خطرات ازدواج فامیلی

خطرات ازدواج فامیلی

خطرات ازدواج فامیلی

در مقاله قبل درباره میزان ازدواج فامیلی در ایران و نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی صحبت کردیم و حال می خواهیم خطرات ازدواج فامیلی را بررسی کنیم. ازدواج فامیلی یک عرف معمول و ارجح ازدواج در بین بسیاری از نژاد هاست. ازدواج فامیلی ممکن است باعث انتقال دو آلل ناقص مغلوب، یکی از مادر و دیگری از طرف پدر، به فرزندان شود. که ممکن است باعث بروز ناهنجاری های مادرزادی شود. در این مقاله چهار نسل از یک خانواده افغان، مقیم افغانستان، که در بین آن ها ازدواج های فامیلی انجام می شود، مورد بررسی قرار گرفته اند. از 14 ازدواج، 7 مورد فامیل و 7 نفر غریبه بودند. از فرزندان ازدواج های فامیلی، 52.3٪ ناهنجاری های مادرزادی را نشان می دادند در حالی که در بین نسل های والدین غیرفامیل هیچ ناهنجاری مادرزادی قابل توجهی مشاهده نشده است. ازدواج فامیلی احتمال برخی بیماری ها را افزایش می دهد. گروه اول: سندرم های کروموزومی و میکرودلیشن. گروه دوم: اختلالات تک ژن. گروه سوم: اختلالات چند عاملی. گروه چهارم: بیماری های مختلف. ازدواج فاميلي موجب بيماري هاي اتوزومال غالب و بيماري هاي مرتبط با X ، تمام موارد عقب ماندگي ذهني و ابتلا به ناهنجاري هاي اندام می شود. میزان مرگ و میر کودکان و سقط های مکرر در والدین فامیل به شدت افزایش می یابد.

مقدمه

ازدواج فامیلی به پیوند زناشویی در میان نزدیکان بیولوژیکی نزدیک گفته می شود. در ژنتیک بالینی، این رابطه ازدواج بین پسر عموهای اول و دوم خوانده می شود. ازدواج فامیلی در خاورمیانه، آسیای غربی و آفریقای شمالی متداول است. میزان ازدواج فامیلی در کشورهای مختلف به عوامل مختلفی از جمله سطح تحصیلات، مذهب، سنت های محلی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی وابسته است. مطالعات انجام شده در طی چند دهه نشان داده كه بین ازدواج فامیلی و ناهنجاری مادرزادی ارثی، همبستگی بالایی وجود دارد.
برخی از اختلالات ژنتیکی ارثی به عنوان اتوزوم مغلوب در افراد حامل منتقل می شوند و همخوانی نقشه برداری هموزیگوسیت این بیماری ژنتیکی را تسهیل می کند. که در فرزندان آن ها به عنوان ناهنجاری های مادرزادی (بیماری، اختلال یا نقص) ظاهر می شود.
ناهنجاری های مادرزادی (CA) ناهنجاری های ساختاری یا عملکردی (از جمله اختلالات متابولیک) هستند که در هنگام تولد کودک وجود دارد. این ناهنجاری ها می توانند به عنوان بخشی از یک سندرم منزوی شده دیده شوند، که منجر به عوارض و مرگ و میر نوزادان می شود.
ناهنجاری های مادرزادی می تواند منجر به مرگ و میر نوزادان شود و دیده شده است که بیش از 70٪ چنین نوزادانی در ماه اول تولد می میرند. اتیولوژی نشان می دهد که 30-40٪ از ناهنجاری های مادرزادی ژنتیکی هستند. یكی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش خطر ناهنجاری مادرزادی و مرگ و میر نوزادان، ازدواج فامیلی است.
فرزندان والدین فامیل در معرض خطر میزبانی برای بیماری هایی مانند سرطان، اختلالات روانی، فشار خون بالا، نا شنوایی، دیابت، صرع، آسم، لوسمی، بتا تالاسمی، بیماری های مادرزادی و غیر مادرزادی قلبی هستند.
در افغانستان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، والدین معمولاً همسر را برای فرزندان خود انتخاب می کنند. با توجه به شرایط اجتماعی – اقتصادی، انتخاب همسر گاهی دشوار است. از این رو، کسی که به خوبی شناخته شده و از خصوصیات پیوستن به آن خانواده برخوردار باشد، ارجح است. بنابراین، ازدواج های فامیلی ترجیح داده می شوند و پسر عموی اول انتخاب اول است. در طی چندین نسل، روابط کنشگرانه نزدیکتر و پیچیده تر می شوند.

نحوه انجام تست

این مطالعه شامل شجره نامه 4 نسل از یک خانواده افغانی برای مشاهده تأثیر ازدواج های فامیلی بر فرزندان آن ها است. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شده است. پرسشنامه ها به زبان دری ساخته شده و شامل رابطه بین زوجین (مادرزاد یا …)، سن ازدواج، اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از الکل در دوران بارداری بود. در مورد مصاحبه سؤالات مشابهی پرسیده می شود.
چهار نسل از یک خانواده افغان در این جا مورد مطالعه قرار می گیرند. نسل 1 یک زن و مرد به عنوان ازدواج فامیل (پسر عموی پدر) است. نسل 2 ، فرزندان G1، متشکل از 8 نفر (5 M و 3 F) بود. G3: فرزندان G2؛ با 40 نفر (27 M و 13 F) ، و G4: فرزندان G3. از جمله 22 نفر (11 M و 11 F). اعضای نسل 4 هنوز مجرد هستند، برخی از آن ها در سن ازدواج نیستند و برخی از آن ها در آینده نزدیک ازدواج خواهند کرد.

خطرات ازدواج فامیلی

چهارده ازدواج در بین اعضای این خانواده صورت گرفته، که از این تعداد 7 فرزند حاصل شده است. حداقل 2 فرزند از هر ازدواج فامیلی دارای ناهنجاری های مادرزادی هستند. فرزندان یکی از والدین فامیل هنوز ناهنجاری مادرزادی قابل توجهی نشان نداده، زیرا این کودکان هنوز بسیار کوچک هستند. عملکرد در مدرسه، قد و سایر اختلالات غیر مادرزادی، که تأثیر ازدواج فامیلی را نشان می دهد، هنوز مشهود نیست. از 44 فرزند والدین فامی ، 23 نفر (19 مرد و 4 زن) برابر با 52.3٪، ناهنجاری مادرزادی قابل توجهی دارند و یا در طی ماه اول تولد به دلیل ناهنجاری های مادرزادی درگذشتند. در میان 26 فرد (13 M و 13 F) از والدین غیرفامیل، هیچ ناهنجاری مادرزادی قابل توجهی دیده نشده است. از 23 فرد مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی، 2 نفر دچار کم شنوایی، 2 نفر عملکرد ضعیف در مدرسه یا ضریب هوشی بسیار پایین دارند، 15 نفر در ماه اول تولد فوت کردند، 2 نفر فلج مغزی (CP) و 2 نفر دارای کیفوز هستند.

بحث و بررسی

این مطالعه با هدف نمایش اثرات ازدواج های فامیلی در مقابل ازدواج های غریبه بر فرزندان انجام شده است. در افرادی که بسیار نزدیک و دارای شباهت های بالایی با وراثت، سبک زندگی، وضعیت اقتصادی اقتصادی، محیط زیست، تغذیه و انواع بیماری هستند. همان طور که عوامل دیگری مانند وراثت، سن والدین، اعتیاد به مواد مخدر، سوء مصرف مواد مخدر و غیره نیز ممکن است نقشی در بروز ناهنجاری های مادرزادی داشته باشند. تأثیر اصلی ازدواج فامیلی، افزایش در میزان هموزیگوت ها در اختلالات مغلوب است. اگر جهش جدیدی در چنین جمعیتی وارد شود، به سرعت گسترش می یابد و منجر به افزایش شیوع حامل ها و افزایش تعداد افراد هموزیگوت مبتلا می شود. اعتقاد بر این است، اما هنوز اثبات نشده است، که میزان بالای خونگیری در طی چندین نسل ممکن است ژن های مغلوب را فعال کند.
بیشترین میزان ناهنجاری مادرزادی و اختلالات ژنتیکی با بیش از 65 کودک مبتلا به ازای هر 1000 تولد زنده در منطقه مدیترانه شرقی نسبت به اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی با 52/1000 تولد زنده گزارش شده است.
تعداد بالای مرگ و میر نوزادان و فرزندان حاصل از ازدواج فامیلی نشان می دهد که پیشگیری از این ازدواج ها نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت زندگی و تولد نوزادان سالم دارد. با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری می توان به راحتی از تعداد مرگ و میر و تولد نوزادان مبتلا به اختلالات ژنتیکی کاست.

نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی

Leave A Comment