نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی

نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی

نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی

نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی چیست؟ ازدواج فاميلي كه در بسياري از مناطق دنيا شايع است، به عنوان عاملي در افزايش شيوع بيماري هاي ژنتيكي مورد توجه بسياري قرار گرفته است. عوارض جانبی ممکن است به بیان ژن های دریافت شده از اجداد مشترک و مرگ و میر و عوارض در فرزندان نسبت داده شود. ایران از میزان ازدواج های فامیل بسیار زیادی برخوردار است. در سال های اخیر مشاوره ژنتیکی در خدمات مراقبت های بهداشتی قبل از ازدواج مورد توجه قرار گرفته است. اين مطالعه مقطعی به منظور تعيين شيوع و انواع نژادهای ازدواج كننده در كلينيك هاي ژنتيك شهر اصفهان انجام شد. ما با هدف تعریف انواع مختلف ازدواج ها، دسته بندی های خاصی از اختلالات ژنتیکی مرتبط با ازدواج های فامیلی و نحوه وراثت در خانواده تست را انجام دادیم. ما همچنین به جنبه های اخلاقی موضوع نیز پرداختیم.

داده ها با استفاده از پرسشنامه ساده جمع آوري شدند. تعداد 1535 زوج از مناطق شهری و روستایی جمعیت مورد مطالعه را تشکیل دادند. ازدواج ها با توجه به میزان رابطه زوجین طبقه بندی شدند از جمله، پسر عموی مضاعف، پسر عموی اول، پسر عموی اول یک بار برداشته شده، پسر عموی دوم و فراتر از پسر عموی دوم. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.

اطلاعات به دست آمده از طریق مشاوره ژنتیکی ارائه شده در طی یک دوره 5 ساله نشان داد كه 74.3٪ از افراد دارای روابط فامیلی، 3/62٪ پسر عموی اول، 1٪ پسر عموی مضاعف و 8/7٪ پسر عموی دوم بودند. علاوه بر این، 76٪ از زوج ها حداقل یک بیماری ژنتیکی در درخت خانوادگی خود داشتند. مباحث اخلاقی مرتبط نیز در این مطالعه شامل استقلال و تصمیم گیری آگاهانه، ارزیابی منافع و آسیب، محرمانه بودن، اخلاق در تحقیق، عدالت در دسترسی به خدمات مشاوره، اخلاق، مشکلات مالی و مالکیت معنوی موفقیت علمی است.

مقدمه

امروزه به دلیل بهبود مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای و همچنین کنترل بیماری های عفونی میزان مرگ و میر نوزادان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، هر 8 دقیقه یک کودک معلول متولد می شود که 90٪ از آن ها در کشورهای در حال توسعه هستند. ازدواج زناشویی به عنوان یکی از دلایل مهم این اختلالات شناخته شده است. این واقعیت ها به ضرورت آموزش و مشاوره پیشگیرانه در رابطه با ازدواج های فامیلی اشاره می کند.

ازدواج های فامیلی بین خویشاوندان خونی اتفاق می افتد، یعنی زن و شوهر باید حداقل یک جد مشترک داشته باشند. این افراد ابتدا پسر عموی هستند (مثلاً دختر عموی پدری، دختر عمه مادر، دختر عموی مادر و غیره). پسر عموی دوم (مثلاً نوه عموی پدری، نوه عمه مادر، نوه عمه پدری و غیره)؛ پسر عموهای سوم (به عنوان مثال نوه بزرگ خاله مادر، نوه عمه، نوه عمه مادر و غیره)؛ و پسر عموی مضاعف (به عنوان مثال پسر عموی موازی دو طرفه). خطر تولد نوزادان مبتلا به بیماری های مادرزادی در ازدواج های فامیلی 2 – 3 برابر بیشتر از افراد عادی است.

تعداد دفعات ازدواج های فامیلی در آمریکای شمالی، اروپا، روسیه و استرالیا کمتر از 1٪ و در برخی از کشورهای عربی، ترکیه، ایران، پاکستان و هند جنوبی بیش از 50٪ است.

مطالعات قبلی نشان می دهد که این نوع از ازدواج در کشورهای اسلامی و عربی رایج تر اس ، و بسته به عرف، فرهنگ، مذهب و مناطق جغرافیایی این کشورها شیوع ناهمگن است. یک پنجم جمعیت جهان، یعنی حدود 1.1 میلیارد نفر، در کشورهایی زندگی می کنند که به طور متوسط ​​یک در هر سه ازدواج، ازدواج فامیل است.

نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی

در اسلام بر ازدواج و حمایت از فرزندان تأکید زیادی شده است، و در مورد ازدواج، انتخاب همسر، رابطه بین زوجین و وظایف و حقوق آن ها و همچنین حمایت از فرزندان و حقوق آن ها، توصیه های زیادی شده است. ازدواج فامیلی نه تنها توصیه نشده بلکه مورد انتقاد اسلام هم قرار گرفته است. برخی از احادیث معصومین (ع) در مورد ازدواج فامیلی را ذکر می کنیم. به عنوان مثال، از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که می گوید: “با افراد غریبه ازدواج کنید که فرزندان ضعیفی نداشته باشید” همچنین نقل قول از امام صادق (علیه السلام) وجود دارد که می گوید: “با خویشاوندان خونی ازدواج نکنید، زیرا نوزادان ضعیف به دنیا خواهند آمد”.

در اواخر قرن بیستم، بسیاری از محققان معتقد بودند که شیوع ازدواج فامیل به دلیل صنعتی شدن و افزایش دستاوردهای تحصیلی زنان کاهش می یابد. اما در بیشتر مناطق جغرافیایی، ازدواج فامیلی افزایش یافته یا بدون تغییر مانده است. در ایران، آمارهای موجود در برخی از مناطق کشور نتایج مختلفی را در رابطه با فراوانی ازدواج های فامیلی نشان می دهد. براساس مطالعه ای که روی 300000 زوج ایرانی از اقوام مختلف در ایران انجام شده، بیش از 38٪ از ازدواج ها فامیلی بوده اند که از این تعداد 70٪ بین پسر عموهای اول است. در یک مطالعه دیگر در تهران، ازدواج در سه نسل متوالی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که ازدواج های فامیلی در نسل سوم در مقایسه با نسل اول و دوم به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

میلیاردها دلار هر سال برای درمان و کنترل بیماری های مادرزادی ناشی از ازدواج های فامیلی صرف می شود. در کشورهای عربی، درمان 4 بیماری ارثی از جمله تالاسمی، آنمی سلول داسی، فیبروز کیستیک و هموفیلی سالانه بیش از 13 میلیارد دلار هزینه دارد.

در ایران سالانه 30-40 هزار کودک معلول متولد می شوند و مبالغ بالایی برای درمان و مراقبت از این کودکان هزینه می شود. با توجه به ماهيت رنج آور و آسيب هاي رواني ناشي از چنين بيماري هايي، پيشنهاد مي شود كه به دنبال راه حل منطقي براي رفع اين مشكل باشيم. مشاوره ژنتیک می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. مشاوره می تواند قبل یا بعد از آزمایش ژنتیکی انجام شود، هدف از این کار توانمندسازی افراد برای مقابله با موقعیت های مختلف و کمک به آن ها برای تصمیم گیری مناسب است. مباحث اخلاقی بیشماری در زمینه مشاوره ژنتیکی مطرح شده است. در این راستا، مشاوران باید اصول کلی اخلاق پزشکی از جمله احترام به استقلال، نیکوکاری، عدم سوء رفتار و عدالت را رعایت کنند. با توجه به اهمیت اخلاق در مشاوره ژنتیک، بررسی مباحث اخلاقی مرتبط با مشاوره بالینی در ازدواج زناشویی بخش عمده ای از این مطالعه است. بدیهی است که مشاوره ژنتیکی بدون رعایت اصول اخلاقی ممکن است مضر نیز باشد.

نتیجه

مشاوره ژنتیک به عنوان یکی از راه های مهم پیشگیری از بیماری های مادرزادی شناخته شده است. ارائه مشاوره ژنتیکی نقش مهمی در تصمیم گیری در زمینه ظرفیت سازی برای موضوعات مهمی مانند انتخاب همسر و باروری دارد. مشاوره ژنتیک همچنین بسیاری از چالش های اخلاقی را برای متخصصان به وجود می آورد. بنابراین لازم است متخصصان این حوزه با مباحث اخلاقی مرتبط و اصول تصمیم گیری اخلاقی آشنا شوند.

یک اصل اساسی در سیستم بهداشت و درمان اولویت پیشگیری از درمان است و مسئولان باید راهکارهای عملی و مؤثر برای کاهش هزینه ها و فراهم کردن دسترسی عادلانه به مراکز مشاوره ژنتیک ارائه دهند. در واقع، روند اخلاقی این مشاوره ها تأثیر قابل توجهی در تصمیم گیری زوجین خواهد داشت. با توجه به آمار به دست آمده در این مطالعه و مباحث مهم اخلاقی مورد بحث در سراسر مقاله، می توان نکات و توصیه های کلیدی زیر را ارائه داد:

اعمال برنامه های جامع برای جلوگیری از تولد کودکان معلول، یک تعهد حرفه ای در راستای اصل عدالت در توزیع منابع بهداشتی است.

ازدواج زناشویی عمیقاً ریشه در فرهنگ برخی از گروه های قومی و اجتماعی دارد. به عنوان یک گام اولیه، جامعه باید کاملاً از معایب و عواقب آن آگاه باشد تا بتواند در این زمینه آگاهانه عمل کند.

نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی به عنوان دینی که به امور دنیوی و معنوی پیروان خود توجه می کند، هرگز ازدواج فامیلی را توصیه نکرده و حتی در مواردی آن را منع کرده است. این نکته در مشاوره قابل استفاده و تأکید است.

سرانجام، ارائه دوره های خاص در زمینه مسائل اخلاقی مربوط به مشاوره ژنتیک در ایران یک ضرورت است. دو هدف اصلی از این دوره باید شامل تقویت حساسیت اخلاقی و توانمندسازی مشاوران باشد تا به آن ها کمک کند طبق آیین نامه های اخلاقی عمل کنند و در هنگام مواجهه با تعارضات اخلاقی تصمیمات مناسب بگیرند.


خطرات ازدواج فامیلی


دسته بندی : مقالات