رژیم غذایی برای هموکروماتوز

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز کدام است؟

هموکروماتوز بیماری است که در آن بدن آهن زیادی را که از غذا مصرف می شود جذب می کند. این جذب زیاد منجر به سطح بالای آهن در خون می شود که بدن نمی تواند از شر آن خلاص شود بنابراین باید با گرفتن رژیم غذایی برای هموکروماتوز میزان آهن بدن را تنظیم کرد.

وقتی این آهن در اندام های حیاتی مانند کبد، قلب و پانکراس رسوب کند، می تواند باعث استرس اکسیداتیو و آسیب طولانی مدت شود.

برای افراد مبتلا به هموکروماتوز، روش های مختلفی برای کاهش میزان آهن در بدن وجود دارد. یکی از روش های پایین نگه داشتن سطح آهن از طریق اصلاح رژیم غذایی است.

بیایید بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز را بررسی کنیم، از جمله غذاهای قابل خوردن، غذاهایی که باید از آنها اجتناب شود، مکمل های غذایی و دستورالعمل هایی که باید امتحان کنیم.

هموکروماتوز چیست؟

محدود کردن مصرف آهن

به معنای گسترده، بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز شامل غذاهای کم آهن است. با این حال، شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند بر میزان جذب آهن از غذاهایی که می خورید تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از عوامل رژیم غذایی وجود دارد که ممکن است بر روی جذب آهن بدن تأثیر بگذارد:

آهن Heme در مقابل آهن nonheme. آهن در رژیم غذایی دو نوع وجود دارد: هم و غیرهم. آهن هم در گوشت و غذاهای دریایی یافت می شود. Nonheme در گیاهان، گوشت و محصولات غنی شده یافت می شود. آهن Heme در مقایسه با آهن غیرهم به راحتی جذب بدن می شود.
ویتامین C. ویتامین C یا اسید اسکوربیک، فراهمی زیستی آهن غیر هم را افزایش می دهد. علاوه بر این، گوشت و غذاهای دریایی همچنین می توانند جذب آهن غیر هم را افزایش دهند.
کلسیم. اشکال مختلف کلسیم ممکن است فراهمی زیستی آهن هم و غیر هم را کاهش دهد.
فیتات و پلی فنول ها. فیتات یا اسید فیتیک، ترکیبی است که در غلات و حبوبات وجود دارد و باعث کاهش جذب آهن می شود. سایر ترکیبات موجود در غذاهای گیاهی، معروف به پلی فنول نیز می توانند جذب آهن را کاهش دهند.

همانطور که می بینید، پرهیز از غذاهای غنی از آهن تنها یکی از عناصر بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز است. موارد دیگری مانند سایر مواد مغذی موجود در غذاهایی که می خورید نیز می تواند بر جذب آهن شما تأثیر بگذارد.

غذاهایی که باید هنگام هموکروماتوز بخورید

میوه ها و سبزیجات

در هموکروماتوز، آهن اضافی، استرس اکسیداتیو و فعالیت رادیکال های آزاد را افزایش می دهد، که می تواند به DNA شما آسیب برساند.

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در محافظت از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو دارند. میوه ها و سبزیجات منبع خوبی برای بسیاری از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E، ویتامین C و فلاونوئیدها هستند.

بسیاری از توصیه های مربوط به هموکروماتوز به شما هشدار می دهد که از سبزیجات سرشار از آهن دوری کنید.

سبزیجاتی که سرشار از آهن هستند، مانند اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار، فقط حاوی آهن غیر هم هستند. آهن غیرهم کمتر از آهن هم جذب می شود و باعث می شود سبزیجات گزینه مناسبی باشد. در صورت نگرانی با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

غلات و حبوبات

غلات و حبوبات حاوی موادی هستند که مانع جذب آهن می شوند، بخصوص اسید فیتیک.

برای بسیاری از افراد، رژیم غذایی غنی از غلات ممکن است آنها را در معرض کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، آهن یا روی قرار دهد.

با این حال، برای افراد مبتلا به هموکروماتوز، این اسید فیتیک می تواند به بدن برای جلوگیری از جذب بیش از حد آهن از مواد غذایی کمک کند.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع آهن غیرهم است، بنابراین آیا خوب است که در رژیم غذایی برای هموکروماتوز مصرف شود؟ در واقع، پاسخ مثبت است. به دلیل فسفوپروتئین موجود در زرده تخم مرغ به نام فسویتین.

تحقیقات نشان داده است که فسویتین ممکن است از جذب آهن در بین سایر مواد معدنی جلوگیری کند. در یک مطالعه حیوانی، محققان دریافتند موش هایی که با پروتئین زرده تغذیه می شوند نسبت به موش هایی که پروتئین سویا یا کازئین دریافت کرده اند، جذب آهن کمتری دارند.

چای و قهوه

چای و قهوه حاوی مواد پلی فنولیکی به نام تانن هستند که به آن اسید تانیک نیز گفته می شود. تانن موجود در چای و قهوه مانع جذب آهن می شود. در صورت ابتلا به هموکروماتوز، این دو نوشیدنی محبوب می توانند به رژیم غذایی شما اضافه شوند.

پروتئین بدون چربی

پروتئین قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. بسیاری از منابع پروتئینی رژیم غذایی حاوی آهن هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید گوشت را به طور کامل از رژیم غذایی خود خارج کنید.

در عوض، وعده های غذایی خود را در با منابع پروتئینی که آهن کمتری دارند مانند بوقلمون، مرغ، ماهی تن و حتی غذاهای گوشتی آماده پر کنید.

عوارض مصرف آهن زیاد

غذاهایی که باید در رژیم غذایی برای هموکروماتوز از آنها اجتناب کنید

گوشت قرمز اضافی

گوشت قرمز اگر به میزان متوسط ​​مصرف شود، می تواند بخشی سالم از یک رژیم غذایی کاملاً مناسب باشد. همین مسئله را می توان در مورد افراد مبتلا به هموکروماتوز نیز بیان کرد.

گوشت قرمز منبع آهن هم است، به این معنی که آهن به راحتی جذب بدن می شود. اگر به خوردن گوشت قرمز ادامه می دهید، فقط دو تا سه وعده در هفته بخورید. می توانید آن را با غذاهایی که باعث کاهش جذب آهن می شوند، مصرف کنید.

غذاهای دریایی خام

اگرچه خود غذاهای دریایی مقدار خطرناکی آهن ندارند، اما در صدف خام چیزی وجود دارد که ممکن است نگران کننده باشد.

Vibrio vulnificus نوعی باکتری است که در آب های ساحلی وجود دارد و می تواند پوسته ماهی های این مناطق را آلوده کند. تحقیقات قدیمی حاکی از آن است که آهن نقشی اساسی در شیوع V. vulnificus ایفا می کند.

برای افرادی که مقادیر زیادی آهن دارند، مانند کسانی که هموکروماتوز دارند، پرهیز از مصرف صدف مهم است.

غذاهای غنی از ویتامین A و C

ویتامین C یا اسید اسکوربیک یکی از موثرترین تقویت کننده های جذب آهن است. اگرچه ویتامین C بخشی ضروری در یک رژیم غذایی سالم است، اما ممکن است بخواهید از غذاهای غنی از ویتامین C مطلع باشید و آنها را به میزان متوسط ​​مصرف کنید.

علاوه بر این، در مطالعات انسانی مشخص شده ویتامین A نیز باعث افزایش جذب آهن می شود.

توجه داشته باشید که بسیاری از سبزیجات سبز برگ حاوی ویتامین C، ویتامین A و آهن هستند. با این حال، از آنجا که آهن غیر هم موجود در سبزیجات به راحتی جذب نمی شود، به نظر می رسد مزایای آن بیشتر از خطرات آن است.

غذاهای غنی شده

غذاهای غنی شده با مواد مغذی غنی شده اند. بسیاری از غذاهای غنی شده حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و آهن هستند.

اگر هموکروماتوز دارید، خوردن غذاهای غنی شده با آهن ممکن است سطح آهن خون شما را افزایش دهد. قبل از مصرف این نوع غذاها، محتوای آهن موجود در برچسب های تغذیه ای را بررسی کنید.

الکل

مصرف الکل، به ویژه مصرف الکل مزمن، می تواند به کبد آسیب برساند. اضافه بار آهن در هموکروماتوز نیز می تواند باعث آسیب کبدی یا بدتر شدن آن شود، بنابراین از مصرف الکل خودداری کنید.

اگر به دلیل هموکروماتوز هر نوع بیماری کبدی دارید، به هیچ وجه نباید الکل مصرف کنید، زیرا این امر می تواند به کبد شما آسیب برساند.

مکمل

هنگام ابتلا به هموکروماتوز، توصیه های زیادی برای مصرف مکمل های اضافی وجود ندارد. این امر به این دلیل است که تحقیقات در مورد مداخلات رژیم غذایی برای این بیماری محدود است. باید از مکمل های زیر اجتناب کنید و فراموش نکنید تنها با تجویز پزشک دارو مصرف کنید:

آهن. همانطور که می توانید تصور کنید، مصرف آهن در هنگام ابتلا به هموکروماتوز می تواند شما را در معرض خطر مقادیر بسیار بالای آهن در بدن قرار دهد.
ویتامین C. ویتامین C مکمل محبوب کم خونی فقر آهن است و در کسانی که هموکروماتوز دارند باید از مصرف این ویتامین اجتناب شود. به جای آن می توانید مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C را از طریق میوه ها و سبزیجات کامل دریافت کنید.
مولتی ویتامین ها. اگر هموکروماتوز دارید، باید مکمل های مولتی ویتامین یا چند ماده معدنی را با احتیاط مصرف کنید. آنها ممکن است حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین C و سایر مواد مغذی باشند که جذب آهن را افزایش می دهند. همیشه برچسب را بررسی کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

نمونه وعده های غذایی در رژیم غذایی برای هموکروماتوز

دستورالعمل های زیر مثالهای خوبی هستند که نشان می دهد چگونه می توانید در هنگام ابتلا به هموکروماتوز، گوشت و سایر غذاهای حاوی آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کم خونی چیست؟

کوکی سبزیجات

مواد اولیه
1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
1/2 فنجان پیازچه خرد شده
1/2 فنجان پیاز خرد شده
1/2 فنجان کدو سبز خرد شده
1 فنجان اسفناج
3 تخم مرغ همزده
1/2 فنجان شیر
1 1/2 فنجان پنیر خرد شده
1 خمیر آماده پیراشکی که از قبل به صورت ظرفی گود در آمده

طرز تهیه
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) گرم کنید.
در یک ماهیتابه بزرگ، روغن زیتون را گرم کنید. پیازچه، پیاز و کدو سبز را اضافه کنید. 5 دقیقه بپزید.
اسفناج را اضافه کنید. 2 دقیقه بیشتر بپزید. سبزیجات پخته شده را از ماهیتابه برداشته و کنار بگذارید.
در یک کاسه گود، تخم مرغ، شیر، نیمی از پنیر و نمک و فلفل را به هم بزنید تا طعم دار شود.
مخلوط تخم مرغ را داخل خمیر پیراشکی بریزید. روی آن را با باقیمانده پنیر خرد شده پر کنید.
به مدت 40-45 دقیقه یا تا زمانی که تخم مرغ ها کاملا پخته شوند، در فر قرار دهید.

چکیده

هنگامی که به هموکروماتوز مبتلا هستید، اصلاحات غذایی می توانند به کاهش جذب آهن بیشتر از غذا کمک کنند.

اگر نگران این هستید که ممکن است بیش از حد آهن در رژیم خود دریافت کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند یک متخصص تغذیه را پیشنهاد دهند که می تواند به شما کمک کند سالم ترین و متعادل ترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز را برای شما تجویز کنند.

Leave A Comment