تشخیص ناباروری در زنان و مردان

تشخیص ناباروری در زنان و مردان

تشخیص ناباروری در زنان و مردان

تشخیص ناباروری در زنان و مردان چه اهمیتی دارد؟ ناباروری از جمله مهم ترین موضوعاتی است که می تواند زوجین را درگیر کرده و زندگی مشترک آن ها به مخاطره بیاندازد.

ناباروری در زنان و مردان ممکن است به علل گوناگونی باشد که در حاملگی و تشکیل جنین دخالت داشته باشد.

خوشبختانه، امروزه روش های درمانی موثر و ایمنی وجود دارد که شانس افراد برای بارداری و فرزندآوری را بسیار افزایش می دهد.

نشانه هایی که می تواند منجر به ناباروری در زنان شود

  • بارداری در زنان بالای ۴۰ سال
  • قائدگی های نامنظم
  • زنانی که مشکلات باروری جدی دارند
  • زنانی که بیماری آندومتریوز و یا بیماری التهابی لگن دارند
  • سقط جنین به صورت متعدد
  • زنانی که تحت درمان سرطان هستند
  • سابقه خانوادگی ناباروری و مشکلات باروری در زنان

نشانه هایی که می تواند منجربه ناباروری در مردان شود

  • داشتن تعداد اسپرم کم در مردان
  • وجود مشکلات در اسپرم مردان
  • مردانی که تحت درمان بیماری سرطان هستند
  • داشتن مشکلات نازایی و سابقه ناباروری خانوداگی در مردان
تشخیص ناباروری
تشخیص ناباروری

علت ناباروری چیست؟

هر مسئله ای که به کلی در پروسه باروری ایجاد شود، ممکن است باعث ناباروری گردد. تمام مراحل طی تخمک گذاری و لقاح باید به درستی انجام شود تا باروری صورت گیرد. ممکن است مشکلات ناباروری در آغاز لقاح بوده و یا حتی مسائلی در هنگام تولد نوزاد به وجود بیاید و موجب سقط جنین گردد.

علل نازایی مردان

همان طور که گفته شد نازایی در افراد علت های گوناگونی دارد. در مردان علل نازایی می تواند ناشی از نقص ژنتیکی، مشکلات بهداشتی، دیابت، عفونت، کیفیت اسپرم، مشکلات تحویل اسپرم، اسپرم غیر طبیعی، اسپرم کم تحرک، انزال زودرس، بیماری های ژنتیکی، مشکلات ساختاری مانند انسداد در بیضه، آسیب در اندام های تولید مثل، عوارض محیطی مانند: مصرف الکل، داروهای خاص، عوارض بیماری ها و … باشد.

و همین طور آسیب های مربوط به سرطان و درمان آن مانند: اشعه، شیمی درمانی، پرتودرمانی و.. می تواند منجر به اختلال در مراحل باروری مرد شود.

علل نازایی زنان

اختلالات تخمک گذاری، اختلالات هورمونی، مشکلات تیروئید، ناهنجاری در رحم، تومور در رحم، بیماری های التهابی لگن، آندومتریوز، عفونت ها، بیماری و شرایط ژنتیکی، بیماری سرطان و عوارض حاصل از درمان سرطان، بیمای های خودایمنی منند لوپوس، اضافه وزن بسیار زیاد و یا کاهش شدید وزن، ناهنجاری های ژنتیکی و..

باتوجه به آن چه تا به حال گفته شد، ناباروری می تواند علل گوناگونی از ناحیه زن و مرد داشته باشد، بنابراین برای تشخیص مشکلات نازایی در مردان و زنان روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به ذکر این عوامل می پردازیم.

نحوه تشخیص علل ناباروری

زمانی که زوجین با مشکل ناباروری رو به رو می شوند، ابتدا متخصصین مربوطه معاینات فیزیکی، بررسی شرایط ارثی و خانوادگی، مشکلات سلامتی، بررسی بیماری ها، جراحی های انجام شده و … را انجام می دهند.

این بررسی و تحلیل ها با انجام آزمایشات متعدد مانند آزمایشات ژنتیک، انجام تست های گوناگون، تحلیل اسپرم با استفاده از جمع آوری مایع منی و … انجام می شود.

معمولا توصیه می شود آزمایشات لازم را در آزمایشگاه ژنتیک معتبر انجام دهید تا نتایج حاصله مطمئن و معتبر باشد.

مشکلات ژنتیکی در ناباروری

Leave A Comment