تفاوت اسید فولیک و فولات

تفاوت اسید فولیک و فولات

تفاوت اسید فولیک و فولات در چیست؟

فولات و اسید فولیک انواع مختلف ویتامین B9 هستند. در حالی که تفاوت اسید فولیک و فولات زیاد است، اما نام آنها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شود.

در حقیقت، در مورد اسیدفولیک و فولات حتی در بین افراد حرفه ای سردرگمی زیادی وجود دارد. این مقاله تفاوت اسید فولیک و فولات را توضیح می دهد.

ویتامین B9

ویتامین B9 یک ماده مغذی ضروری است که به طور طبیعی به عنوان فولات شناخته می شود. این ماده به بسیاری از عملکردهای مهم بدن شما کمک می کند. به عنوان مثال، نقش مهمی در رشد سلول و تشکیل DNA دارد.

سطح پایین ویتامین B9 با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری سلامتی همراه است، از جمله:

هموسیستئین بالا. سطح هموسیستئین بالا با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی همراه است.
نقائص هنگام تولد. سطح پایین فولات در زنان باردار با ناهنجاری های مادرزادی، مانند نقص لوله عصبی مرتبط است.
خطر سرطان. سطح پایین فولات نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد.
به همین دلایل، مصرف مکمل ویتامین B9 معمول است. غنی سازی مواد غذایی با این ماده مغذی در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و کانادا اجباری است.

خلاصه

ویتامین B9 یک ماده مغذی ضروری است که عمدتا به عنوان فولات و اسید فولیک وجود دارد. این ماده معمولاً به صورت مکمل مصرف می شود و حتی به غذای فرآوری شده در آمریکای شمالی اضافه می شود.

فولات چیست؟

فولات فرم طبیعی ویتامین B9 است.

نام آن از کلمه لاتین “folium” گرفته شده است که به معنی برگ است. در حقیقت، سبزیجات برگ دار از بهترین منابع غذایی فولات هستند.

فولات یک نام عمومی برای گروهی از ترکیبات مرتبط با خواص تغذیه ای مشابه است.

شکل فعال ویتامین B9 یک فولات است که به عنوان اسید لوومفولیک یا 5-متیل تتراهیدروفولات (5-MTHF) شناخته می شود.

در سیستم گوارشی شما، بیشتر فولات های غذایی قبل از ورود به جریان خون به 5-MTHF تبدیل می شوند.

خلاصه

فولات فرم طبیعی ویتامین B9 است. قبل از ورود به جریان خون، سیستم هضم آن را به شکل فعال بیولوژیکی ویتامین B9 5 – 5-MTHF تبدیل می کند.

اسید فولیک چیست؟ تفاوت اسید فولیک و فولات در چیست؟

اسید فولیک نوعی فرم مصنوعی از ویتامین B9 است که به آن اسید پترویلمونوگلوتامیک نیز گفته می شود.

این ماده در مکمل ها استفاده می شود و به محصولات غذایی فرآوری شده مانند آرد و غلات صبحانه اضافه می شود.

برخلاف فولات، همه اسیدفولیک مصرفی شما به سیستم فعال ویتامین B9 – 5-MTHF – تبدیل نمی شود. در عوض، باید در کبد یا سایر بافت های شما تبدیل شود.

با این حال، این روند در برخی از افراد کند و ناکارآمد است. بعد از مصرف مکمل اسید فولیک، بدن شما نیازمند زمان است تا همه آن را به 5-MTHF تبدیل کند.

حتی یک دوز کوچک مانند 200-400 میکروگرم در روز، ممکن است تا زمان مصرف دوز بعدی، به طور کامل متابولیزه نشود. این مشکل ممکن است هنگامی که غذاهای غنی شده همراه با مکمل های اسید فولیک خورده شود، بدتر شود. در نتیجه، اسید فولیک غیر متابولیزه معمولاً در جریان خون افراد، حتی در حالت روزه، تشخیص داده می شود.

این مسئله باعث نگرانی می شود، زیرا مقادیر بالای اسید فولیک غیر متابولیزه با چندین مشکل بهداشتی مرتبط است.

با این حال، یک مطالعه نشان می دهد که مصرف اسید فولیک همراه با سایر ویتامین های گروه B، به ویژه ویتامین B6، تبدیل را کارآمدتر می کند.

خلاصه

اسید فولیک یک شکل مصنوعی از ویتامین B9 است. بدن شما آن را به خوبی به ویتامین B9 فعال تبدیل نمی کند، بنابراین ممکن است اسید فولیک غیر متابولیزه در جریان خون شما جمع شود.

آیا اسید فولیک غیر متابولیزه مضر است؟

چندین مطالعه نشان می دهد که افزایش سطح مزمن اسید فولیک غیر متابولیزه ممکن است اثرات سوء بر سلامتی داشته باشد، از جمله:

افزایش خطر سرطان، مقادیر بالای اسید فولیک غیر متابولیزه با افزایش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. با این حال، هیچ مدرکی اثبات نمی کند که اسید فولیک غیر متابولیزه نقش مستقیمی دارد.
کمبود B12 کشف نشده در میان افراد مسن، سطح بالای اسید فولیک می تواند کمبود ویتامین B12 را پنهان کند. کمبود ویتامین B12 درمان نشده ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش داده و عملکرد عصب را مختل کند.
حتی یک دوز کوچک و روزانه 400 میکروگرم ممکن است باعث تجمع اسید فولیک غیر متابولیزه در جریان خون شما شود.

اگرچه مصرف زیاد اسیدفولیک نگران کننده است، اما پیامدهای سلامتی آن مشخص نیست و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

خلاصه

محققان نگران هستند که ممکن است مقادیر بالای اسید فولیک غیر متابولیزه بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد، اما قبل از رسیدن به نتیجه گیری قطعی، مطالعات بیشتری لازم است.

ویتامین های ضروری برای سلامتی پوست

سالم ترین منبع ویتامین B9 چیست؟

بهتر است ویتامین B9 را از غذاهای کامل دریافت کنید. غذاهای با فولات بالا شامل مارچوبه، آووکادو، جوانه بروکسل و سبزیجات برگ مانند اسفناج و کاهو است.

با این حال، برای برخی از افراد، مانند زنان باردار، مکمل ها راهی آسان برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین B9 هستند.

اسید فولیک رایج ترین فرم مکمل ویتامین B9 است. می توان آن را در بسیاری از داروخانه ها و همچنین به صورت آنلاین خریداری کرد.

سایر مکمل ها حاوی 5-متیل تتراهیدروفولات (5-MTHF) هستند، همچنین به عنوان لوومفولات شناخته می شوند، که به عنوان یک جایگزین مناسب برای اسید فولیک در نظر گرفته می شود.

مکمل 5-MTHF به صورت کلسیم لوومفولات یا منیزیم لوومفولات موجود است. با نام های تجاری Metafolin ،Deplin و Enlyte به فروش می رسد و به صورت آنلاین در دسترس است.

خلاصه

سالم ترین منابع غذایی ویتامین B9، غذاهای کامل مانند سبزیجات سبز برگ هستند. در صورت نیاز به مکمل، متیل فولات جایگزین مناسبی برای اسید فولیک است.

چکیده

در مورد تفاوت اسید فولیک و فولات باید گفت فولات فرم طبیعی ویتامین B9 در غذا است، در حالی که اسید فولیک یک فرم مصنوعی است.

مصرف زیاد اسید فولیک ممکن است منجر به افزایش سطح اسید فولیک غیر متابولیزه در خون شود. برخی از محققان حدس می زنند که این ممکن است با گذشت زمان اثرات سوئی بر سلامتی داشته باشد، اما قبل از رسیدن به نتیجه گیری جامع، مطالعات بیشتری لازم است.

جایگزین مکمل های اسید فولیک شامل 5-MTHT (لوومفولات) یا غذاهای کامل مانند سبزیجات برگ دار است.

2 Comments

  • محمود رجبی

    مارس 8, 2021 - 8:45 ب.ظ

    بنده دختری23ساله ام پزشکی میگه شما کمبود آهن دارید به همین خاطر لاغر اندام وچهره ات بعضی مواقع در شیفته کاری شب متمایل به زردی میشه

    • admin

      مارس 10, 2021 - 10:53 ق.ظ

      سلام، وقت بخیر. سوال شما واضح نیست لطفا سوال رو دقیق تر بفرمایید.
      آیا شما تست CBC و بررسی آهن در خون انجام داده اید؟

Leave A Comment