مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

هدف از مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج تبادل اطلاعات در رابطه با ژنتیک فرد است، مشاوره ژنتیک می تواند کمک کند تا :

  • به درستی یک اختلال ژنتیکی تشخیص داده شود
  • ارزیابی عود خطر در اعضای خانواده مرتبط و بستگان آن ها
  • ارائه گزینه های مناسب برای بهترین تصمیم
  • گروه های حمایتی را ارائه می دهد تا از عود بیماری جلوگیری کند 

مشاور ممکن است از بروز یک بیماری در یک خانواده جلوگیری کند، همچنین می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا خطر ابتلا به برخی بیماری های ارثی را ارزیابی کنند و آن ها را راهنمایی کند. بسیاری از زوج ها به دنبال مشاوره ژنتیکی هستند زیرا سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی شناخته شده همچون، ناباروری، سقط جنین و یا مرگ و میر نوزادان اولیه در آن ها وجود دارد. سایر دلایل مشارکت در مشاوره ژنتیکی ممکن است تأثیرات شغلی یا شیوه زندگی باشد. هر گونه سابقه خانوادگی عقب ماندگی ذهنی می تواند نگران کننده باشد زیرا در این افراد سابقه خانوادگی بیماری های قلبی در سنین اولیه وجود دارد.

مشاوره ژنتیکی ممکن است در آینده نزدیک، با عنوان تحقیق ژنتیکی ادامه یابد. مشاوره ژنتیکی همچنین می تواند به افراد در مورد ابتلا به بیماری هایی که ممکن است در طول زندگی خود با آن ها مواجه شوند کمک کند.

یک مشاور ژنتیک، با کمک بیمار یا خانواده، یک نژاد شفاف خانوادگی را ایجاد می کند که شامل بررسی بروز بیماری در بستگان درجه اول (والدین، خواهران و برادران و کودکان) و بستگان درجه دوم (عمه، عمو، و پدربزرگ و مادربزرگ) است. قبل یا بعد از این نژاد تکمیل شده، برخی از آزمایشات ژنتیکی با استفاده از تجزیه و تحلیل DNA، اشعه ایکس، اولتراسوند، تجزیه ادرار، بیوپسی پوست و ارزیابی فیزیکی انجام می شود.

چه افرادی نیاز به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج دارند

بیشتر معلولیت های ایجاد شده در فرززندان عاملی ژنتیکی دارد، همین امر می تواتند اهمیت آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را بیان کند. در صورتی که در طی آزمایشات ژنتیکی، جواب آزمایش حاکی از مشکلات ژنتیکی در زوجین باشد، بهتر است تا حد ممکن زوجین از ازدواج با یکدیگر خودداری کنند و یا با آگاهی بیشتر با انجام مشاوره ژنتیک ازدواج، از وضعیت ژنتیکی خود مسیر زندگی را پیش روند.

اهمیت مشاوره ژنتیک

  • حدود چهل تا پنجاه درصد مرگ و میر نوزادان مربوط به مشکلات ژنتیکی است و سالانه در کشور ایران بیش از ۳۰ هزار کودک معلول به اختلالات ژنتیکی دچار می‌شوند. پس بهتر است که برای جلوگیری از این اتفاق مشاوره ژنتیک پیش از تولد نوزاد انجام بگیرد. همچنین پیش از ازدواج و در حین بارداری هم می توان آزمایشات مربوط به بررسی ژنتیک جنین را انجام داد و به این صورت می توان اقدامات لازم را برای فرزند خود انجام دهید.
  • با این که بسیاری از بیمار ی های ژنتیکی مانند معلولیت و ناتوانی درمان ندارند، اما می توان تا قبل از هفته هجدهم بارداری اقدام به سقط جنین کرد و یا این که برای درمان وی پیش آگاهی داشته باشید.
  • از جمله مهم ترین اختلالات ژنتیکی بیماری های ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و نابینایی است که بیشتر آن ها به دلیل ازدواج های فامیلی به وجود می آید. همچنین بیماری تالاسمی جزء بیماری‌های ژنتیکی شایع به شمار می‌آید.
  • در صورتی که برخی از بیماری ها به موقع تشخیص داده شوند، می توان با رژیم غذایی مناسب حتی از پیشرفته شدن بیماری جلوگیری کرد.
  • در کشور های پیشرفته برای این که افراد در نسل آینده سالم باشند هزینه و سرمایه گذاری زیادی برای آزمایشات ژنتیک انجام شده است.