آمنیوسنتز در دوران حاملگی

آمنیوسنتز در دوران حاملگی

آمنیوسنتز در دوران حاملگی

آمنیوسنتز یکی از تست‌های تشخیصی می‌باشد که گاها دردوران بارداری توسط پزشک درخواست می شود. در دوران بارداری جنین توسط مایع آمنیوتیک احاطه شده است، ماده‌ای شبیه به آب که حاوی سلول های زنده جنین و سایر مواد مانند آلفا-فتوپروتئین (AFP) است. این مواد قبل از تولد اطلاعات مهمی در مورد سلامتی کودک شما ارائه می دهند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با به تمام سوالات شما در ارتباط با آمنیوسنتز در دوران حاملگی پاسخ دهیم.

آمنیوسنتز چیست؟

آمنیوسنتز یک آزمایش قبل از تولد است که در آن مقدار کمی مایع آمنیوتیک از کیسه اطراف جنین برای آزمایش خارج می شود. نمونه مایع آمنیوتیک (کمتر از 30 میلی لیتر) از طریق یک سوزن ریز وارد شده به رحم از طریق شکم، تحت هدایت سونوگرافی خارج می شود. سپس مایعات برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شوند. بسته به خطر ژنتیکی و نشانه های موجود، آزمایش های مختلفی بر روی نمونه مایع آمنیوتیک قابل انجام است.

چرا آمنیوسنتز انجام می شود؟

آمنیوسنتز در دوران حاملگی برای جستجوی انواع خاصی از نقایص هنگام تولد مانند سندرم داون یا سایر ناهنجاری های کروموزومی انجام می شود. با وجود اینکه سونوگرافی کامل آناتومیک طی بارداری برای بررسی ناهنجاری‌ها در جنین انجام می‌شود اما گاهی اوقات پزشک با دیدن نتایج تست‌های غربالگری و یا بررسی سوابق پزشکی و ژنتیکی بیمار انجام تست آمنیوسنتز را ضروری می‌بیند. از آن جایی که آمنیوسنتز هم برای مادر و هم برای نوزاد خطر کمی دارد، این آزمایش پیش از تولد به زنانی که خطر قابل توجهی برای بیماری های ژنتیکی دارند، توصیه می شود. از جمله کسانی که:

  • دارای یک سونوگرافی غیر طبیعی یا نتیجه غربالگری غیر طبیعی هستند
  • سابقه خانوادگی از نقایص هنگام تولد دارند
  • قبلاً فرزند یا بارداری با نقص هنگام تولد داشته‌اند
  • نتیجه آزمایش ژنتیک غیرطبیعی در بارداری فعلی دارند

آمنیوسنتز همه نقایص هنگام تولد را تشخیص نمی دهد اما اگر والدین دارای خطر ژنتیکی قابل توجهی باشند می توان ازاین آزمایش برای تشخیص موارد زیر استفاده کرد:

  • سندرم داون
  •   بیماری سلول داسی شکل
  •   فیبروز سیستیک
  •   دیستروفی عضلانی
  • Tay-Sachs و بیماری های مشابه

آمنیوسنتز می تواند برخی از نقص های لوله عصبی را تشخیص دهد (بیماری هایی که در آن مغز و ستون فقرات به درستی ایجاد نمی شوند) مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی.

از آن جا که سونوگرافی هم زمان با آمنیوسنتز انجام می شود ممکن است نقایصی را که توسط آمنیوسنتز تشخیص داده نمی شود (مانند شکاف کام، شکاف لب یا نقص قلبی) تشخیص دهد. با این وجود برخی از نقایص هنگام تولد وجود دارد که توسط آمنیوسنتز یا سونوگرافی قابل تشخیص نخواهد بود.

آمنیوسنتز دقیق ترین روش برای تعیین جنسیت نوزاد قبل از تولد است با این وجود ممکن است شما قبل از آزمایش جنسیت کودک را بدانید.

در هفته چند بارداری آمنیوسنتز انجام می شود؟

اگر پزشک آمنیوسنتز در دوران حاملگی را برای شما درخواست کرده است باید این تست را بین هفته 15 تا 18 بارداری انجام دهید.

آمنیوسنتز چقدر دقیق است؟

دقت آمنیوسنتز در حدود 99.4٪ است. آمنیوسنتز ممکن است بعضاً به دلیل مشکلات فنی ناموفق باشد مانند عدم توانایی در جمع آوری مقدار کافی مایع آمنیوتیک یا عدم موفقیت سلول های جمع آوری شده در هنگام کشت اما احتمال بروز چنین مشکلاتی بسیار پایین می‌باشد.

آیا آمنیوسنتز خطری هم دارد؟

باید گفت خطر کمی وجود دارد که آمنیوسنتز بتواند باعث سقط جنین شود (کمتر از 1٪ یا تقریباً 1 در 1000 به 1 در 43000). آسیب به کودک یا مادر، عفونت و زایمان زودرس از دیگر عوارض بالقوه ایست که ممکن است رخ دهد اما بسیار نادر است.

آیا می توانم آمنیوسنتز در دوران حاملگی را انتخاب کنم؟

بله انتخاب با شماست. قبل از انجام این تست مشاوره ژنتیکی دریافت خواهید کرد، پس از آن که خطرات و مزایای آمنیوسنتز به طور کامل برای شما توضیح داده شد می توانید تصمیم بگیرید که می خواهید این تست را انجام دهید یا خیر.

در طول آمنیوسنتز چه اتفاقی می افتد؟

در طول آمنیوسنتز چه اتفاقی می افتد؟

یک ناحیه کوچک از شکم با محلول ضدعفونی کننده تمیز می شود تا برای آمنیوسنتز آماده شود. برای کاهش هرگونه ناراحتی ممکن است یک داروی بی حسی موضعی (داروی تسکین دهنده درد) دریافت کنید. پزشک ابتدا موقعیت جنین و جفت را با سونوگرافی مشخص می کند سپس تحت هدایت سونوگرافی، پزشک یک سوزن نازک و توخالی را از طریق شکم و رحم شما وارد کیسه آمنیوتیک می‌کند. این کار با احتیاط فراوان انجام می‌شود تا سوزن دور از بدن کودک قرار گیرد. حال مقدار کمی مایع از طریق سوزن برداشته می شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود.

ممکن است در طول آمنیوسنتز یا برای چند ساعت بعد از عمل احساس گرفتگی یا ناراحتی مانند درد قاعدگی داشته باشید که طبیعی است.

آیا می توانم بعد از آمنیوسنتز فعالیت های عادی خود را از سر بگیرم؟

بعد از آمنیوسنتز بهتر است به خانه بروید و برای باقی روز استراحت کنید. شما نباید ورزش کنید و یا فعالیت شدیدی انجام دهید، چیزسنگینی (از جمله کودکان) را بلند نکنید و باید از روابط جنسی دوری کنید.

برای رفع ناراحتی ممکن است مسکن ساده مثل استامینوفن برای شما تجویز شود. روز بعد از عمل ممکن است تمام فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.

چه موقع بعد از آمنیوسنتز باید با پزشک خود تماس بگیرم؟

در صورت بروز تب یا داشتن خونریزی، ترشحات واژینال زیاد یا درد شکمی شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

چقدر زمان می برد تا نتیجه تست آماده شود؟

نتایج آمنیوسنتز در دوران حاملگی به طور کلی طی 2-3 هفته بعد از انجام تست در دسترس است.

مطالب زیر ممکن است برای شما مفید باشد:

مراقبت های بعد از آمنیوسنتز

کاربرد آمنیوسنتز و CVS

Leave A Comment