کم خونی

کم خونی

مطمئنا شما نیز اصطلاح کم خونی را بارها و بارها شنیده اید ولی ممکن است که دقیقا ندانید تعریف کم خونی چیست؟ چه علائمی دارد و یا دلیل ایجاد آن در بدن بیماران چیست؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که کم خونی یا آنمی به کاهش میزان گلبول های قرمز در خون گفته می شود. که ممکن است تحت تاثیر عوامل متعددی در بدن افراد ایجاد شود که البته کمبود آهن از مهم ترین عوامل آن است.

علائم کم خونی

متاسفانه کم خونی یکی از بیماری های خاموش است که در مراحل اولیه خود علائم خاصی نداشته و زمانی خود را در بدن بیمار نشان می دهد که بیماری شدت زیادی پیدا کرده است. بیماران باید در صورت مشاهده علائم اولیه بیماری سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایند. در ادامه به ذکر ۱۰ مورد از مهم ترین علائم آنمی می پردازیم.

۱ـ رنگ پریدگی پوست : در بیماران مبتلا به آنمی، کم رنگ بودن لب ها و خستگی و بیحالی پوست از اولین علائمی است که مشاهده می شود که به این حالت بیمار رنگ پریدگی پوست گفته می شود.

۲ـ احساس خستگی و بیحالی : دومین علامت بعد از رنگ پریدگی پوست، خستگی و بیحالی می باشد.

۳ـ سردردهای پی در پی : نداشتن اشتهای کافی برای غذا خوردن و وجود سردرد های پیاپی یکی از شایع ترین علائم آنمی در افراد است.

۴ـ یبوست : در صورتی که بدون تغییر رژیم غذایی، در فرد یبوست ایجاد شود، می تواند علامت کم خونی در او باشد.

۵ـ پیکا : اصطلاح پیکا برای مواردی استفاده می شود که بیمار میل به خوردن چیزهایی مانند خاک یا کاغذ دارد که در واقع خوراکی نیستند.

۶ـ نداشتن تمرکز فکری و احساس افسردگی : این دو مورد می تواند از علائم روانی این بیماری باشد.

۷ـ تنگی نفس : باید گفت که وظیفه اکسیژن رسانی به بافت های بدن بر عهده گلبول های قرمز می باشد که در بیماری آنمی متوسط تا شدید، بیمار احساس تنگی نفس خواهد داشت.

۹ـ سردی انگشتان دست و پا

۱۰ـ احساس ضعف یا سرگیجه : اگر در زمان بیدار شدن از خواب یا هنگام برخاستن احساس ضعف، خستگی و سرگیجه دارید، احتمال وجود این بیماری زیاد است.

آزمایش خون

بیماری کم خونی تحت عوامل متعددی در بیماران ایجاد می شود که از مهم ترین آن ها می توان به کمبود آهن در بدن بیمار و مشکلات پزشکی اشاره نمود. برای تشخیص وجود بیماری در فرد، قطعی ترین راه تشخیص آن انجام آزمایش خون است. اگر احساس می نمایید که مشکوک به داشتن آنمی هستید، به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به مصرف قرص های مکمل‏ آهن نکنید چرا که ممکن است دچار عوارض بعدی آن شوید.

کم خونی داسی شکل

علائم و دلایل کم خونی ماکروسیتیک

Leave A Comment