سرطان سینه ژنتیکی

سرطان سینه ژنتیکی

سرطان سینه ژنتیکی

سرطان سینه ژنتیکی جزء شایع ترین سرطان ها در دنیا می باشد که شیوع سنی آن بین ۴۵ تا ۵۵ سال است. در کشور ما با توجه به این که جامعه جوان تری داریم سن شیوع یک دهه پایین تر از جوامع غربی می باشد، به همین دلیل زیر ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد. بنابراین آگاهی واطلاع از این بیماری در جهت عوامل خطر و مستعد کننده و تشخیص زودرس اهمیت قابل توجهی دارد .

عوامل خطر و مستعد کننده سرطان سینه

سری عواملی هستند که ما نمی توانیم در آن ها دخالتی کنیم. از جمله سابقه فامیلی، مخصوصا در خانواده درجه یک و عوامل ژنتیکی. داشتن سابقه سرطان های تخمدان و برخی از سرطان های دستگاه گوارش فقط جزو عوامل خطر بوده و باعث توجه به این موضوع و مراقبت بیشتر می شود.

اما یک سری عوامل خطر مانند چاقی، افزایش وزن و استرس جزء عوامل خطرزای مهم بوده و قابل کنترل هستندیا.

عوامل دیگری که تغییرناپذیر هستند مثل قائدگی های زودرس و یائسگی دیررس که این عوامل دورانی را که خانم در معرض هورمون های استروژن قرار می گیرد بیشتر می کنند و می توانند جزء عوامل خطر باشند.

مصرف برخی از قرص های هورمونی، مخصوصا آن هایی که استروژن دارند جزء فاکتورهای مستعد کننده هستند.

آزمایش ژنتیک برای تخمین سرطان سینه ژنتیکی

آزمایشات ژنتیک برای تخمین زدن خطر سرطان سینه ژنتیکی و تخمدان ممکن است باعث بسیاری از واکنش های سریع احساسی و فیزیکی شود.

فکر کردن در مورد گرفتن یک آزمایش ژنتیک برای یافتن این موضوع که آیا شما جهشی در یکی از ژن هایی که به سرطان سینه حساس هستند یعنی BRCA1 یا BRCA2 شما را در زمره زنانی قرار می دهد که متوجه این موضوع هستند که آزمایش چقدر می تواند کمک کننده باشد .

همچنین پیامدهای روانی، احساسی و اجتماعی آزمایش ژنتیک برای شما و خانواده شما ممکن است سخت باشد.

اما داشتن یک ژن BRCA تغییر کرده به این معنی نیست که شما حتما دچار سرطان سینه ژنتیکی یا تخمدان خواهید شد. نتایج تست نمی تواند دقیقا سطح ریسک را برای شما مشخص کند، یا این که بگوید در چه سنی دچار سرطان خواهید شد ، بیماری چقدر تهاجمی خواهد بود یا شما چقدر در معرض خطر مرگ قرار دارید.

بنابراین با توجه به آگاهی از این عوامل خطر باید پیگیری های منظم را در جهت تشخیص داشته باشیم که از مهمترین آن ها معاینات منظم توسط خود فرد است که ماهیانه انجام می شود. البته بسته به این که در چه سنی قرار دارد، اگر زیر ۳۰ سال است و فاکتور خطری وجود ندارد می تواند هر چند ماه یک بار این معاینات انجام شود و اگر سن بالاتر از ۳۰ سال است، ماهانه مراجعه به پزشک صورت بگیرد. پیگیری های منظم باید با تشخیص پزشک انجام شود که این پیگیری ها هم با معاینه پزشک و هم با اقدامات پاراکلینیک مانند سونوگرافی، ماموگرافی واحیانا اگر نیاز باشد منجر به بیوپسی و نمونه برداری می شود.

نتیجه

پیگیری های شخصی و درمانی می توانند جامعه را به سمتی ببرند که تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه انجام شود که درمان را راحت تر و با کیفیت بهتر کرده و منجر به طول عمر بیشتر و بهبودی بیماری شود.

Leave A Comment