14 بیماری خود ایمنی شایع

14 بیماری خود ایمنی شایع

14 بیماری خود ایمنی شایع

بیش از 80 بیماری مختلف خود ایمنی وجود دارد. در اینجا 14 بیماری خود ایمنی شایع از متداول ترین آن ها آورده شده است.

1. دیابت نوع 1
لوزالمعده هورمون انسولین را تولید می کند، که به تنظیم قند خون کمک می کند. در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده را مورد حمله قرار داده و از بین می برد.

افزایش قند خون می تواند منجر به آسیب رگ های خونی و همچنین ارگان هایی مانند قلب، کلیه ها، چشم ها و اعصاب شود.

2.آرتریت روماتوئید (RA)
در آرتریت روماتوئید (RA)، سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می کند. این حمله باعث قرمزی، گرمی، درد و سفتی در مفاصل می شود.

بر خلاف استئوآرتریت، که معمولاً افراد پیرتر دچار آن می شوند، RA می تواند زودتر از 30 سالگی یا حتی سن کمتر شروع شود.

3.پسوریازیس / آرتریت پسوریازیس
سلول های پوستی به طور معمول رشد می کنند و وقتی دیگر نیازی به آن ها نباشد ریزش پیدا می کنند. پسوریازیس باعث می شود سلول های پوستی خیلی سریع تکثیر شوند. سلول های اضافی تکه های قرمز ملتهب ایجاد می کنند، معمولاً با مقیاس پلاک های نقره ای سفید روی پوست مشخص می شود.

30 درصد از مبتلایان به پسوریازیس نیز تورم، سفتی و درد در مفاصل خود را تجربه می کنند. به این شکل از بیماری آرتریت پسوریاتیک گفته می شود.

4.بیماری مولتیپل اسکلروزیس
مولتیپل اسکلروزیس (MS) در سیستم عصبی مرکزی شما غلاف میلین یعنی پوشش محافظ سلول های عصبی را محاصره می کند. صدمه به غلاف میلین سرعت انتقال پیام ها بین مغز و نخاع و از آن جا به بقیه بدن شما را کند می کند.

این آسیب می تواند منجر به علائمی مانند بی حسی، ضعف، مشکلات تعادل و مشکل در راه رفتن شود. این بیماری به اشکال مختلفی ایجاد می شود که با سرعت های مختلف پیشرفت می کند.

5.لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)
اگرچه پزشکان در دهه 1800 برای اولین بار لوپوس را به عنوان بثورات پوستی به دلیل ضایعات پوستی که معمولاً ایجاد می کند توصیف می کنند، اما شکل سیستمیک که شایع ترین آن است در واقع بر بسیاری از ارگان ها از جمله مفاصل، کلیه ها، مغز و قلب تأثیر می گذارد.

درد مفاصل، خستگی و بثورات شایع ترین علائم است.

6.بیماری التهابی روده
بیماری التهابی روده (IBD) اصطلاحی است که برای توصیف شرایط ایجاد التهاب در آستر دیواره روده به کار می رود. هر نوع IBD قسمت متفاوتی از دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری کرون می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را از دهان تا مقعد درگیر کند.
کولیت اولسراتیو فقط پوشش روده بزرگ و رکتوم را تحت تأثیر قرار می دهد.

7.بیماری آدیسون
بیماری آدیسون روی غدد فوق کلیوی که هورمون های کورتیزول و آلدوسترون و هورمون های آندروژن تولید می کنند، تاثیر می گذارد. داشتن کمی از کورتیزول می تواند بر نحوه استفاده و ذخیره کربوهیدرات ها و قند (گلوکز) بدن تأثیر بگذارد. کمبود آلدوسترون منجر به از دست دادن سدیم و پتاسیم اضافی در جریان خون می شود.

علائم این بیماری شامل ضعف، خستگی، کاهش وزن و قند خون پایین است.

8.بیماری گریوز
بیماری گریوز به غده تیروئید در گردن حمله می کند و باعث تولید بیش از حد هورمون های آن می شود. هورمون های تیروئید میزان انرژی بدن را کنترل می کنند که به سوخت و ساز بدن معروف است.

افزایش بیش از حد این هورمون ها باعث تغییر فعالیت های بدن می شود و باعث ایجاد علائمی مانند عصبی بودن، ضربان قلب سریع، عدم تحمل گرما و کاهش وزن می شود.

یکی از علائم احتمالی این بیماری تغییر در چشم ها به نام اگزوفتالموس است، که در حدود 30 درصد از مبتلایان به بیماری گریوز رخ می دهد.

9.سندرم شوگرن
این حالت به غددی که باعث روان بودن ترشحات چشم و دهان می شوند حمله می کند. علائم بارز سندرم شوگرن خشکی چشم و خشکی دهان است، اما ممکن است بر روی مفاصل یا پوست نیز تأثیر بگذارد.

10.تیروئیدیت هاشیموتو
در تیروئیدیت هاشیموتو، تولید هورمون تیروئید کاهش می یابد. علائم آن شامل افزایش وزن، حساسیت به سرما، خستگی، ریزش مو و تورم تیروئید (گواتر) است.

11.Myasthenia gravis
میاستنی گراویس بر روی تکانه های عصبی تأثیر می گذارد که به مغز کمک می کنند ماهیچه ها را کنترل کند. وقتی ارتباط از اعصاب به عضلات مختل شود، سیگنال ها نمی توانند عضلات را به سمت انقباض هدایت کنند.

شایعترین علامت آن ضعف عضلات است که با فعالیت بدتر می شود و با استراحت بهبود می یابد. اغلب عضلات کنترل کننده حرکت چشم، باز شدن پلک، بلع و حرکات صورت درگیر می شوند.

12.واسکولیت خود ایمنی
واسکولیت خود ایمنی هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به عروق خونی حمله می کند. التهابی که منجر به تنگ شدن عروق و رگ ها می شود، اجازه می دهد خون کمتری از طریق آن ها جریان یابد.

13.کم خونی مزمن
این شرایط باعث کمبود پروتئینی می شود که توسط سلول های معده ساخته شده و به عنوان یک فاکتور ذاتی شناخته شده است که روده کوچک برای جذب ویتامین B-12 از مواد غذایی به آن احتیاج دارد. بدون داشتن مقدار کافی از این ویتامین، فرد به کم خونی مبتلا می شود و توانایی بدن برای سنتز مناسب DNA تغییر می یابد.

کم خونی مزمن در بزرگسالان مسن شایع تر است. طبق یک مطالعه سال 2012، این بیماری به طور کلی 1/1 درصد از افراد را مبتلا می کند، اما تقریباً 2 درصد از افراد بالای 60 سال سن دارند.

14.بیماری سلیاک
افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند غذاهای حاوی گلوتن، پروتئین موجود در گندم، چاودار و سایر محصولات غلات را بخورند. هنگامی که گلوتن در روده کوچک است، سیستم ایمنی بدن به این قسمت از دستگاه گوارش حمله می کند و باعث التهاب می شود.

یک منبع معتبر در سال 2015 خاطرنشان کرد: بیماری سلیاک حدود 1 درصد از مردم ایالات متحده را مبتلا می کند. تعداد بیشتری از افراد حساسیت به گلوتنی را گزارش داده اند، که یک بیماری خود ایمنی نیست، اما می تواند علائمی مشابه مانند اسهال و درد شکم داشته باشد.

این 14 بیماری خود ایمنی شایع ترین مواردی هستند که تا به حال مشاهده شده است. با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج فامیلی یا پیش از اقدام به بارداری می توان از تولد نوزاد مبتلا به ابن اختلالات پیشگیری کرد. همین الآن وقت مشاوره خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

بیماری خود ایمنی و علل آن

بیماری های نقص ایمنی Immunodeficiency