انواع بیماری قلبی در کودکان

بیماری قلبی در کودکان

انواع بیماری قلبی در کودکان

انواع بیماری قلبی در کودکان وجود دارد. از جمله نقایص مادرزادی قلب، عفونت های ویروسی که قلب را تحت تأثیر قرار می دهند و حتی بیماری قلبی که بعداً در کودکی به دلیل بیماری ها یا سندرم های ژنتیکی به وجود آمده است.

خبر خوب این است که با پیشرفت در زمینه پزشکی و فناوری، بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری قلبی به زندگی پرتحرک و کامل ادامه می دهند.

بیماری قلبی مادرزادی

بیماری قلبی مادرزادی (CHD) نوعی بیماری قلبی است که کودکان با آن متولد می شوند و معمولاً ناشی از نقص قلب است که در بدو تولد وجود دارد. در ایالات متحده، تقریباً 1 درصد نوزادانی که هر ساله متولد می شوند، CHD دارند.

CHD هایی که کودکان را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از:

  • اختلالات دریچه قلب مانند باریک شدن دریچه آئورت که جریان خون را محدود می کند
  • سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک، جایی که سمت چپ قلب توسعه نیافته است
  • اختلالات شامل سوراخ در قلب، به طور معمول در دیواره های بین اتاق ها و بین رگ های اصلی خونی که قلب را ترک می کنند، از جمله:
  • نقص سپتوم بطنی
  • نقص دیواره دهلیزی
  • مجرای شریانی ثبت شده
  • تترالوژی فالوت، که ترکیبی از چهار نقص است، از جمله:
  • یک سوراخ در سپتوم بطنی
  • یک راه باریک بین بطن راست و شریان ریوی
  • سمت راست قلب ضخیم شده
  • آئورت آواره

نقص مادرزادی قلب ممکن است در دراز مدت بر روی سلامتی کودک تأثیر بگذارد. آنها معمولاً با جراحی، روش های کاتتر، داروها و در موارد شدید، پیوند قلب درمان می شوند.

برخی از انواع بیماری قلبی در کودکان نیاز به نظارت و درمان مادام العمر دارند.

تصلب شرایین

تصلب شرایین اصطلاحی است که برای توصیف تجمع پلاک های پر از چربی و کلسترول در داخل عروق استفاده می شود. با افزایش تجمع، رگ ها سفت و باریک می شوند، که خطر لخته شدن خون و حملات قلبی را افزایش می دهد. به طور معمول سال ها طول می کشد تا تصلب شرایین ایجاد شود. غیر معمول است که کودکان یا نوجوانان از آن رنج می برند.

با این حال، چاقی، دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد بهداشتی کودکان را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. پزشکان غربالگری کلسترول بالا و فشار خون بالا را در کودکانی که دارای عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا دیابت و دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، توصیه می کنند.

درمان به طور معمول شامل تغییر در سبک زندگی مانند افزایش ورزش و اصلاح رژیم غذایی است.

آریتمی

آریتمی ریتم غیرطبیعی قلب است. این می تواند باعث شود پمپاژ قلب با کارایی کمتری انجام شود.

انواع مختلفی از آریتمی ها ممکن است در کودکان رخ دهد، از جمله:

  • ضربان قلب سریع (تاکی کاردی)، شایع ترین نوع در کودکان تاکی کاردی فوق بطنی است
  • ضربان قلب آهسته (برادی کاردی)
  • سندرم Q-T طولانی (LQTS)
  • سندرم ولف پارکینسون وایت (سندرم WPW)

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف
  • خستگی
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • مشکل تغذیه

درمان ها به نوع آریتمی و تأثیر آن بر سلامتی کودک بستگی دارد.

بیماری کاوازاکی نوعی از بیماری قلبی در کودکان

بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر است که در درجه اول کودکان را درگیر می کند و می تواند باعث التهاب در رگ های خونی دست، پا، دهان، لب ها و گلو شود. همچنین باعث ایجاد تب و تورم در غدد لنفاوی می شود. محققان هنوز مطمئن نیستند که علت آن چیست.

طبق انجمن قلب آمریكا (AHA)، این بیماری علت اصلی بیماری های قلبی در حدود 1 مورد از هر 4 كودك است. بیشتر آنها زیر 5 سال نیستند.

درمان به میزان بیماری بستگی دارد، اما اغلب شامل درمان سریع با گاما گلوبولین یا آسپیرین داخل وریدی (بوفرین) است. کورتیکواستروئیدها گاهی اوقات می توانند عوارض بعدی را کاهش دهند. کودکانی که از این بیماری رنج می برند اغلب ملاقات های مادام العمر برای پیگیری سلامت قلب نیاز دارند.

سوفل قلب

سوفل قلب صدایی “هضم کننده” است که از طریق خون در محفظه ها یا دریچه های قلب یا از طریق رگ های خونی نزدیک قلب تولید می شود. اغلب بی ضرر است در مواقع دیگر ممکن است نشانه یک مشکل قلبی عروقی باشد.

سوفل قلب ممکن است به دلیل CHD، تب یا کم خونی ایجاد شود. اگر یک پزشک سوفل غیرطبیعی قلب را در کودک بشنود، آزمایش های دیگری را برای اطمینان از سلامت قلب انجام می دهد. سوفل های قلب معمولاً به خودی خود برطرف می شوند، اما اگر سوفل قلب به دلیل مشکلی در قلب ایجاد شود، ممکن است نیاز به درمان اضافی داشته باشد.

پریکاردیت

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که کیسه نازک یا غشایی که قلب را احاطه کرده است (پریکارد) ملتهب یا آلوده شود. مقدار مایعات بین دو لایه آن افزایش می یابد و توانایی قلب در پمپاژ خون را مانند آنچه که لازم است، مختل می کند.

پریکاردیت ممکن است پس از جراحی برای ترمیم CHD رخ دهد، یا ممکن است به علت عفونت های باکتریایی، ضربه های قفسه سینه یا اختلالات بافت همبند مانند لوپوس ایجاد شود. روش های درمانی به شدت بیماری قلبی در کودکان ، سن کودک و سلامت کلی آنها بستگی دارد.

بیماری روماتیسمی قلب

در صورت عدم درمان، باکتری های استرپتوکوک که باعث ایجاد گلودرد و تب مخملک می شوند نیز می توانند باعث بیماری قلبی در کودکان و بیماری روماتیسمی قلب شوند.

این بیماری می تواند به طور جدی و دائمی به دریچه های قلب و عضله قلب آسیب برساند (با ایجاد التهاب عضله قلب، معروف به میوکاردیت). طبق گزارش بیمارستان کودکان سیاتل، تب روماتیسمی به طور معمول در کودکان 5 تا 15 ساله رخ می دهد، اما معمولاً علائم بیماری روماتیسمی قلب برای 10 تا 20 سال پس از بیماری اصلی ظاهر نمی شوند. تب روماتیسمی و بیماری روماتیسمی قلبی متعاقب آن اکنون در ایالات متحده غیر معمول است.

با درمان به موقع استرپتوکوک گلو با آنتی بیوتیک می توان از این بیماری پیشگیری کرد.

عفونت های ویروسی عامل بیماری قلبی در کودکان

ویروس ها علاوه بر ایجاد بیماری تنفسی یا آنفولانزا، می توانند بر سلامت قلب نیز تأثیر بگذارند. عفونت های ویروسی می توانند باعث میوکاردیت شوند، که ممکن است بر توانایی قلب در پمپاژ خون در بدن تأثیر بگذارد.

عفونت های ویروسی قلب نادر است و ممکن است علائم کمی را نشان دهد. وقتی علائم ظاهر می شوند، شبیه علائم آنفولانزا مانند خستگی، تنگی نفس و ناراحتی قفسه سینه هستند. درمان شامل داروها و درمان علائم میوکاردیت است.

بیماری ریفلاکس معده در کودکان

Leave A Comment