خونریزی بعد از بیوپسی رحم

خونریزی بعد از بیوپسی رحم

بیوپسی رحم یا آندومتر یک روش تشخیص پزشکی است که طی آن متخصص زنان یا ماما یک قطعه کوچک از بافت پوششی رحم (آندومتر) را برای بررسی برخی اختلالات و بیماری‌های دستگاه تناسلی برمی‌دارد. این نمونه برداری گاهی اوقات موجب گرفتگی و ناراحتی خفیف می‌شود و ممکن است برای برخی افراد کمی دردناک باشد؛ علاوه بر آن، گروهی از خانم‌ها گزارش می‌کنند که دچار خونریزی بعد از بیوپسی رحم می‌شوند که آن‌ها را نگران می‌کند. این خونریزی‌ها در صورتی که شدید و همراه با درد و تب نباشند، معمولا بی‌خطر و موقتی خواهند بود. مجله پزشکی آزمایشگاه ژنتیک سیتوژنوم در این مقاله توضیح می‌دهد که چه زمانی خونریزی بعد از بیوپسی رحم نگران کننده و چه زمانی طبیعی تلقی می‌شود.

در طی بیوپسی آندومتر چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از اینکه به بررسی حالات خونریزی بعد از بیوپسی رحم بپردازیم بهتر است با مراحل این نمونه گیری آشنا شوید. به منظور آماده شدن برای انجام بیوپسی آندومتر، لازم نیست کار خاصی انجام دهید. بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید که چه داروها یا مکمل‌هایی را مصرف می‌کنید و آیا آلرژی خاصی دارید یا خیر. گاهی اوقات ممکن است پزشکتان توصیه کند قبل از بیوپسی مصرف برخی داروها را متوقف کنید.

  • قبل از شروع مرحله اول باید روپوش یا لباس مخصوصی در اختیار شما قرار گیرد تا بپوشید. در یک اتاق، پزشک از شما می خواهد که روی صندلی یا تخت مخصوص دراز بکشید و پاهای خود را در رکاب‌های آن قرار دهید.
  • سپس پزشک معاینه لگن را به سرعت انجام می‌دهد. او همچنین واژن و دهانه رحم شما را تمیز می‌کند.
  • پزشک شما ممکن است گیره‌ای به نام اسپکولوم را بر روی گردن رحم یا واژن قرار دهد تا آن را باز و ثابت نگه دارد تا بتواند دهانه رحم را ببیند (شبیه به تست پاپ اسمیر). ممکن است به خاطر این گیره فشار یا ناراحتی جزئی احساس کنید.
  • سپس یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام پیپل را از طریق دهانه رحم وارد واژن کرده و تا چندین سانتی متر داخل رحم فرو می‌کند.
  • آن‌ها سپس پیپل را به عقب و جلو حرکت می‌دهند تا نمونه بافتی از پوشش رحم را به دست آورند. کل مراحل معمولاً حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. برخی افراد این مرحله را دردناک‌ترین مرحله می‌دانند.
  • نمونه بافتی در مایع قرار می‌گیرد و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

بیوپسی رحم چیست ؟

خونریزی بعد از بیوپسی رحم

خونریزی بعد از بیوپسی رحم طبیعی است، بنابراین بعد از آن یک نوار بهداشتی به شما داده می‌شود (محض اطمینان یک عدد با خودتان به مطب دکتر ببرید). در بیشتر موارد خونریزی بعد از بیوپسی رحم طبیعی است. همچنین کمی درد و گرفتگی خفیف نیز قابل انتظار می‌باشد. در این شرایط می‌توانید از مسکن‌های مجاز استفاده کنید، اما حتماً از پزشک خود بخواهید تا در مورد آن راهنمایی‌تان کند. متخصصین زنان وزایمان اعتقاد دارند که مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن ساده می‌توانند به رفع گرفتگی کمک کنند. مهم است بدانید که بعد از بیوپسی آندومتر نباید تا چند روز از تامپون استفاده کنید و یا رابطه جنسی برقرار نمایید. بسته به سابقه پزشکی شما در گذشته، پزشک ممکن است دستورالعمل‌های مراقبتی دیگری را بعد از نمونه برداری به شما گوشزد کند.

اگر بعد از بیوپسی رحم خونریزی خفیف داشتید یا لکه بینی رخ داد، آرامش خود را حفظ نمایید زیرا طبیعی است اما اگر بیش از 2 الی 3 روز طول بکشد باید حتما به متخصص زنان مراجعه نمایید.

خطرات ناشی از انجام بیوپسی آندومتر چیست؟

علاوه بر خونریزی بعد از بیوپسی رحم برخی عوارض دیگر ممکن است گریبان‌گیر شما شود که عبارت هستند از:

  • مانند سایر روش‌های تهاجمی، خطر کمی برای ایجاد عفونت رحمی وجود دارد.
  • اگر پزشک شما به اندازه کافی تجربه و مهارت نداشته باشد، خطر سوراخ شدن دیواره رحم نیز وجود دارد، اما این عارضه بسیار نادر است.
  • لکه بینی و گرفتگی که چند روز طول می‌کشد

در صورت خونریزی بعد از بیوپسی رحم، کدام علائم خطرناک محسوب می‌شوند؟

مقداری خونریزی بعد از بیوپسی رحم و ناراحتی و درد طبیعی است. با این حال در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی بیش از دو روز پس از نمونه برداری
  • خونریزی شدید بطوریکه هر یک تا دو ساعت یک بار یک نوار خیس کنید
  • تب یا لرز
  • تازه بعد از 2 روز شروع به خونریزی شدید کنید
  • درد شدید در زیر شکم
  • ترشحات واژن غیرطبیعی یا بوی غیرمعمول

اندومتریت یا التهاب رحم

نتایج بعد از بیوپسی رحم چه اطلاعاتی را می‌دهند؟

نتیجه بیوپسی آندومتر زمانی طبیعی محسوب می‌شود که هیچ سلول غیرطبیعی یا سرطانی در آن پیدا نشود. نتایج غیر طبیعی تلقی می شوند که شامل موارد زیر باشند:

  • رشد خوش خیم یا غیر سرطانی وجود دارد
  • ضخیم شدن آندومتر، که هیپرپلازی آندومتر نامیده می شود
  • سلول های سرطانی وجود دارد

کلام آخر

بیوپسی آندومتر روشی است که پزشک ممکن است برای تشخیص سرطان آندومتر یا یافتن علت خونریزی نامنظم از آن استفاده کند. این نمونه برداری حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و یک روش نسبتا کم خطر به حساب می‌آید. بعد از پایان این تست، ممکن است به مدت چند روز شاهدگرفتگی‌هایی مشابه دردهای قاعدگی و همچنین خونریزی بعد از بیوپسی رحم باشید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

Leave A Comment