اکوکاردیوگرافی جنین

اکوکاردیوگرافی جنین

اکوکاردیوگرافی جنین

اکوکاردیوگرافی جنین آزمایشی مشابه سونوگرافی است. این معاینه به پزشک شما این امکان را می دهد تا ساختار و عملکرد قلب کودک شما را بررسی کند. این کار معمولاً در سه ماهه دوم، بین هفته های 18 تا 24 انجام می شود.

این آزمایش از امواج صوتی استفاده می کند که ساختار قلب جنین را “پژواک” می کند. دستگاهی این امواج صوتی را تجزیه و تحلیل کرده و تصویری یا اکوکاردیوگرام از فضای داخلی قلب آن ها ایجاد می کند. این تصویر اطلاعاتی در مورد نحوه شکل گیری قلب کودک شما و اینکه آیا آن به درستی کار می کند را ارائه می دهد.

همچنین پزشک شما را قادر می سازد جریان خون از طریق قلب جنین را ببیند. این نگاه عمیق به پزشک شما امکان می دهد هرگونه ناهنجاری در جریان خون یا ضربان قلب کودک را پیدا کند.

چه زمانی از اکوکاردیوگرافی جنین استفاده می شود؟

همه خانم های باردار نیازی به اکوکاردیوگرام جنین ندارند. برای اکثر زنان، سونوگرافی اساسی رشد چهار اتاق قلب کودک آن ها را نشان می دهد.

در صورت عدم نتیجه گیری آزمایشات قبلی و یا تشخیص ضربان قلب غیرطبیعی در جنین، پزشک شما ممکن است توصیه کند که این روش را انجام دهید.

همچنین اگر:

  • کودک متولد نشده شما در معرض ناهنجاری قلبی یا سایر اختلالات است
  • شما سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید
  • شما قبلاً کودکی با بیماری قلبی به دنیا آورده اید
  • شما در دوران بارداری خود از مواد مخدر یا الکل استفاده کرده اید
  • شما داروهای خاصی مصرف کرده اید یا در معرض داروهایی قرار گرفته اید که می توانند نقایص قلبی ایجاد کنند، مانند داروهای صرع یا داروهای تجویز شده آکنه
  • شما سایر موارد پزشکی مانند سرخچه، دیابت نوع 1، لوپوس یا فنیل کتونوریا را دارید

برخی از متخصصان این تست را انجام می دهند. اما معمولاً یک تکنسین با تجربه سونوگرافی این آزمایش را انجام می دهد. یک متخصص قلب و عروق که متخصص پزشکی کودکان است نتایج را بررسی می کند.

آیا لازم است برای انجام مراحل آماده شوم؟

برای آمادگی در این آزمون نیازی به هیچ کاری ندارید. برخلاف سونوگرافی های دیگر قبل از تولد، نیازی به داشتن مثانه پر برای آزمایش نخواهید داشت.

انجام این تست ممکن است از 30 دقیقه تا دو ساعت طول بکشد.

در طول اکوکاردیوگرافی جنین چه اتفاقی می افتد؟

این آزمایش مشابه سونوگرافی معمول بارداری است. اگر از طریق شکم شما انجام شود، به آن اکوکاردیوگرافی شکم گفته می شود. اگر از طریق واژن شما انجام شود، به آن اکوکاردیوگرافی ترانس واژینال می گویند.

اکوکاردیوگرافی شکمی

اکوکاردیوگرافی شکمی مشابه سونوگرافی است. ابتدا یک تکنسین سونوگرافی از شما می خواهد دراز بکشید و شکم خود را در معرض دید قرار دهید. سپس یک ژله مخصوص روغن کاری روی پوست شما می زنند. این ژله از اصطکاک جلوگیری می کند تا تکنسین بتواند مبدل اولتراسوند را که وسیله ای است که امواج صوتی را ارسال و دریافت می کند، روی سطح پوست شما حرکت دهد. این ژله به انتقال امواج صوتی نیز کمک می کند.

مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق بدن شما ارسال می کند. امواج در حالی که به یک جسم متراکم مانند قلب کودک متولد نشده شما برخورد می کنند، پژواک می گیرند. سپس این پژواک ها دوباره به کامپیوتر منعکس می شوند. امواج صوتی برای شنیده شدن توسط گوش انسان بسیار بلند هستند.

تکنسین مبدل را به اطراف معده شما منتقل می کند تا تصاویری از قسمت های مختلف قلب کودک شما بدست آورد.

بعد از عمل، ژل از شکم شما تمیز می شود. سپس آزاد هستید که به فعالیت های عادی خود برگردید.

اکوکاردیوگرافی از طریق واژن

برای انجام اکوکاردیوگرافی از طریق واژن، از شما خواسته می شود از کمر به پایین لباس خود را در بیاورید و روی تخت دراز بکشید. یک تکنسین یک کاوشگر کوچک را به واژن شما وارد می کند. این کاوشگر از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قلب کودک شما استفاده می کند.

از اکوکاردیوگرافی از طریق واژن به طور معمول در مراحل اولیه بارداری استفاده می شود. ممکن است تصویر واضح تری از قلب جنین ارائه دهد.

خطرات اکوکاردیوگرافی

هیچ خطری در ارتباط با اکوکاردیوگرام وجود ندارد زیرا از فناوری سونوگرافی استفاده می کند و هیچ اشعه ای ندارد.

تفسیر نتایج اکوکاردیوگرافی جنین

در طی قرار ملاقات بعدی، پزشک نتایج را برای شما توضیح می دهد و به هر گونه سوالی پاسخ می دهد. به طور کلی، نتایج طبیعی بدان معناست که پزشک شما هیچ اختلالی در قلب پیدا نکرده است.

اگر پزشک مشکلی مانند نقص قلب، ناهنجاری ریتم یا مشکل دیگر پیدا کرد، ممکن است به آزمایش های بیشتری مانند اسکن MRI جنین یا سونوگرافی های سطح بالا نیاز داشته باشید.

پزشک همچنین شما را به منابع یا متخصصانی معرفی می کند که می توانند شرایط کودک متولد شده شما را درمان کنند.

همچنین ممکن است لازم باشد بیش از یک بار اکوکاردیوگرافی انجام دهید. یا اگر دکتر شما صلاح بداند، ممکن است به آزمایش اضافی نیاز داشته باشید.

مهم است که به یاد داشته باشید که پزشک شما نمی تواند از نتایج اکوکاردیوگرافی برای تشخیص هر بیماری استفاده کند. تشخیص برخی از مشکلات، مانند سوراخ در قلب، حتی با تجهیزات پیشرفته نیز دشوار است.

پزشک شما با استفاده از نتایج آزمایش توضیح می دهد که چه چیزی می تواند و چه چیزی را نمی تواند تشخیص دهد.

چرا این آزمون مهم است؟

نتایج غیرعادی ناشی از اکوکاردیوگرافی جنین می تواند بی نتیجه باشد یا نیاز به انجام آزمایشات بیشتر برای یافتن مشکل است. گاهی اوقات مشکلات منتفی هستند و نیازی به آزمایش بیشتر نیست. به محض تشخیص بیماری، پزشک می تواند بارداری را بهتر کنترل کرده و شما را برای زایمان آماده کند.

نتایج حاصل از این آزمایش به شما و پزشک کمک می کند زیرا کودک شما ممکن است پس از زایمان، به روش هایی مانند جراحی اصلاحی، نیاز داشته باشد. همچنین می توانید از مشاوره و راهنمایی برای تصمیم گیری مناسب در بقیه دوران بارداری خود استفاده کنید.

ناهنجاری کروموزومی جنسی جنین چیست؟