بیماری خود ایمنی و علل آن

بیماری خود ایمنی و علل آن

بیماری خود ایمنی و علل آن

بیماری خود ایمنی و علل آن چیست؟ بیماری خود ایمنی وضعیتی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بدن شما حمله می کند.

سیستم ایمنی به طور معمول بدن را از نفوذ میکروب هایی مانند باکتری و ویروس محافظت می کند. و وقتی ورود این مهاجمان خارجی را حس کرد، ارتشی از جنگنده ها را برای حمله به آن ها می فرستد.

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن می تواند تفاوت بین سلول های خارجی و سلول های خودی را تشخیص دهد.

در یک بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن بخشی از بدن شما، مانند مفاصل یا پوست شما را با مهاجم خارجی اشتباه می گیرد و پروتئین هایی به نام آنتی بادی ها را آزاد می کند که به سلول های سالم حمله می کنند.

برخی از بیماری های خود ایمنی تنها یک عضو را هدف قرار می دهند. دیابت نوع 1 به لوزالمعده آسیب می زند. بیماری های دیگر مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) بر کل بدن تأثیر می گذارد.

چرا سیستم ایمنی بدن به بدن حمله می کند؟

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه عواملی باعث برهم خوردن تعادل سیستم ایمنی بدن می شود. با این حال برخی از افراد به احتمال بیشتری نسبت به سایرین به یک بیماری خود ایمنی مبتلا می شوند.

براساس یک مطالعه در سال 2014، زنان نسبت به مردان بیشتر به بیماری های خود ایمنی مبتلا می شوند و این عدد در مقایسه با مردان حدودا 2 برابر است. 6.4 درصد از زنان در مقابل 2.7 درصد از مردان. غالباً این بیماری در سال های باروری زن (15 تا 44 سالگی) شروع می شود.

برخی از بیماری های خود ایمنی در گروه های قومی خاصی شایع تر است. به عنوان مثال، لوپوس بیشتر از قفقازی ها روی مردم آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تأثیر می گذارد.

برخی از بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس و لوپوس در خانواده ها رواج دارد. همه اعضای خانواده لزوماً به یک بیماری مشابه مبتلا نخواهند شد، اما مستعد ابتلا به بیماری خود ایمنی هستند.

تحقیقات روی بیماری خود ایمنی و علل آن

از آنجا که شیوع بیماری های خود ایمنی در حال افزایش است، محققان گمان می کنند عوامل محیطی مانند عفونت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا حلال ها نیز تاثیر گذار هستند.

“رژیم غذایی غربی” یکی دیگر از عوامل خطر مشکوک در ایجاد یک بیماری خود ایمنی است. تصور می شود که خوردن غذاهای پرچرب، پر قند و بسیار فرآوری شده با التهاب مرتبط است که ممکن است یک پاسخ ایمنی را ایجاد کند. با این حال، این قضیه اثبات نشده است.

یک مطالعه در سال 2015 در مورد نظریه دیگری به نام فرضیه بهداشت تمرکز داشت. به دلیل واکسن ها و ضد عفونی کننده ها، کودکان امروز در معرض همان تعداد میکروب های گذشته نیستند. عدم قرار گرفتن در معرض، می تواند سیستم ایمنی بدن را در معرض واکنش بیش از حد به مواد بی ضرر قرار دهد.

در مورد بیماری خود ایمنی و علل آن هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و محققان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث بیماری های خود ایمنی می شود. ژنتیک، رژیم غذایی، عفونت ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممکن است از مهم ترین عوامل باشند.

نوبت دهی آنلاین مشاوره ژنتیک

14 بیماری خود ایمنی شایع

علائم بیماری خودایمنی و درمان آن

Leave A Comment