تشخیص بیماری کاوازاکی

تشخیص بیماری کاوازاکی

راه تشخیص بیماری کاوازاکی چیست؟

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری کاوازاکی وجود ندارد. یک متخصص اطفال علائم کودک را بررسی کرده و بیماری های با علائم مشابه را رد می کند، مانند:

  • مخملک، یک عفونت باکتریایی است که باعث تب، لرز و گلودرد می شود
  • آرتریت روماتوئید جوانی، یک بیماری مزمن که باعث درد و التهاب مفصل می شود
  • سرخک
  • سندرم شوک سمی
  • آرتریت نوجوانان ایدیوپاتیک
  • مسمومیت با جیوه خردسال
  • واکنش پزشکی
  • Rocky Mountain تب خال دار، یک بیماری منتقله از طریق کنه

یک متخصص اطفال ممکن است آزمایشات دیگری را برای بررسی تأثیر بیماری بر قلب انجام دهد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اکوکاردیوگرافی: اکوکاردیوگرافی نوعی روش بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر قلب و عروق استفاده می کند. این آزمایش ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد تا نشان دهد چگونه بیماری کاوازاکی با گذشت زمان بر قلب تأثیر گذاشته است.
آزمایش خون: برای رد سایر بیماری ها ممکن است آزمایش خون درخواست شود. در KD، ممکن است تعداد گلبول های سفید خون بالا، تعداد گلبول های قرمز خون پایین و التهاب وجود داشته باشد.
اشعه ایکس قفسه سینه: با اشعه ایکس قفسه سینه تصاویر سیاه و سفید از قلب و ریه ها ایجاد می شود. پزشک ممکن است این آزمایش را برای یافتن علائم نارسایی قلبی و التهاب انجام دهد.
الکتروکاردیوگرام: نوار قلب یا نوار فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. بی نظمی در نوار قلب ممکن است نشان دهد که قلب تحت تأثیر KD قرار گرفته است.

بیماری کاوازاکی را باید در هر نوزاد یا کودکی که بیش از پنج روز تب دارد در نظر گرفت. به ویژه در مواردی که علائم کلاسیک این بیماری مانند لایه لایه شدن پوست نیز مشاهده می شود.

بیماری کاوازاکی چگونه درمان می شود؟

کودکانی که تشخیص بیماری کاوازاکی در آن ها قطعی می شود باید بلافاصله درمان را آغاز کنند تا از آسیب قلبی جلوگیری شود.

درمان خط اول KD شامل تزریق آنتی بادی (ایمونوگلوبولین داخل وریدی) طی 12 ساعت طی 10 روز از تب و دوز روزانه آسپرین در طی چهار روز آینده است. کودک ممکن است برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون به مدت شش تا هشت هفته به مصرف دوزهای پایین آسپرین ادامه دهد.

یک مطالعه همچنین نشان داد که افزودن پردنیزولون به طور قابل توجهی آسیب احتمالی قلب را کاهش می دهد. اما این هنوز در سایر جمعیت ها آزمایش نشده است.

زمان بندی برای جلوگیری از مشکلات جدی قلبی بسیار مهم است. مطالعات همچنین میزان مقاومت بیشتری در برابر درمان را قبل از روز پنجم تب نشان می دهند. حدود 11 تا 23 درصد کودکان مبتلا به KD مقاومت خواهند داشت.

برخی از کودکان ممکن است برای جلوگیری از انسداد شریان یا حمله قلبی به زمان طولانی تری برای درمان نیاز داشته باشند. در این موارد، درمان شامل دوزهای روزانه ضد پلاکت آسپرین است تا زمانی که یک اکوکاردیوگرافی طبیعی داشته باشند. ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد تا ناهنجاری های عروق کرونر معکوس شوند.

عوارض احتمالی بیماری کاوازاکی چیست؟

KD منجر به مشکلات جدی قلبی در حدود 25 درصد از کودکان مبتلا به این بیماری می شود. KD درمان نشده می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد و منجر به موارد زیر شود:

  • میوکاردیت، یا التهاب عضله قلب
  • دیس ریتمی، یا ریتم غیرطبیعی قلب
  • آنوریسم، یا ضعیف شدن و برجستگی دیواره شریان

درمان این مرحله از بیماری نیاز به دوز طولانی مدت آسپرین دارد. همچنین ممکن است لازم باشد بیماران از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند یا با تکنیک های آنژیوپلاستی کرونر، استنت گذاری شریان کرونر یا بای پس عروق کرونر تحت عمل جراحی قرار بگیرند. کودکانی که به دلیل بیماری KD دچار مشکلات شرایین کرونر می شوند، باید مراقب باشند تا از عوامل سبک زندگی که می توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند، اجتناب کنند. این عوامل شامل چاقی یا اضافه وزن، داشتن کلسترول بالا و سیگار کشیدن است.

چشم انداز طولانی مدت بعد از تشخیص بیماری کاوازاکی چیست؟

چهار نتیجه ممکن برای فرد مبتلا به KD وجود دارد:

  • شما بدون مشکلات قلبی بهبودی کامل خواهید یافت، که به تشخیص و درمان به موقع نیاز دارد.
  • شما به مشكلات عروق كرونر مبتلا می شوید. در 60 درصد این موارد، بیماران می توانند طی یک سال این نگرانی ها را کاهش دهند.
  • شما مشکلات قلبی طولانی مدت را تجربه می کنید، که به درمان طولانی مدت نیاز دارد.

ابتلای مجدد به بیماری کاوازاکی فقط در 3 درصد موارد اتفاق می افتد.
KD در صورت تشخیص و درمان زودهنگام نتیجه مثبتی دارد. با درمان، فقط 3 تا 5 درصد موارد KD با مشکلات عروق کرونر رشد می کنند. آنوریسم در 1 درصد ایجاد می شود.

کودکانی که به بیماری کاوازاکی مبتلا شده اند باید هر یک یا دو سال یک بار اکوکاردیوگرافی برای بررسی مشکلات قلبی انجام دهند.

چکیده

KD بیماری است که باعث التهاب در بدن شما می شود، به طور عمده رگ های خونی و غدد لنفاوی را درگیر می کند. این بیماری عمدتاً کودکان زیر 5 سال را درگیر می کند، اما هر کسی می تواند به KD مبتلا شود.

تشخیص بیماری کاوازاکیذبا علائم مشابه تب است، اما در دو مرحله مشخص خود را نشان می دهد. تب مداوم و شدید که بیش از پنج روز طول بکشد، زبان توت فرنگی و تورم دست و پاها از علائم مرحله اولیه است. در مرحله بعد، علائم ممکن است شامل تغییر رنگ، لایه برداری پوست و درد شکم باشد.

اگر کودک شما هر یک از این علائم را نشان داد با پزشک خود صحبت کنید. در بعضی از کودکان، ممکن است همه علائم با هم بروز پیدا نکند، اما KD در صورت عدم درمان می تواند مشکلات جدی قلبی ایجاد کند. حدود 25 درصد مواردی که به بیماری قلبی تبدیل می شوند به دلیل تشخیص نادرست و تأخیر در درمان است.

هیچ تست تشخیصی خاصی برای KD وجود ندارد. پزشک شما برای تشخیص بیماری کاوازاکی علائم و آزمایشات فرزند شما را بررسی می کند تا سایر شرایط را رد کند. درمان به موقع می تواند نتایج را به طور قابل توجهی برای کودکان مبتلا به KD بهبود بخشد.

بیماری کاوازاکی KD چیست؟

Leave A Comment