سرطان پستان

سرطان پستان

سرطان پستان چیست؟ سرطان سینه که امروزه بسیار شایع است با آسیب به بافت پستان که شامل مجاری (لوله‌ هایی که شیر را به نوک پستان منتقل می‌کنند) و لوبول‌ها (غدد تولید کننده شیر) همراه است، این سرطان هم در زنان و هم در مردان ایجاد می‌شود. البته بروز سرطان پستان در مردان نادر بوده و کمتر دیده می شود.

البته سرطان سینه مانند سرطان های ۲۰ سال گذشته نیست و دچار تغییراتی گردیده است. با تشخیص به موقع این بیماری و توجه به علائم آن می توان از پیشرفت سرطان جلوگیری نمود، این درمان و البته تشخیص به هنگام به افزایش آمار بقای افراد مبتلا کمک نموده است. در واقع با تشحیص به هنگام این سرطان و توجه به علائم شایع آن می توان از بروز آن مطلع شد و از پیشرفت این بیماری در مراحل حاد جلوگیری نمود. هر ساله تقریباً در ۷۰۰۰ نفراز مردم کشور این بیماری تشخیص داده می شود، اما دلایل متعددی برای امیدوار ماندن این افراد وجود دارد.

علائم و نشانه های سرطان پستان

دقت داشته باشید که توجه به علائم و نشانه های اولیه سرطان سینه بسیار تاثیر گذار بوده و می تواند شما را از شیوع و پیشرفت بیماری باز دارد.

این سرطان در اغلب موارد علائمی ندارد، اما گاهی اوقات امکان دارد زنان خودشان مشکلی که در پستانشان ایجاد شده است را کشف نمایند. نشانه‌ها و علائمی که زنان باید مراقب آن ها باشند به شرح زیر است:

  • وجود توده‌ای بدون درد در پستان
  • تغییر در اندازه و شکل پستان
  • متورم شدن زیر بغل
  • تغییرات در نوک پستان یا در ترشحات آن

ممکن است دردناک بودن پستان هم یکی از علائم سرطان باشد، اما این علامت رایجی نیست.

عوامل ایجاد کننده سرطان پستان

عوامل متعددی در بروز سرطان سینه دخيل هستند که بیشتر عوامل موروثی را شامل خواهند شد، اما به طور کلی می توان موارد زیر را بیان نمود:

  • سن
  • سابقه فامیلی
  • عوامل ژنتیکی و هورمونی
  • اولین حاملگی بالای ۳۰ سال و …

بررسی تقویت ژن HER2 به روش CISH به منظور بررسی پاسخ سرطان پستان به داروی Herceptin

سرطان پستان دومین سرطان شایع زنان می باشد. HER2/neu یک انکوژن است که گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی را کد می کند و موجب تشدید تقسیم سلولی و رشد سلول ها می شود. سلول های اپیتلیال طبیعی در کل بدن حاوی دو نسخه از ژن HER2/neu می باشند، که میزان اندکی از پروتئین HER2/neu را در سطح خود تولید می کنند. در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از سرطان های پستان ژن HER2/neu و پروتئین مربوطه تقویت شده است. این سرطان ها در برابر درمان هورمونی و گروهی از روش های شیمی درمانی مقاوم هستند.

افزایش پروتئین HER2/neu موجب افزایش سیگنال هایی می شود که تقسیم و رشد سلولی را تحریک می کنند. در سرطان های HER2 مثبت می توان از مزایای درمان هدفمند با آنتی بادی مونوکلونال Herceptin بهره برد. تعیین وضعیت HER2 به روش CISH یک روش تایید شده است که تعداد نسخ HER2 را در بافت سرطان پستان شمارش می کند.

مدت زمان انجام این آزمایش حدود ۱۰ روز کاری است و نحوه درخواست تست به صورت HER2 می باشد.

نوع نمونه برای این تست، برش های پارافینه شده (FFPE) است.

شرایط غیرقابل قبول : نمونه هایی که به درستی فیکس نشده اند.

تفسیر آزمایش

وجود ژن HER2 تکثیرشده پاسخ بهتری به درمان با Herceptin را پیش بینی می کند.

در آزمایشگاه ژنتیک سیتوژنوم این تست به روش هیبریداسیون کروموژنیک و ایمنوهیستولوژی انجام می شود.

اکتبر ماه مبارزه با سرطان سینه

Leave A Comment