اندومتریوز

اندومتریوز چیست؟

اندومتریوز نوعی اختلال است که در آن بافتی مشابه بافتی که پوشش داخلی رحم شما را تشکیل می دهد در خارج از حفره رحم شما رشد می کند. به پوشش رحم شما اندومتر گفته می شود.

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافت آندومتر روی تخمدان، روده و بافت های لگن شما رشد کند. گسترش بافت آندومتر به خارج از منطقه لگن شما غیرمعمول است، اما غیرممکن نیست. بافت آندومتر که در خارج از رحم شما رشد می کند به عنوان کاشت آندومتر شناخته می شود.

تغییرات هورمونی چرخه قاعدگی شما بر روی بافت نابجا آندومتر تأثیر می گذارد و باعث ملتهب شدن و دردناک شدن ناحیه می شود. این بدان معنی است که بافت رشد می کند، ضخیم شده و تجزیه می شود. با گذشت زمان، بافتی که شکسته است جایی برای رفتن ندارد و در لگن شما گیر می کند.

این بافت محبوس شده در لگن شما می تواند باعث موارد زیر شود:

  • تحریک
  • تشکیل اسکار
  • چسبندگی، که در آن بافت اندام های لگن شما را به هم متصل می کند
  • درد شدید در دوران قاعدگی
  • مشکلات باروری

اندومتریوز یک بیماری شایع زنان است که تا 10 درصد زنان را درگیر می کند. اگر این اختلال را داشته باشید تنها نیستید.

آیا پریود موجب کم خونی می شود ؟

علائم اندومتریوز

علائم آندومتریوز متفاوت است. برخی از زنان علائم خفیف را تجربه می کنند، اما در برخی دیگر علائم متوسط ​​تا شدید وجود دارد. شدت درد شما درجه و مرحله بیماری را نشان نمی دهد. ممکن است شما یک نوع خفیف از بیماری را داشته باشید اما دردی دردناک تجربه کنید. همچنین ممکن است شکلی شدید داشته باشید و ناراحتی بسیار کمی داشته باشید.

درد لگن شایعترین علامت آندومتریوز است. همچنین ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • دوره های دردناک
  • درد در قسمت تحتانی شکم قبل و هنگام قاعدگی
  • گرفتگی عضلات یک یا دو هفته در حدود قاعدگی
  • خونریزی قاعدگی شدید یا خونریزی بین دوره ها
  • ناباروری
  • درد پس از رابطه جنسی
  • ناراحتی از حرکات روده
  • کمردرد که ممکن است در هر زمان از چرخه قاعدگی شما رخ دهد

همچنین ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. مهم است که شما به طور منظم معاینات زنان را انجام دهید، که به شما اجازه می دهد پزشک متخصص زنان شما هرگونه تغییر را کنترل کند. این امر به ویژه اگر دو یا چند علامت داشته باشید بسیار مهم است.

درمان آندومتریوز

قابل درک است که شما می خواهید سریع از درد و سایر علائم آندومتریوز تسکین پیدا کنید. در صورت عدم درمان، این وضعیت می تواند زندگی شما را مختل کند. آندومتریوز درمانی ندارد اما علائم آن قابل کنترل است.

گزینه های پزشکی و جراحی برای کمک به کاهش علائم و مدیریت هرگونه عوارض احتمالی در دسترس هستند. پزشک ممکن است ابتدا درمان های محافظه کارانه را امتحان کند. در صورت عدم بهبودی، ممکن است آنها جراحی را توصیه کنند.

هر کس واکنش متفاوتی نسبت به این گزینه های درمانی نشان می دهد. پزشک به شما کمک می کند یکی از مواردی که برای شما مناسب است را پیدا کنید.

به دست آوردن گزینه های تشخیص و درمان در اوایل بیماری ممکن است ناامیدکننده باشد. به دلیل مشکلات باروری، درد و ترس از عدم تسکین، کنترل این بیماری از نظر ذهنی دشوار است. یافتن یک گروه پشتیبانی یا آموزش بیشتر در مورد این بیماری را در نظر بگیرید. گزینه های درمان عبارتند از:

داروهای ضد درد
می توانید داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن بدون نسخه را امتحان کنید، اما اینها در همه موارد موثر نیستند.

هورمون درمانی
مصرف هورمون های مکمل گاهی اوقات می تواند درد را تسکین داده و پیشرفت اندومتریوز را متوقف کند. هورمون درمانی به بدن شما کمک می کند تغییرات هورمونی ماهانه را که باعث رشد بافتی می شود که در هنگام آندومتریوز ایجاد می شود، تنظیم کند.

پیشگیری از بارداری با روش های هورمونی
داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی با جلوگیری از رشد ماهانه و تجمع بافت آندومتر، باروری را کاهش می دهد. قرص های ضد بارداری می توانند درد را در آندومتریوز کاهش دهند یا حتی از بین ببرند.

تزریق مدروکسی پروژسترون (Depo-Provera) نیز در قطع قاعدگی موثر است و رشد آندومتر را متوقف می کند و درد و سایر علائم را تسکین می دهد. این ممکن است اولین انتخاب شما نباشد، به دلیل خطر کاهش تولید استخوان، افزایش وزن و افزایش میزان افسردگی در برخی موارد.

آگونیست ها و آنتاگونیست های آزاد کننده هورمون گنادوتروپین (GnRH)
زنان از آگونیست ها و آنتاگونیست های آزاد کننده هورمون گنادوتروپین (GnRH) برای جلوگیری از تولید استروژن که تخمدان ها را تحریک می کند استفاده می کنند. استروژن هورمونی است که به طور عمده مسئول ایجاد خصوصیات جنسی زنان است. جلوگیری از تولید استروژن از قاعدگی جلوگیری کرده و یائسگی مصنوعی ایجاد می کند.

درمان GnRH عوارضی مانند خشکی واژن و گرگرفتگی دارد. مصرف همزمان مقادیر کم استروژن و پروژسترون می تواند به کاهش یا جلوگیری از این علائم کمک کند.

دانازول
دانازول داروی دیگری است که برای جلوگیری از قاعدگی و کاهش علائم استفاده می شود. هنگام مصرف دانازول، بیماری ممکن است به پیشرفت خود ادامه دهد. دانازول می تواند عوارض جانبی داشته باشد، از جمله آکنه و پرمویی. هیرسوتیسم رشد غیرطبیعی مو در صورت و بدن شما است.

سایر داروها در حال مطالعه هستند که ممکن است علائم را بهبود بخشیده و روند بیماری را کند کنند.

جراحی محافظه کارانه
جراحی محافظه کارانه برای زنانی است که می خواهند باردار شوند یا درد شدیدی را تجربه می کنند و درمان هورمونی برای آنها موثر نیست. هدف از جراحی محافظه کارانه برداشتن یا از بین بردن رشد آندومتر بدون آسیب رساندن به اندام های تولید مثل است.

از لاپاراسکوپی، یک جراحی کم تهاجمی، برای تجسم و تشخیص آندومتریوز استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن بافت آندومتر نیز استفاده می شود. یک جراح برای برداشتن رشد و یا سوزاندن یا بخار کردن آنها، شکاف های کوچکی در شکم ایجاد می کند. این روزها معمولاً از لیزر به عنوان راهی برای از بین بردن این بافت “خارج از محل” استفاده می شود.

جراحی آخرین گزینه (هیسترکتومی)
به ندرت، اگر وضعیت شما با سایر روش های درمانی بهبود نیابد، پزشک ممکن است به عنوان آخرین راه حل برداشتن رحم را توصیه کند.

در طی برداشتن رحم کامل، یک جراح رحم و دهانه رحم را برمی دارد. آنها همچنین تخمدان ها را از بین می برند زیرا این اندام ها باعث ایجاد استروژن می شوند و استروژن باعث رشد بافت آندومتر می شود. علاوه بر این، جراح ضایعات ایمپلنت قابل مشاهده را نیز از بین می برد.

هیسترکتومی معمولاً درمانی برای اندومتریوز محسوب نمی شود. پس از جراحی برداشتن رحم قادر به بارداری نخواهید بود. اگر به فکر تشکیل خانواده هستید قبل از موافقت با جراحی این مورد را در نظر بگیرید.

Leave A Comment