علائم ADHD در نوجوانان چیست؟

علائم ADHD در نوجوانان

علائم ADHD در نوجوانان چیست؟

اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه (ADHD) یک اختلال رشد عصبی است که بر اساس یک نظر سنجی در سال 2016، در بیش از 3.3 میلیون نفر بین 12 تا 17 سال تشخیص داده شده است. میانگین سن برای تشخیص 7 سال است و علائم آن می تواند در طول زمان با رشد و حرکت کودک در سنین پیش از نوجوانی و نوجوانی تغییر کند. یک نوجوان مبتلا به ADHD ممکن است در انجام وظایفش مشکل داشته باشد، یعنی آن ها ممکن است یک کار جدید یا یک پروژه جدید را قبل از اتمام کار قبلی شروع کنند (پروژه قبلی را نیمه کاره رها نمایند). به راحتی دچار حواس پرتی می شوند که می تواند منجر به اشتباهات و بی دقتی به ویژه در مدرسه، محل کار یا خانه شود. در این مقاله ADHD در نوجوانان و همچنین علائم ADHD در نوجوانان را بررسی خواهیم کرد؛ لطفا تا انتها با سیتوژنوم همراه باشید.

علائم ADHD در نوجوانان

معمولا همه افراد مبتلا، تمام نشانه ها و علائم ADHD در نوجوانان را بروز نمی دهند. توجه به این نکته مهم است که حتی اگر نوجوان شما چند مورد از علائم زیر را داشته باشد، به این معنی نیست که صددرصد به این اختلال مبتلاست. در ادامه به علائم ADHD در نوجوانان اشاره می کنیم:

عدم تمرکز

یک نوجوان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در ادامه دادن و اتمام کار خود مشکلی داشته باشد. علائمی مانند:

  1. عدم توجه دقیق به جزئیات یا اشتباهات ظاهراً سهل انگارانه در تکالیف مدرسه یا در حین فعالیت های دیگر
  2. مشکل حفظ توجه در بازی و وظایف از جمله مکالمات، تست ها یا تکالیف طولانی
  3. هنگامی که مستقیماً با او صحبت می شود در گوش دادن با دقت مشکل دارد
  4. اجتناب از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مداوم دارند
  5. گم کردن و یا از دست دادن چیزهایی که برای انجام کارها یا فعالیت‌ ها ضروری هستند مانند لوازم مدرسه، کتاب، عینک و تلفن همراه
  6. حواسشان به راحتی توسط افکار یا محرک های نامرتبط پرت می شود
  7. فراموشکار بودن در طول فعالیت های روزانه مانند کارهای روزمره، انجام وظایف و قرار ملاقات ها را می توان در این افراد مشاهده کرد.
عدم تمرکز در ADHD
عدم تمرکز در ADHD

بی نظمی

هر کس به ندرت کلید خانه خود را جا می گذارد اما این اتفاق می تواند یک رویداد کاملا معمول در یک نوجوان مبتلا به ADHD باشد. آن‌ها ممکن است زمان زیادی را صرف جستجوی دارایی های خود کنند و همین سوء مدیریت زمان می تواند باعث اختلال در رسیدگی به ملاقات‌ها و مهلت‌های از پیش مقرر شده وی شود.

رفتار متمرکز بر خود

برای نوجوان مبتلا به ADHD تشخیص آنچه دیگران می خواهند یا نیاز دارند دشوار است. آنها به سختی منتظر دیگران می‌نشینند یا در نوبت گرفتن و در نوبت ماندن مشکل دارند.

بی قراری و رفتارهای تکانشگری

یکی از علائم ADHD در نوجوانان که بسیار شایع می باشد بی قراری و تکان خوردن های زیاد است. ممکن است برای فردی با بیش فعالی، نشستن بیش از حد بدون لرزیدن و تکان دادن اندام ها یا برخاستن دشوار باشد. این علائم می توانند شامل چنین حرکاتی باشند:

  • بی قراری و تکان خوردن در هنگام نشستن
  • بلند شدن و حرکت تکانشی در زمانی که انتظار می رود بی حرکت یا کم حرکت باشند (مانند کلاس درس)
  • دویدن در اطراف، یا ورجه وورجه کردن در زمان های نامناسب
  • احساس بی قراری
  • ناتوانی در بازی یا مشغول شدن به سرگرمی ها بی سر و صدا
  • دائماً در حرکت هستند یا در حال حرکت دادن اندام هایشان (به ویژه دست و پاها)
  • بیش از حد صحبت کردن
  • پاسخ دادن به سؤالات قبل از اینکه به طور کامل پرسیده شوند یا تمام کردن جملات دیگران
  • دشواری در انتظار نوبت مانند هنگام ایستادن در صف.

احساسات شدید

تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به ADHD ممکن است تا اواخر دهه 20 یا اوایل 30 سالگی به بلوغ عاطفی یک جوان معمولی 21 ساله نرسند. نوجوانان مبتلا به بیش فعالی اغلب احساسات را چنان عمیق تجربه می کنند که بسیار تحت تأثیر قرار می گیرند. آن ها ممکن است در یک موقعیت خاص، احساس شادی، خشم، درد یا سردرگمی کنند و چنان با شدت عکس العمل و رفتارهای تکانشی نشان می دهند که ممکن است بعداً پشیمان شوند.

ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن (دیس فوریای حساس به طرد شدن) در افراد مبتلا به اختلالات رشد عصبی مانند ADHD شایع است. این احساس زمانی رخ می دهد که فرد به دلیل شکست یا احساس طرد شدن، درد عاطفی شدیدی را تجربه می کند. کارشناسان گمان می کنند که این اتفاق به دلیل تفاوت در ساختار مغز رخ می دهد. به این ترتیب یکی از علائم ADHD در نوجوانان ترس از طرد شدن و تنها ماندن است.

خیال بافی

یک فرد مبتلا به بیش فعالی ممکن است خود را برای مدت طولانی در رویاهای روز مره گم کند.

روابط با همسالان خود

حدود نیمی از نوجوانان بیش فعال، مشکلات جدی در روابط با همسالان خویش دارند. تحقیقات نشان می دهد که کمتر پیش می آید که آن ها تمایل به دوستی متقابل داشته باشند و احتمال نادیده گرفته شدن یا طرد شدن آن ها توسط همسالانشان بیشتر است. این افراد همچنین بیشتر قربانی قلدری یا زورگویی دیگران می شوند. آن ها ممکن است به صحبت‌ های دوستان گوش ندهند، نشانه‌ های مهم اجتماعی را درک نکنند یا به صورت تکانشی یا مزاحم عمل کنند (که ممکن است به دلیل اختلال در مهارت‌ های اجتماعی و ارتباطی آنان باشد).

مشکل در پیگیری مکالمه

ADHD می تواند به روش های زیر در مهارت مکالمه کردن تداخل ایجاد کند:

  • وقتی با او حرف می زنید به نظر می رسد که گوش نمی دهد، حتی وقتی کسی مستقیماً با او صحبت می کند
  • قطع کردن مکالمه دیگران
  • زیاد صحبت کردن
  • ترک مکالمه

اگر می‌خواهید در مورد اختلالات گفتاری شایع و راه‌های درمان آن اطلاعات بیشتری کسب کنید روی لینک زیر کلیک کنید:

اختلالات گفتاری چیست؟ علائم و راه های تشخیص آن چیست؟

به تأخیر انداختن

تأخیر داشتن در همه چیز در اثر عدم تمرکز مبتلایان است به خصوص در مواردی که این تاخیر مدت زمان زیادی طول می کشد. ممکن است نوجوان شما آنقدر مشق شب یا سایر کارهای خود را به تعویق بیندازد که مهلت مقرر را کاملاً از دست بدهد.

مشکل در انجام کار بی سر و صدا

فعالیت های آرام به طور کلی برای یک نوجوان مبتلا به بیش فعالی آسان نیست. آن ها ممکن است به سختی بنشینند و بخوانند یا روی یک پروژه کار کنند.

رفتار های پرخطر

تحقیقات نشان می دهند که نوجوانان مبتلا به ADHD تمایل به استفاده از سیگار، الکل و مواد غیرقانونی را زودتر از کودکان معمولی دارند. در بزرگسالی میزان مصرف سیگار و مواد و میزان بیشتری از مشکلات مرتبط با الکل را در آن ها می توان دید. همچنین احتمال دارد که زودتر از نظر جنسی فعال شوند، بیشتر احتمال دارد رابطه جنسی ناامن داشته باشند و میزان بیشتری از بیماری های مقاربتی را تجربه نمایند.

مشکل در روابط اجتماعی

ADHD در نوجوانان ممکن است تاثیراتی برا روابط اجتماعی نیز داشته باشد، به عنوان مثال وقتی کسی را ناراحت کرده اند یا او را اذیت کرده اند متوجه آن نشوند یا اینکه ممکن است پیدا کردن و یا حفظ دوستان برایشان دشوار باشد.

مشکل سازش با دیگران

عدم تمرکز، دشواری در مکالمه و مشکل در روابط اجتماعی از دیگر علائم ADHD در نوجوانان است که می تواند مصالحه با دیگران را دشوار کند.

رفتار والدین در ارتباط با کودک بیش فعال
رفتار والدین در ارتباط با کودک بیش فعال

مسائل بهداشت شخصی

این مورد در همه نوجوانان مبتلا به ADHD صادق نیست اما برخی از آنها در رعایت بهداشت شخصی مشکل دارند. این ممکن است به بی نظمی و اهمال کاری مربوط باشد.

دشواری برای دنبال کردن دستورالعمل ها

عدم تمرکز، بی قراری و سرگردانی ذهن، انجام دستورالعمل های دقیق را تقریباً غیرممکن می کند. از مهم ترین تاثیرات این عارضه “رانندگی های پر خطر” است. نوجوانان مبتلا به ADHD ممکن است به دلیل بی توجهی یا تکانشگری در پشت فرمان چالش هایی داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که قبض جریمه و تصادفات در آن‌ ها بیشتر است و میزان تصادفاتی که در آن ها رخ می‌ دهد بیشتر از حد متوسط می باشد.

دشواری برای دنبال کردن دستورالعمل ها
دشواری برای دنبال کردن دستورالعمل ها

اگر می‌خواهید با سایر اختلالات رفتاری که در سنین کودکی و نوجوانی بروز پیدا می‌کنند آشنا شوید روی لینک زیر کلیک کنید:

شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان

آیا علائم ADHD در نوجوانان بین پسران و دختران متفاوت است؟

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، پسران بیشتر از دختران با بیش فعالی مواجه می شوند. این نسبت 12.9 درصد پسران در مقابل 5.6 درصد دختران است. در واقع پسران سه برابر بیشتر از دختران در معرض تشخیص ADHD هستند؛ این نابرابری لزوماً به این دلیل نیست که دختران کمتر مستعد ابتلا به این اختلال هستند. در عوض، احتمالاً به این دلیل است که علائم ADHD در دختران متفاوت است. در حالت کلی علائم در دختران و پسران می تواند متفاوت باشد و دختران ممکن است علائم را خفیف تر بروز دهند. علائم ADHD در نوجوانان به تفکیک جنسیت شامل موارد زیر است:

علائم در دختران معمولا نادیده گرفته می شود. این علائم اغلب ظریف و نامحسوس هستند و در نتیجه تشخیص آن سخت تر است. دختران مبتلا به ADHD معمولاً علائم درونی را نشان می دهند که شامل بی توجهی و اعتماد به نفس پایین است. در نتیجه، این دختران برای ارزیابی یا درمان ارجاع نمی شوند که می تواند منجر به مشکلاتی در آینده برای آنان گردد. تحقیقات همچنین نشان می دهند که ADHD تشخیص داده نشده می تواند تأثیر منفی عمیقی بر عزت نفس دختران داشته باشد و حتی می تواند بر سلامت روان آن ها تأثیر بگذارد.

تحقیقات نشان داده اند که پسران مبتلا به ADHD معمولا علائم بیرونی مانند دویدن و تکانشگری را نشان می دهند.

پسران مبتلا به ADHD معمولاً ناامیدی خود را بیرونی و نمایان می کنند اما دختران مبتلا به ADHD معمولاً درد و عصبانیت خود را به درون می ریزند. این امر دختران را در معرض افزایش خطر افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن قرار می دهد. دختران مبتلا به ADHD تشخیص داده نشده نیز بیشتر از سایر دختران معمولی، در محیط هایی مانند مدرسه، محیط های اجتماعی و روابط شخصی دچار مشکل می شوند.

علائم ADHD در دختران
علائم ADHD در دختران

نوجوانان مبتلا به ADHD با چه خطراتی مواجه هستند؟

بلوغ و استقلال نوظهور بخشی از زندگی هر نوجوان است، با این حال مرور این موارد با ADHD ممکن است چالش برانگیزتر باشد. تحقیقات نشان می دهند نوجوانان مبتلا به ADHD ممکن است در موارد زیر از نرخ بالاتری برخوردار باشند (این موارد تحت تاثیر علائم ADHD در نوجوانان که در بالا ذکر شده اند ایجاد می شوند):

  • رفتارهای جنسی “خطرناک”
  • افکار خودکشی
  • حبس و زندانی شدن به دلیل انجام کارهای پر دردسر و غیر قانونی
  • تصادف با ماشین حین رانندگی
  • مشکلات شغلی
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن
  • چاقی

عزت نفس پایین و عملکردهای اجتماعی ضعیف می تواند منجر به مشکلات در موارد زیر شود:

  • روابط با همسالان
  • کنار آمدن با خانواده
  • عملکرد دانشگاهی
  • بیماری های مشترک مانند اضطراب و افسردگی شایع است.

آیا بیش فعالی نوجوانان ارثی و ژنتیکی است؟

ADHD نوجوانان معمولاً در خانواده‌ ها تکرار می‌ شود و در بیشتر موارد، تصور می‌ شود ژن‌ هایی که از والدین به ارث می رسند، عامل مهمی در ایجاد این اختلال هستند. تحقیقات نشان می‌ دهند که والدین و خواهران و برادران افراد مبتلا به ADHD بیشتر احتمال دارد که خودشان نیز به ADHD مبتلا شوند. اگر احساس می کنید که چند مورد از علائم بیش فعالی نوجوانان را دارید یا فرزندتان آن ها را بروز می دهند توصیه می‌کنیم با یک مشاور صحبت کنید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

22 Comments

  • ....

    جولای 19, 2021 - 2:46 ق.ظ

    سلام ببخشید من یه دختره ۱۴ ساله هستم… یه ویدیو خیلی کوتاه راجبه ADHD دیدم و خیلی نظرم رو جلب کرد چون انگار که علائمش رو داشتم… رفتم یه تست دادم که مخصوصه بزرگترا بود… گفته بود اگه نمره بالای ۱۰ شه باید به یه جایی مراجعه کنیم و مال من شد ۱۸…
    محض احتیاط اومدم چندتا مقاله راجبش بخونم و فهمیدم بیشتر علایم رو دارم…
    مخصوصا لرزش های شدید پا موقع نشستن و اینکه اصلا نمیتونم یه جا بشینم و حتی حینه بازی با تبلت یا چت کردن هم راه میرم و همه چیز خیلی خیلی سریع یادم میره…
    و متوجه شدم تعداد زیادی رو هم از وقتی دبستانی بودم دارم…
    نمیدونم باید چیزی به والدینم بگم یا نه…
    چیکار کنم؟

    • admin

      نوامبر 10, 2021 - 11:20 ق.ظ

      سلام عزیزم وقتتون بخیر؛ در صورتی که نمره تست شما از حد مجاز تجاوز کرده توصیه می کنم حتما موضوع را با والدینتان درمیان بگذارید تا بتوانید با همراه داشتن حمایت آن ها شروع به بررسی های دقیق تر کنید؛ چراکه برخی از علائم بیش فعالی مشابه است با سایر مشکلات ذهنی.

    • NRG

      مارس 7, 2023 - 2:50 ق.ظ

      یسوال ببخشید شما چه جور تستی دادین ؟ بنظرتون تست دادن بهتره یا رفتن به دکتر؟

      • admin

        مارس 11, 2023 - 9:50 ق.ظ

        انجام هر تستی باید با تجویز پزشک شما و طبق نظر ایشون باشه پس حتما به یک تراپیست مراجعه کنید و احتمالا از شما یک سری تست دریافت میشه که میزان تمرکز شما رو بسنجن. ما آزمایشگاه ژنتیک هستیم و تست‌های ما در زمینه ژنتیک هست و ارتباطی با شرایط شما نداره.

  • هانیه

    آگوست 24, 2022 - 7:39 ب.ظ

    سلام وقت بخیر من ۱۷ سالمه و دخترم ، مدتی بود میدیدم که با بقیه دخترای مدرسه متفاوتم و انرژی بیش از حد دارم و فقطططط میخندم ، البته وقتی هم وارد mental break down میشم خیلی بی حوصله می شم و تو حالت کلی خیلی عصبانی م و قابلیت عصبانیت خیلی خیلی شدید دارم که بعدش به شدت عذاب وجدانم میده، خیلی از علایم adhd رو هم دارم … اما در کودکی هم کل توجه همه ادما به من بوده همیشه و خیلی موفق هستم تو تحصیل و دوستان زیادی دارم ، ولی دو سه ماهی ه که بعد اتفاقی عصبانیتم خیلی بیشتر شده و در کل هی انرژی و حوصله و شادیم بالا پایین میشه و معلوم نیست چمه ، در عین حال هم خیلی ناراحتش میشم از درون. لطفا راهنمایی م کنید

    • admin

      آگوست 29, 2022 - 10:41 ق.ظ

      سلام گلم وقتتون بخیر باشه. ببینید مواردی که ذکر کردید میتونن با علائم بیش فعالی همپوشانی داشته باشن اما از نظر من ADHD نیست. به نظرم شما صرفا دختر پرانرژی و در ابراز هیجانات روحی بخصوص عصبانیت، برونگرا هستید. (هرچند ممکنه تمام غم و غصه‌هاتون رو برای خودتون نگهدارید و از این بابت درون‌گرا نام بگیرید). اینکه میفرمایید بین چرخه‌های آرامش و عصبانیت دائما در حال تناوبید، میشه گذاشت پای دوران نوجوانی چه بسا بسیاری از دخترها و پسرها شبیه به شما هستن و با افزایش سن و تعیین ملاک‌ها و اهداف و پخته‌تر شدن، قطعا به حالت پایدار خواهید رسید. توصیه من این هستش که اگر تحت فشار ناشی از این تناوب احساسات هستید، با یک مشاور بطور هفتگی و یا ماهانه در ارتباط باشید. از نظر من شما یک دختر پر انرژی، احساساتی و حساس هستید که نیاز به افزایش توانایی برای کنترل عواطفش داره. نظر نهاییم این هستش که ADHD نیستید.🙏🏻🌱

  • R.H

    سپتامبر 29, 2022 - 7:45 ب.ظ

    سلام من دخترم و تازه وارد ۱۸ سالگی شدم.
    توی دو سال قرنطینه بخاطر کرونا و مشکلات خانوادگی که داشتم دچار افسردگی شدم و بعد از دوره ی سخت افسردگیم کم کم متوجه شدم که علائم adhd رو دارم ،بعضی روز ها خیلی شدید و گاهی خفیف.
    و این هفته که بعد دو سال رفتم مدرسه متوجه شدم که چقدر دارم سر کلاس اذیت میشم.
    پچ پچ ها و صدای بلند همکلاسیام بشدت منو آزار میداد و باعث شده بود عصبی بشم و مدام خودمو روی صندلی تکون بدم و حتی دلم میخواست بلند شم و از کلاس بیرون برم.
    پچ پچ های همکلاسی هام حتی اگر خیلی یواش هم بود شنواییم نمیتونست اونهارو نادیده بگیره و روی حرف های معلم تمرکز کنه و دچار تپش قلب شده بودم.
    خیلی زود چیزهارو فراموش میکنم خیلی از خاطراتی که در زمان افسردگیم رخ داده رو فراموش کردم یا به سختی به یاد میارم. راجع بهش سرچ کردم و متوجه شدم شاید دچار ذهن غبار آلود شده باشم.
    مدام یادم میره وسایلمو کجا گذاشتم.
    نمیتونم فقط به یک چیز فکر کنم و توی ذهنم کلی صدا و فکر و آهنگ هست.
    آدم پرحرفی نیستم و آدمای پرحرف آزارم میدن و کلا نمیتونم وقتی کسی بام صحبت میکنه کامل روی حرفاش تمرکز کنم و گاهی بخودم میام و میبینم نصف حرفاشو نفهمیدم و این خیلی باعث خجالتم میشه.
    سر کلاس همش مجبورم به معلم بگم از اول توضیح بده چون حواسم پرت شده و از این هم خیلی خجالت میکشم.
    فقط میتونم روی کارهایی که دوست دارم تمرکز کنم و اون هم اگه کسی مزاحمم بشه خیلی باعث آزارم میشه سریع بهم میریزم.
    آدم پرتحرکی هستم و تو راه رفتن معمولی هم گاهی حرکات عجیب غریب در میارم یا میرقصم 😬
    گاهی خیلی زود عصبانی میشم واکنش زیادی نشون میدم.
    مامانم مدام بهم میگه بی دقت و حواس پرت و دست و پاچلفتی…
    روابط اجتماعی خوبی دارم راحت میتونم ارتباط برقرار کنم اما خیلی سخت دوست پیدا میکنم چون حس میکنم با اطرافیانم شبیه نیستم و اونا بیشتر شبیه نوجوون هان و علایق من یا شبیه بچه دبستانیاس یا شبیه پیرزن ها [:
    بعضی هفته ها خیلییی انگیزه و انرژی دارم و میخوام همه کارامو با هم انجام بدم آخرش همرو با هم قاطی میکنم و دوباره هفته ی بعد انقد بی انگیزه و انرژی ام که حتی اتاقمو نمیتونم مرتب کنم.
    اکثر اوقات کارهایی که شروع میکنم تموم نمیکنم. ولی گلی ایده دارم انقدی که در ثانیه یکی به ذهنم میاد و دوباره میره یکی دیگه میاد…
    تو حرف زدنم گاهی لکنت دارم و ازون شاخه به اون شاخه میپرم بعضی وقتا چه توی صحبت کردن چه توی نوشتن کلمه هارو تو جمله هام جا میندازم انگار مغزم از دهنم سریع تر عمل کرده.
    دلم میخواد به پدر مادرم بگم ولی حتی افسردگیمم نتونستم بهشون بگم چون میگن دلیلی برای افسرده بودنت وجود نداره و فقط یکم ناراحتی یا اگه adhd رو بهشون بگم میگن نه بابا این حرفا چیه بهانه نیار بشین درستو بخون.
    حتی موقع افسردگیم خودم هم نمیتونستم قبول کنم که افسردم ولی بعد یه مدت ک گذشت و خودم سعی کردم ک بهتر بشم و ازش بگذرم متوجه شدم وقتی به روزای اوج افسردگیم فکر میکنم فقط یه چیز تاریک و خاکستری یادم میاد ک حتی نفهمیدم چطور روزهام گذشته و چه اتفاقاتی افتاده و اینجوری بود ک متوجه شدم شاید واقعا افسردگی داشتم. چون خاطرات و اتفاقات قبل و بعدشو به خوبی یادم هست ولی بین این دوران و خیلی گُنگ و نامفهوم به یاد میارم.
    و الان هم که حس میکنم adhd دارم به خودم گفتم بهتره این بار به یکی بگم که مثل افسردگیم انقد تنهایی اذیت نشم.
    ببخشید طولانی شد
    ممنون میشم کمکم کنید 💕💕💕

    • admin

      اکتبر 3, 2022 - 11:19 ق.ظ

      سلام عزیزم، اول این رو بگم که خیلی با دقت و حوصله متن رو تایپ کردین پس این نشون میده ذهن متمرکزی دارید شاید دچار پرش افکار بشید که خوب تو تنش و افسردگی کاملا طبیعیه. نگران adhd نباشید علائم شما خیلی مرتبط با این بیماری نیست اما نکته مهم اینه که برای درمان افسردگی به روانشناس مراجعه کنید. شما اولین نفری نیستی که دچار این مشکل شده باشه و فکر نکنید علائم عجیبی دارید اکثر آدم ها این شرایط رو تجربه کردن. اگر بین اعضای خانواده کسی رو دارید که بتونید راحت باهاش صحبت کنید و شما رو پیش روانشناس ببره مساله رو باهاش درمیون بگذارید و اگر هم کسی همراهی نکرد میتونید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید یا خودتون به یک مشاور مراجعه کنید. مطمئن باشید اگر با یک روانشناس صحبت کنید و همین متنی که اینجا تایپ کردین رو برای ایشون هم شرح بدین کمکتون میکنن و مشکل تمرکزتون هم برطرف میشه. حتما نتیجه رو به ما هم اطلاع بدید عزیزم

  • No.0

    نوامبر 16, 2022 - 10:45 ب.ظ

    سلام، من دختری ۱۵ ساله هستم و از لحاظ آی کیو در سطح نسبتا خوبی قرار دارم(۱۷۰) و در مدارس خاص تحصیل میکنم
    ولی تفاوت من با بقیه همکلاسی هام اینه که به شدت حواس پرتی دارم؛ جوری که جای غذای خودم غذای بقیه رو میخورم، سر امتحان بی دقتی های مسخره دارم، کلیدامو جا میذارم و یه بار عینکم رو توی ماشین جا گذاشتم.
    به راه رفتن علاقه بسیار شدیدی دارم و حتما باید موقع اهنگ گوش دادن راه برم، یا موقع درس خوندن بلند بلند میخونم و راه میرم؛ گرچه آرامش ذهنی هم گه گاهی دارم ولی ذهنم انگار دائم باید درگیر چیزی باشه، یا به یه مفهوم انتزاعی یا طبیعی فکر کنه که نیازش به فکر کردن ارضا بشه..وگرنه احساس بی مصرف بودن میکنم و بشدت حس بدی میگیرم؛ دوست دارم به مفاهیم سنگین فکر کنم یا کتابی که میخونم سقیل باشه تا تقریبا همه ذهنم درگیرش بشه، نمیتونم از فکر کردن دست بکشم چون بشدت لذت بخشه
    بچگی خیلی آروم بودم ولی جدیدا افکارم آشفته ان و نمیتونم اونقدر سازمان یافته فکر کنم، افکارم گاهی اونقدر سنگین میشن که محیط اطرافو فراموش میکنم
    آیا AdHd هست؟

    • admin

      نوامبر 19, 2022 - 11:30 ق.ظ

      سلام وقتتون بخیر. مواردی که ذکر کردین علائم بیش فعالی نیست نگران این مورد نباشید. شما بیشتر دچار آشفتگی ذهنی هستین که نیازمند صحبت کردن با یک مشاور هست تا با راهنمایی ایشون تلاش کنید به آرامش ذهنی دست پیدا کنید. اگر میتونید این موضوع رو با خانواده درمیون بگذارید و یا یک فرد آشنا و یک دوست قابل اعتماد که بتونه شما رو با یک مشاور خوب آشنا بکنه. حالا که به مطالعه هم علاقه مند هستین در زمینه مایندفولنس و مدیتیشن هم مطالعه کنید چون به سکون ذهن بسیار کمک میکنه. امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم.

  • رسول

    نوامبر 27, 2022 - 7:40 ق.ظ

    سلام
    من یه پسر ۲۸ ساله هستم از بچه گی خیلی دوست داشتم درس بخونم ولی حس می کردم چیزی یادم نمی مونه الانم تو این سن واقعا احساس می کنم اصلا تمرکز حواس ندارم متوجه نیستم چی دارم می خونم از اول خیلی بیش فعال بود خیلی کار می کشیدم از بدنم کارای فنیم خیلی عالیه تا حد تعمیرات موتور یا هر چیز دیگه چون کارمون کشاورزی بود الان با این حال که لیسانس تربیت بدنی دارم و کلی هم برای منابع آزمون کتاب خریدم و واقعا دوست دارم درس بخونم ولی احساس می کنم هیچی یادم نمی مونه لطفا راهنماییم کنید

    • admin

      نوامبر 27, 2022 - 11:49 ق.ظ

      سلام وقت شما بخیر، مشکلات مربوط به عدم تمرکز طیف وسیعی از اختلالات رو شامل میشه و نمیشه صرفا با توضیحاتی که شما فرمودین تشخیصی داده بشه. قطعا مشاوره میتونه به شما کمک کنه تا علت عدم تمرکز رو شناسایی کنید و در جهت بهبودش گامی بردارید. از اونجایی که مشکل شما ربطی به اختلالات ارثی و ژنتیکی نداره مشاوران ژنتیک ما نمیتونن کمکی به شما بکنن. توصیه میکنم به یک مرکز مشاوره مراجعه کنید و از یک روانشناس کمک بگیرید تا شما رو راهنمایی کنن.

  • ف ن

    ژانویه 11, 2023 - 10:53 ق.ظ

    من ۱۷ سالمه دخترم از بچگی خیال پردازی خیلی زیادی داشتم و الان یجوریه ک اگه بخوام مثلا ظرفارو بشورم که کلش شاید ۱۰ دیقه طول بکشه من قابلیت اینو دارم تا یک ساعت تو خونه بچرخم فکر کنم با خودم حرف بزنم و هرکاری بجز کاری ک باید انجام بدم هی کارام طول میکشه چون بینش تو فکرو خیالم نمیتونم درس بخونم چند لحظه ک متمرکز شم رو کتاب با کوچک ترین مسعله مشغول کار دیگه ای میشم حتی اگه زمانم محدود باشه واسه امتحانی ک از اون کتاب دارم الان کنکوریم هستم خیلی این رفتارم اذیتم میکنه . من حتی اهنگم گوش میدم نمیتونم اروم ی گوشه بشینم جتما باید سره پا باشم و راه برم .وسط فیلم دیدن ک هیجان زده میشم باید بلند شم دوباره برم تو فکرو خیال هی راه برم هی بپرم هوا و از این کارا .خودم دیگه خسته شدم ب نظرتون مشکلم میتونه ADHD باشه؟

    • admin

      ژانویه 14, 2023 - 11:21 ق.ظ

      سلام وقت شما بخیر باشه. بیماری ADHD طیف گسترده‌ای داره و ممکنه مشکل شما هم بخشی از این طیف باشه اما جهت تشخیص دقیق حتما نیازمند صحبت با روانشناس دارید گلم. در بخش نوبت دهی سایت ما می‌تونید وقت رزرو کنید یا به نزدیک ترین مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه کنید و با یک مشاور صحبت کنید تا بهتر راهنماییتون کنن. ممکنه با مشاوره راهکارهایی به شما ارائه بدن که مشکلتون حل بشه.

  • Fateme

    فوریه 8, 2023 - 4:40 ب.ظ

    سلام من ۱۵ سالمه و دختر هستم جدیدنه تو حل مسائل ریاضی خیلی بی دقت شدم پارسال هم همینطور بودم اما کمتر البته شاید به خاطر پیچیده تر شدن مسائل باشه اینطوریه که فرمول هارو داخل کلاس خیلی خوب میفهمم واقعا درک میکنم اما وقتی داخل کلاس مسئله میده اشتباهات کوچیک انجام میدم مثبت و منفی رو نادیده میگیرم و یا فرمول هارو قاطی میکنم اما تو درس‌هایی مثل علوم قسمت زیست و شیمی رو خیلی خوب یا میگیرم و نمره خوبی میارم ولی تو فیزیک هم مثل ریاضی فرمول هارو خیلی خوب میفهمم اما در حل مسائلش اشتباه میکنم ولی کمتر از ریاضی داخل همه درسهام همیشه ۲۰ میشم ولی ریاضی ۱۸/۵ در کل امسال احساس میکنم شدت بی دقایم بیشتر شده وسایلم رو هم زیاد جا می‌زارم برای برنامه ریزی هم خیلی خوب برنامه میریزم ولی تنبلی میکنم برای انجامشون

    • admin

      فوریه 12, 2023 - 10:00 ق.ظ

      سلام عزیزم وقتتون بخیر. اگر مشکل در عدم تمرکز دارید احتمال وجود بیش فعالی بزرگسالان وجود دارد. چون این اختلال طیف وسیعی داره. با این حال نیاز به تأیید تشخیص توسط متخصص مغز و اعصاب هستش.

  • دریا

    فوریه 9, 2023 - 10:47 ق.ظ

    با سلام
    من یک دختر ده ساله دارم که مدتی هست نگرانم که شاید حواس پرتی و یا عدم تمرکزش به دلیل بیماری باشد.
    دختر من کلا خجالتی است و خیلی در کارهای جمعی به اون شکل که باید شرکت نمی کند.
    بعضی معلم های او اشاره می کنند که گاهی تمرکز ندارد و یا کارها و تکالیفی که به او می دهند انجام نمی دهد و مثلاً به جای انجام آنها دور برگه رو نقاشی می کشد.
    در خانه هم وقتی از او می خواهیم که تکالیف رو انجام دهد ، سعی می کنند از زیر آن شانه خالی کند.
    من احساس می کنم که خیلی وقت ها لج بازی می کنند و آگاهانه نمی خواهد کار هایش را انجام دهد، مخصوصا اگر آن مطلب درسی را متوجه نشده باشد و برایش سخت باشد.
    موقع صحبت کردن نگاهش به چشم ما نیست و جای دیگری رو نگاه می کند.
    برای انجام کارهای روزمره ، مثل حاضر شدن برای مدرسه مرتب باید گوشزد کرد که دیر شده و عجله کند.
    و خیلی کم پیش می آید که خودش به موقع حاضر بشود.
    ممنون می شوم راهنمایی کنید

    • admin

      فوریه 12, 2023 - 10:01 ق.ظ

      سلام وقتتون بخیر. با توجه به علائمی که فرمودید لازم هستش که کودک را حتما نزد یک متخصص مغز و اعصاب ببرید. ممکنه اختلالاتی مانند بیش فعالی (منظورم اختلال نقص توجه هستش، نه فعالیت زیاد) و یا اختلالات یادگیری مطرح باشه. انجام این ویزیت بسیار مهم و حیاتی هستش، چراکه اگر این موارد وجود داشته باشند و درمان نشوند، به زودی از هم‌سالان خودش عقب خواهد ماند. احتمال بسیار کمی از اوتیسم خیلی خفیف هم میتونه وجود داشته باشه (البته در صورتی که فرزندتون با بقیه بچه ها دوست نشود و با آنها بازی نکند). امیدوارم موفق باشید🌱

  • samin

    فوریه 25, 2023 - 6:08 ب.ظ

    سلام،یه دختر 15 ساله هستم‌که از بچگی‌خیلی پر حرف بودم و همیشه در حال بازیگوشی.تقریبا میشه گفت از در و دیوار کامل بالا میرفتم و هنوزم همینم.ولی اصلی ترین مشکلم تو درس و تمرکز کردنه و اصلا نمیتونم تمرکز کنم و وقت زیادی روی درسام بزارم و حس کلافگی شدیدی بهم دست میده ،یا وقتی میخوام درس بخونم‌حتما باید با صدای بلند باشه تا یاد بگیرم.و توی حل مسائل ریاضی و فیزیک واقعا اشتباهات احمقانه ای می‌کتم که از روی بی تمرکزیمه.و اینکه سر کلاس روی صندلی که میشینم همش باید یه تکونی بخورم یا بقل دستیمو بشگون بگیرم یا … و اگه تند تند حرف نزننم حرفمو کامل یادم میره.
    یه سری تست دادم که نشون میداد adhd دارم،به نظر شما واقعا دارم این مشکل رو؟

    • admin

      فوریه 26, 2023 - 10:32 ق.ظ

      سلام وقت شما بخیر باشه. عزیزم ADHD طیف بسیار گسترده‌ای داره و ممکن شما هم در این طیف قرار گرفته باشید ولی جای نگرانی نداره. می‌تونید با یک روانشناس صحبت کنید و از تکنیک‌های مایندفولنس استفاده کنید تا بتونید بهتر تمرکز کنید و مشکلتون حل بشه.

  • NRG

    مارس 6, 2023 - 8:16 ب.ظ

    سلام من 20 سالمه و از مواردی که گفتید بیشترشو دارم ولی مشکل من اینه که از بعد کنکورم خیلی حواس پرت شدم و همه چیز زودیادم میره قبلشم داشتم ولی حالا دیگه اتفاقات کنارمم نمیبینم وقتی یکی باهام 1 دقیقه حرف میزنه آخرش اول حرفشو یادم میره و خیلی کارارو به خودم میسپرم یادم میره بهم میگن خیلی بی مسئولیتی ولی واقعا یادم میره بعد همیشه توی کارام ازاین شاخه به اون شاخه زیاد میپرم برای یکاری پا میشم ولی یکار دیگه انجام میدم از بچگی بهم میگفتن خیلی بازیگوشی همیشه هم درحال تکون خوردنم میتونم یک جابشینم ولی برام سخته که تکونی نخورم و تو مدرسه سرکلاس هم با نشستن زیاد مشکل داشتم و به سختی میتونستم تو درس تمرکز کنم اگر مثلا سر امتحان یه صدایی میومد و تمرکزم رو از دست میدادم خیلی عصبی میشدم و مدام اون صدا تو مغزم تکرار میشد البته نمیدونم ربطی به این موضوع داره یا نه کلا صداها زیاد تو سرم تکرار میشه مثل آهنگای تبلیغات و ذهنمم جاهایی که یادش نباشه یچیزی برای خودش میسازه که فقط اون آهنگ تکرار کنه این خیلی برام آزار دهندس و از کنترلم خارجه
    به نظر شما من adhd دارم؟

    • admin

      مارس 11, 2023 - 9:48 ق.ظ

      سلام وقت شما بخیر باشه. adhd طیف وسیعی داره و ممکنه شما هم در این طیف قرار داشته باشید. طیف این بیماری از خفیف تا شدید اونقدر زیاد هست که شامل افراد زیادی میشه اما خیلی نگران کننده نیست. شما با مراجعه به یک روانشناس می‌تونید راهکارهای خوبی برای افزایش تمرکز دریافت کنید و این مهارت رو تو خودتون تقویت کنید. مایندفولنس و مراقبه هم میتونه خیلی کمک کننده باشه حتما در موردش تحقیق کنید.

Leave A Comment