دیابت نوزادان

دیابت نوزادان

دیابت نوزادان ، عمدتا قبل از ۹ ماهگی اتفاق می افتد، و قبل از ۶ ماهگی تشخیص داده می شود. این نوع دیابت، با تزریق انسولین درمان می شود، حتی در برخی موارد، نیازی به تزریق نخواهد بود. در نتیجه، توصیه می شود تا برخی از تست های ژنتیکی انجام شود.

دو نوع دیابت گذرا و دائمی وجود دارد. همان طور که از نام هر یک پیداست، دیابت گذرا، همیشگی نبوده، طی چند هفته اول زندگی اتفاق می افتد و قبل از ۱۲ ماهگی هم بهبود می یابد. اما در برخی موارد، در سنین نوجوانی مجدد عود می کند. این نوع دیابت اغلب به دلیل اختلالات در کروموزوم ۶q24 است و منجر به بروز و انتقال ژن های پدری می شود.

دیابت دائمی نیز برای همیشه همراه فرد خواهد بود.

علائم: از نشانه های دیابت نوزادان می توان به تشنگی، تکرر ادرار و کم شدن آب بدن اشاره کرد.

تشخیص: یکی از راه های تشخیص دیابت ملیتوس، ارزیابی و اندازه گیری سطح گلوکز یا همان قند خون است. این اندازه گیری می تواند توسط آزمایش خون در آزمایشگاه انجام شود و یا با دستگاه های تست قند خانگی اندازه گیری شود.

درمان: درمان دیابت نوزادان، با تزریق دارویی به نام گلیبن کلامید و یا انسولین انجام می شود. گلیبن کلامید، میزان ترشح انسولین از پانکراس را افزایش می دهد. اگر دیابت با مصرف گلیبن کلامید، بهبود نیابد، تزریق انسولین نیاز می شود.

علل ژنتیکی دیابت مادرزادی

دیابت نوزادان، به دو فرم گذرا و دائمی دیده می شود، که در این صورت، دیابت به صورت خود به خود و به خصوص در دوران نوجوانی بهبود می یابد. برخی از ژن هایی که در ایجاد دیابت دخیل هستند، قبل از تولد تشخیص داده می شوند، در نتیجه بررسی تمامی علل ژنی دیابت، در تشخیص به موقع دیابت نوزادان موثر می باشد.

Leave A Comment