرد را برای شما معرفی کنیم. و به یاد داشته باشید، پزشک شما همراه شماست، اگر درمورد آزمایشات یا نتایج خاصی نگرانی دارید، او می توانند به سوالات شما پاسخ دهد.

تست های غربالگری قبل از تولد چیست؟

آزمایش غربالگری قبل از تولد” یک اصطلاح کلی است که انواع تست هایی را که ممکن است پزشک توصیه کند یا شما ممکن است در دوران بارداری انتخاب کنید را شامل می شود.

برخی از آزمایشات غربالگری قبل از تولد برای تعیین این که آیا کودک احتمالاً دارای شرایط سلامتی خاص یا ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون است، انجام می شود.

احتمالاً پزشک شما در اولین ملاقات قبل از تولد از این آزمایشات غربالگری نام برده، زیرا بیشتر آن ها در سه ماهه اول و دوم انجام می شوند.

این نوع آزمایش غربالگری فقط می تواند خطر یا احتمال بروز آن را مشخص کند اما این تست ها نمی توانند تشخیص قطعی را فراهم کنند. اکثر این تست ها غیر تهاجمی هستند و انجام آن ها به همه توصیه می شود.

اما اگر نتایج مثبت هستند، آزمایش های تشخیصی بیشتر که برخی از آن ها ممکن است تهاجمی تر باشد، می تواند پاسخ های قطعی تری را برای شما و پزشک فراهم کند. یکی از این بررسی ها کاریوتایپ پرز جفتی است که در آن نمونه برداری از پرزهای جفت CVS نیاز خواهد بود.

سایر آزمایش های غربالگری قبل از تولد روش های معمولی است که به دنبال بررسی عواملی است که ممکن است بر سلامت شما، بارداری و کودک شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، آزمایش تحمل گلوکز، برای بررسی دیابت حاملگی است، که به هر حال، قابل کنترل است.

به افرادی که در بارداری خطر بیشتری برای داشتن فرزند با شرایط خاص دارند، معمولاً آزمایش غربالگری اضافی ارائه می شود. به عنوان مثال، مادرانی با سن بالاتر، سابقه داشتن فرزند با اختلالات ژنتیکی، سابقه وجود اختلالات ژنتیکی در خانواده و … که در این شرایط انجام تست های تشخیصی دیگری ضرورت پیدا می کند.

در جدول زیر به شرح کامل پرداخته ایم. همواره انجام مشاوره ژنتیک قبل از هر اقدامی به کاهش استرس شما کمک کرده و در انتخاب بهترین روش تشخیصی بسیار موثر خواهد بود.

نام آزمایشکاریوتایپ پرز جفتی
نام بخشسیتوژنتیک
نوع نمونهپرز جفتی
شرایط نگهدارینمونه کمتر از ۲۴ ساعت باید به مرکز ژنتیک ارسال گردد.
نمونه در دمای خنک نگهداری گردد (از یخ زدگی نمونه جدا جلوگیری شود).
موارد درخواستمشاهده ریسک در غربالگری
سابقه سقط یا مشکل در بارداری قبلی
سابقه بیماری ژنتیکی در خانواده
تعیین جنسیت
سن بالای مادر
روشکشت سلولی
زمان انجام آزمایش۲۱-۱۴ روز