علائم اکلامپسی چیست؟ راه درمان آن چیست؟

علائم اکلامپسی

اکلامپسی چیست؟

اکلامپسی از عوارض شدید پره اکلامپسی است. این یک بیماری نادر اما جدی است که در آن فشار خون بالا منجر به تشنج در دوران بارداری می شود. علائم اکلامپسی اغلب مشابه پره اکلامپسی می باشد به همراه تشنج.

تشنج دوره هایی از فعالیت آشفته مغز است که می تواند باعث کاهش هوشیاری و لرزش شدید بدن شود. اکلامپسی از هر 200 زن مبتلا به پره اکلامپسی حدود 1 نفر را درگیر می کند. حتی اگر سابقه تشنج نداشته باشید می توانید به اکلامپسی مبتلا شوید.

علائم اکلامپسی چیست؟

از آنجا که پره اکلامپسی می تواند منجر به اکلامپسی شود، ممکن است علائم هر دو بیماری را داشته باشید. با این حال، برخی از علائم شما ممکن است به دلیل شرایط دیگری مانند بیماری کلیه یا دیابت باشد. مهم است که هر شرایطی را به پزشک خود بگویید تا سایر علل احتمالی را رد کند.

موارد زیر علائم رایج پره اکلامپسی است:

  • فشار خون بالا
  • تورم در صورت یا دستان
  • سردرد
  • افزایش بیش از حد وزن
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات بینایی، از جمله از دست دادن بینایی یا تاری دید
  • مشکل در ادرار کردن
  • درد شکم، به ویژه در قسمت فوقانی شکم سمت راست

بیماران مبتلا به اکلامپسی می توانند همان علائمی را داشته باشند که در بالا ذکر شد، یا حتی ممکن است بدون هیچ علامتی باشند. موارد زیر علائم رایج بیماری اکلامپسی است:

  • تشنج
  • از دست دادن هوشیاری
  • تحریک

پره اکلامپسی چیست؟ چه عواملی موجب بروز آن می شود؟

چه عواملی باعث بیماری اکلامپسی می شوند؟

اکلامپسی اغلب به دنبال پره اکلامپسی رخ می دهد، که با فشار خون بالا در بارداری و به ندرت پس از زایمان مشخص می شود. یافته های دیگر نیز ممکن است مانند پروتئین در ادرار وجود داشته باشد. اگر پره اکلامپسی شما بدتر شده و مغز شما را تحت تأثیر قرار داده و باعث تشنج شود، شما دچار اکلامپسی شده اید.

پزشکان به طور قطعی نمی دانند که چه عواملی باعث پره اکلامپسی می شود، اما تصور می شود که این امر در نتیجه شکل گیری غیر طبیعی و عملکرد جفت باشد. آنها می توانند توضیح دهند که چگونه علائم پره اکلامپسی ممکن است به اکلامپسی منجر شود.

فشار خون بالا

پره اکلامپسی زمانی است که فشار خون یا نیروی خون در برابر دیواره رگ های شما به حدی بالا رود که به رگ ها و عروق خونی آسیب برساند. آسیب به عروق ممکن است جریان خون را محدود کند. این می تواند تورم در رگ های خونی مغز و کودک در حال رشد شما ایجاد کند. اگر این جریان غیر طبیعی خون از طریق رگ ها در عملکرد مغز شما اختلال ایجاد کند، ممکن است تشنج رخ دهد.

پروتئینوری

پره اکلامپسی معمولاً بر عملکرد کلیه تأثیر می گذارد. پروتئین موجود در ادرار، که به پروتئینوری نیز معروف است، علامت شایع این بیماری است. هر بار که قرار ملاقات با پزشک دارید، ممکن است ادرار شما از نظر پروتئین آزمایش شود.

به طور معمول، کلیه های شما مواد زائد موجود در خون را فیلتر کرده و از این مواد زائد ادرار ایجاد می کنند. با این حال، کلیه ها سعی می کنند مواد مغذی موجود در خون مانند پروتئین را برای توزیع مجدد در بدن حفظ کنند. اگر فیلترهای کلیه، به نام گلومرول، آسیب دیده باشند، پروتئین می تواند از طریق آنها نشت کرده و از طریق ادرار دفع شود.

چه کسانی در معرض خطر اکلامپسی قرار دارند؟

اگر مبتلا به پره اکلامپسی هستید، ممکن است در معرض خطر اکلامپسی باشید.

سایر عوامل خطر برای ابتلا به اکلامپسی در دوران بارداری عبارتند از:

  • فشار خون حاملگی یا فشار خون مزمن (فشار خون بالا)
  • بزرگتر از 35 سال یا جوان تر از 20 سال
  • بارداری دوقلو یا سه قلو
  • بارداری برای اولین بار
  • دیابت یا بیماری دیگری که رگ های خونی شما را تحت تأثیر قرار می دهد
  • بیماری کلیوی

اکلامپسی و سلامت کودک شما

پره اکلامپسی و اکلامپسی جفت را تحت تأثیر قرار می دهند که اندامی است که اکسیژن و مواد مغذی را از خون مادر به جنین می رساند. هنگامی که فشار خون بالا جریان خون را از طریق رگ ها کاهش می دهد، ممکن است جفت نتواند به درستی کار کند. این ممکن است منجر به تولد نوزاد با وزن کم یا سایر مشکلات سلامتی شود.

چگونه اکلامپسی تشخیص داده می شود؟

اگر در حال حاضر پره اکلامپسی دارید یا سابقه آن را دارید، پزشک آزمایشاتی را برای تعیین اینکه آیا پره اکلامپسی مجدداً اتفاق افتاده یا بدتر شده است، تجویز می کند. اگر مبتلا به پره اکلامپسی نیستید، پزشک آزمایشات مربوط به پره اکلامپسی و همچنین سایر آزمایشات را برای تعیین دلیل تشنج برای شما تجویز می کند. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون

پزشک شما ممکن است چندین نوع آزمایش خون برای ارزیابی وضعیت شما تجویز کند. این آزمایشات شامل شمارش کامل خون است، که تعداد گلبول های قرمز خون را اندازه گیری و تعداد پلاکت ها را برای بررسی میزان لخته شدن خون بررسی می کند. آزمایش خون همچنین به بررسی عملکرد کلیه و کبد شما کمک می کند.

آزمایش کراتینین

کراتینین یک ماده زائد است که توسط عضلات ایجاد می شود. کلیه های شما باید بیشتر کراتینین را از خون شما فیلتر کنند، اما اگر گلومرول آسیب ببیند، کراتینین اضافی در خون باقی می ماند. وجود بیش از حد کراتینین در خون ممکن است نشان دهنده پره اکلامپسی باشد، اما همیشه اینطور نیست.

آزمایشات ادرار

پزشک شما ممکن است آزمایش ادرار را برای بررسی وجود پروتئین و میزان دفع آن تجویز کند.

درمان های اکلامپسی چیست؟

زایمان کودک و جفت درمان توصیه شده برای پره اکلامپسی و اکلامپسی است. پزشک هنگام توصیه زمان زایمان، شدت بیماری و میزان بالغ بودن کودک را در نظر می گیرد.

اگر پزشک شما تشخیص دهد شما مبتلا به پره اکلامپسی خفیف هستید، وضعیت شما را کنترل کرده و با استفاده از دارو برای جلوگیری از تبدیل آن به کلامپسی، شما را درمان می کند. داروها و نظارت به شما کمک می کند فشار خون شما در یک محدوده امن تر نگه داشته شود تا زمانی که کودک به اندازه کافی بالغ شود و شما زایمان کنید.

اگر دچار پره اکلامپسی یا اکلامپسی شدید باشید، پزشک ممکن است کودک شما را زود به دنیا بیاورد. برنامه مراقبت شما بستگی به طول دوره بارداری و شدت بیماری شما دارد. تا زمانی که کودک خود را به دنیا نیاورید باید برای نظارت در بیمارستان بستری شوید.

داروها

داروهایی برای جلوگیری از تشنج، به نام داروهای ضد تشنج، ممکن است لازم باشد. اگر فشار خون دارید ممکن است به دارو برای کاهش فشار خون نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است استروئیدهایی دریافت کنید که می توانند به ریه های کودک شما کمک کنند تا قبل از زایمان بالغ شوند.

راه درمان پره اکلامپسی چیست؟

چشم انداز بلند مدت چیست؟

علائم شما باید طی چند روز تا چند هفته پس از تولد برطرف شود. همانطور که گفته شد، در بارداری بعدی و احتمالاً بعداً در زندگی شانس بیشتری برای مشکلات فشار خون خواهید داشت. برای اطمینان از برطرف شدن بیماری، پیگیری آزمایشات و معاینه های فشار خون پس از زایمان مهم است.

اگر در دوران بارداری عوارضی رخ دهد، ممکن است یک فوریت پزشکی مانند قطع جفت داشته باشید. قطع شدن جفت وضعیتی است که باعث جدا شدن جفت از رحم می شود. این امر برای نجات کودک نیاز به زایمان فوری سزارین دارد.

کودک ممکن است بسیار بیمار باشد یا حتی ممکن است بمیرد. عوارض مادر می تواند بسیار شدید باشد، از جمله خطر براثر سکته مغزی یا ایست قلبی.

با این حال، مراقبت های پزشکی مناسب برای پره اکلامپسی ممکن است از پیشرفت بیماری به شکل شدیدتری مانند اکلامپسی جلوگیری کند. مطابق توصیه پزشک به ویزیت های قبل از تولد بروید تا فشار خون، خون و ادرار شما کنترل شود. همچنین در مورد علائمی که دارید با پزشک خود صحبت کنید.

Leave A Comment