علائم اولیه حاملگی

علائم اولیه حاملگی می تواند از فردی به فرد دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت باشد. ممکن است قبل از اینکه بفهمید باردار هستید تغییراتی را در بدن خود احساس کنید یا اصلاً متوجه هیچگونه علامتی نشوید. علائم اوایل بارداری شامل عقب افتادن قاعدگی، نیاز به دفع ادرار مکرر، حساس شدن سینه ها، احساس خستگی، احساس گرسنگی مکرر و تهوع صبحگاهی است. اگر شک دارید یا امیدوار هستید که باردار باشید، تا انتهای این مقاله با مجله تخصصی سیتوژنوم همراه باشید تا با مقایسه علائمتان به قطعیت برسید.

روزهای اول بارداری
روزهای اول بارداری

علائم اولیه حاملگی

علائم اولیه حاملگی گاهی اوقات عجیب بوده و در افراد مختلف متفاوت می‌باشد. طبیعتا برای تشخیص قطعی باید از آزمایش خون بارداری استفاده کرد، گاهی اوقات مادران ممکن است از بی بی چک نیز استفاده کنند، اما بین این دور وش، انجام آزمایش خون بیشتر توصیه می شود. به هر حال گاهی اوقات شناخت علائم اولیه بارداری به تشخیص سریعتر قبل از انجام تست کمک می کند.

شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تاخیر در قاعدگی: اگر در سنین باروری هستید و یک هفته یا بیشتر از موعد شروع چرخه قاعدگیتان گذشته است، ممکن است باردار باشید. با این حال اگر سیکل قاعدگی نامنظم داشته باشید (مثلا به دلیل استرس و نگرانی، عصبانیت زیاد، اختلالات هورمونی و یا تنبلی تخمدان)، این علامت می تواند گمراه کننده باشد. در صورتی که بیشتر از 10 روز از زمان قاعدگیتان گذشته باشد، بهتر است که سریعا به یک آزمایشگاه مراجعه کرده و تست خون بارداری یا تست بتا انجام دهید.
  2. حساس و متورم شدن سینه ها: در اوایل بارداری تغییرات هورمونی ممکن است سینه های شما را حساس و دردناک کند، این ناراحتی احتمالاً پس از چند هفته کاهش می یابد زیرا بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود. با این حال نمی توان گفت که دردناک شدن سینه ها یک نشانه قطعی از بارداری است، گاهی اوقات چند روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی ممکن است سینه ها حساس شوند.
  3. حالت تهوع با یا بدون استفراغ: تهوع صبحگاهی یا حالت تهوعی که می تواند در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد، اغلب یک تا دو ماه پس از بارداری شروع می شود. با این حال، برخی از زنان زودتر احساس تهوع می کنند و برخی هرگز آن را تجربه نمی کنند. علت حالت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست، اما پزشکان معتقدند که هورمون های بارداری احتمالاً در بروز آن نقش دارند.
  4. تکرر ادرار: در زمانی که بارداری شروع می شود ممکن است بیشتر از حد معمول نیاز به دفع ادرار داشته باشید. خوب است بدانید که مقدار خون در بدن شما در دوران بارداری افزایش می یابد و باعث می شود کلیه ها مایع اضافی را که به مثانه شما ختم می شود پردازش کنند.
  5. خستگی: خانم های گرامی توجه داشته باشید که خستگی نیز در بین علائم اولیه بارداری در رتبه بالایی قرار دارد. هیچکس به طور قطع نمی داند که چه چیزی باعث خواب آلودگی در سه ماهه اول بارداری می شود با این حال، افزایش سریع سطح هورمون پروژسترون در اوایل بارداری ممکن است به خسته شدن مادران کمک کند.
  6. نوسانات خلقی: سیل هورمون ها در بدن شما در اوایل بارداری می تواند شما را به طور غیرعادی احساساتی و گریه‌رو کند؛ نوسانات خلقی نیز در این دوران رایج است. اما باز هم نمی تواند نشانه قطعی بارداری باشد.
  7. نفخ: تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می تواند باعث شود که شما احساس نفخ کنید، مشابه آنچه در شروع دوره قاعدگی احساس می کنید.
  8. لکه بینی سبک و خفیف: لکه بینی خفیف ممکن است یکی از اولین علائم بارداری باشد. این خونریزی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می ‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد (حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح). خونریزی لانه گزینی تقریباً در زمانی اتفاق می افتد که شما انتظار دارید خونریزی قاعدگیتان شروع شود با این حال، همه زنان ممکن است لکه بینی را تجربه نکنند.
  9. یبوست: تغییرات هورمونی باعث کند شدن سیستم گوارش شما می شود که می تواند منجر به یبوست اوایل بارداری شود. اگر احتمال می دهید که باردار هستید، از مصرف خودسرانه داروهای مسهل و یا ملین های گیاهی جداً خودداری نمایید.
  10. بیزاری از غذا: زمانی که باردار هستید، ممکن است نسبت به بوهای خاص حساسیت بیشتری پیدا کنید و حس چشایی شما تغییر کند. مانند سایر علائم بارداری، این ترجیحات غذایی را می توان به تغییرات هورمونی نسبت داد.
  11. سردرد، گرفتگی عضله و سرگیجه
  12. سرماخوردگی و آنفولانزا
  13. سوزش سردل
  14. احساس طعم فلزی در دهان
علائم اولیه بارداری
علائم اولیه بارداری

اگر می‌خواهید در مورد آزمایشات غربالگری جنین و زمان انجام هر تست اطلاعات بیشتری کسب کنید روی لینک زیر کلیک کنید:

تفسیر نتایج غربالگری در سه ماه اول جنین

بررسی اجمالی

علائم رایج ابتدای بارداری را تقریبا همه می دانند: به تاخیر افتادن پریودی، نرم و حساس شدن سینه ها و خستگی.

اما در برخی موارد زنان باردار علائم اولیه حاملگی فراتر از این ها را نیز تجربه می کنند. از ترشحات مخاطی واژینال گرفته تا احساس طعم فلزی در دهان یا سردرد! پس انتظار هر علامت غیر منتظره ای را داشته باشید!

در ادامه سیتوژنوم لیستی از ۱۰ علامت عجیب اوایل بارداری را برای شما آماده کرده است که هیچ کس به شما نمی گوید!

1- ترشحات غیرطبیعی واژینال

بسیاری از خانم ها ترشحات واژن را به طور طبیعی تجربه می کنند، اما اغلب نشانه ای از بارداری نیست. با این حال باید بدانید که بیشتر خانم های باردار در اوایل سه ماهه اول بارداری و در تمام دوران بارداری خود ترشح مخاطی چسبناک، سفید یا زرد کم رنگ را دارند.

افزایش هورمون ها و جریان خون واژن باعث ترشحات می‌شود؛ این علامت در طول بارداری افزایش می یابد تا از نرم شدن دهانه رحم و دیواره واژن جلوگیری کند. در صورت شروع ترشحات با علائم زیر، به پزشک مراجعه کنید:

  • بوی بد
  • سوزش
  • خارش
  • رنگ ترشحات مایل به زرد یا سبز باشد
  • ترشح بسیار غلیظ یا آبکی

این ها ممکن است نشانه هایی از عفونت باشد.

2- افزایش دمای بدن

هنگامی که برای اولین بار صبح بعد از تخمک گذاری بیدار می‌شوید، دمای بدن شما کمی افزایش می‌یابد و تا زمان قاعدگی بعدی این دما کمی بالا باقی می‌ماند. اما اگر این دما (که به عنوان درجه حرارت پایه بدن شناخته می‌شود)، بیش از دو هفته در حد بالا باقی بماند ممکن است باردار باشید.

3- سردرد

یکی از علائم اولیه حاملگی احساس سردرد، گرفتگی در سر و کلافگی است. تغییرات هورمونی و حجم خون در دوران بارداری می‌تواند منجر به سردرد شود.

برخی از خانم ها گرفتگی‌های شبیه دوران قاعدگی در هر دو طرف شکم را تجربه می‌کنند و بیشتر خانم ها تکرر ادرار خواهند داشت که به علت بزرگ شدن رحم اتفاق می‌افتد.

4- سرگیجه

غیر معمول نیست که زنان باردار در سه ماهه اول احساس سبکی سر یا گیجی داشته باشند. در واقع بارداری باعث افت فشار خون و گشاد شدن رگ های خونی می‌شود.

اما به علائم اولیه حاملگی خود بسیار توجه کنید چراکه وجود همزمان علائمی مانند سرگیجه شدید همراه با خونریزی واژن و درد شدید شکمی می‌تواند نشانه حاملگی خارج رحمی باشد. در حاملگی خارج رحمی، تخمک بارور شده در خارج از رحم لانه گزینی می‌کند که برای سلامتی مادر بسیار خطرناک است. برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده زندگی، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

مثبت شدن بیبی چک
مثبت شدن بیبی چک

5- احساس نفخ

ممکن است احساس نفخ کنید، مثل این می ماند که لازم داشته باشید تا گاز معده تان را تخلیه کنید یا اجابت مزاج داشته باشید.

سیستم گوارش شما در دوران بارداری کند می‌شود؛ این عارضه به مواد مغذی زمان بیشتری می‌دهد تا بتوانند در جریان خون مادر جذب شوند و به کوچولوی حاضر در شکم او برسد.

اگر یبوست دارید، فیبر بیشتری به رژیم خود اضافه کنید، مایعات زیادی بنوشید و به طور منظم ورزش کنید. در صورت نیاز می‌توانید با پزشک متخصص زنان و یا ماما مشورت کنید.

6- خونریزی زمان قاعدگی

حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد زنان باردار خونریزی کمی دارند یا در اوایل بارداری لکه بینی مشاهده می‌کنند. خونریزی جزئی می‌تواند هنگامی اتفاق بیفتد که تخمک بارور شده به پوشش رحم متصل شود. این به خونریزی لانه گزینی معروف است. حدود دو هفته پس از بارداری معمول است و از علائم اولیه حاملگی است.

خونریزی همچنین می‌تواند ناشی از تحریک دهانه رحم، بارداری خارج رحمی یا تهدیدی به معنای سقط جنین باشد. اگر خونریزی خفیف شما شدیدتر یا همراه با گرفتگی شدید، کمر درد یا دردهای چاقویی است، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

7- علائم سرماخوردگی

بهتر است که بیشتر استراحت کنید زیرا بارداری قدرت سیستم ایمنی شما را کاهش می دهد. این بدان معنی است که شما بیشتر مستعد سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا هستید. غیر معمول نیست که زنان باردار در اوایل بارداری علائم شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا را تجربه می‌کنند.

با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی در برابر بیماری های شدید ناشی از آنفولانزا صحبت کنید زیرا ابتلا به این بیماری ها می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی برای جنین شما شود.

8- سوزش معده

هورمون‌ها در دوران بارداری همه چیز را در بدن تغییر می‌دهند. این تغییرات شامل حال دریچه بین معده و مری شما نیز می‌شود. این دریچه در دوران بارداری شل می‌شودکه می‌تواند باعث نشت اسید معده به مری و باعث سوزش معده گردد.

با خوردن وعده‌های غذایی کم حجم و مکرر، می‌توانید با این عارضه عذاب آور مقابله کنید. سعی کنید از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، مرکبات، آب میوه‌ها و غذاهای پر ادویه پرهیز کنید.

9- تغییرات خلقی

سطح هورمون‌های بدن شما با باردار شدن ناگهان تغییر می کنند و همین تغییر می‌تواند کنترل احساسات شما را غیر ممکن کند. احساساتی همچون گریه کردن و ناراحتی‌های غیر معمول و بی‌علت رایج هستند. میل جنسی شما نیز از گرم به سرد و سپس دوباره به گرم برمی گردد. این ها علائم اولیه و بسیار شایع حاملگی هستند.

10- چشیدن طعم فلزی

افزایش استروژن و پروژسترون در دوران بارداری می‌تواند منجر به تغییر طعم و مزه در بسیاری از زنان باردار شود.

در حالتی به نام دیسگزیا، برخی از خانم های باردار احساس طعم فلز در دهان خود می‌کنند؛ به طوری که احساس خواهند کرد که با ناهار خود برخی از سکه‌های قدیمی را نیز وارد دهانتان می کنید. با کمی نمک و جویدن آدامس های بدون قند می‌توانید از شر عطر و طعم فلزی خلاص شوید، همچنین سعی کنید مایعات سردتر بنوشید و یا غذاهای تند بخورید.

شناخت علائم اولیه حاملگی
شناخت علائم اولیه حاملگی

در دوران بارداری یا قبل از آن گاها پزشکان آزمایشات ژنتیک را برای شما تجویز می‌کنند. اگر می‌خواهید از هزینه‌های این آزمایشات مطلع شوید، روی لینک زیر کلیک کنید:

هزینه آزمایشات ژنتیک در دوران بارداری

شناخت علائم اولیه حاملگی

داشتن برخی از علائم ذکر شده در بالا ممکن است باعث شود شما فکر کنید فقط استرس دارید اما باید بدانید، آن‌ها می توانند نشانه‌ای از وجود بارداری باشند.

به آنچه بدنتان به شما می‌گوید توجه کنید! شاید زمان آن فرا رسیده باشد که برای آزمایش بارداری به پزشک یا آزمایشگاه مراجعه کنید.

آیا واقعا من حامله هستم؟

بسیاری از علائم اولیه بارداری ممکن است با سایر مشکلات پزشکی و همچنین چرخه قاعدگی شما همپوشانی داشته باشند و علائم قبل از قاعدگی می‌توانند بسیار شبیه به علائم بارداری باشند؛ این تشابه می‌تواند تشخیص و تفکیک این دو حالت را دشوار کند. گاهی اوقات ممکن است پریود نشوید اما باردار هم نباشید! این حالت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما وزن زیادی را کم یا اضافه کنید یا استرس دارید یا اختلالات هورمونی شما را درگیر کرده باشد. شیردهی نیز می‌‌تواند باعث توقف و یا تاخیر در موعد قاعدگی شود. بهترین راه برای اطلاع از بارداری، انجام تست بارداری با آزمایش خون (بسیار موثق) و بی‌بی‌چک است. بی‌بی‌چک ها بدون نیاز به نسخه در داروخانه ها به فروش می‌رسند. شما همچنین می‌توانید برای انجام آزمایش بارداری به صورت قطعی به مرکز آزمایشگاهی سیتوژنوم مراجعه داشته باشید یا با مشاورین ما به صورت آنلاین و رایگان صحبت کنید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

مطالب زیر می تواند برای شما مفید باشد:

ترشحات واژن در دوران بارداری

هفته اول بارداری

علائم کیست تخمدان

Leave A Comment