علم ژنتیک چیست ؟

علم ژنتیک چیست؟ در واقع ژنتیک مطالعه چگونگی انتقال ژن‌ها و چگونگی انتقال صفت‌ها از نسلی به نسل دیگر است. ژن‌های ما حامل اطلاعاتی هستند که بر سلامت، ظاهر و حتی شخصیت ما تأثیر می‌گذارند! برخی از دانشمندان در مورد سؤالات اساسی زندگی کنجکاو هستند: فلان صفت از کجا آمده است؟ چرا اینقدر موجودات زنده متنوع هستند؟ چرا بچه‌ها شبیه والدینشان هستند؟ برای پاسخ به این سؤالات، آن‌ها نوعی گرایش از زیست شناسی به نام ژنتیک را مطالعه می‌کنند. این مقاله از وب سایت آزمایشگاه ژنتیک سیتوژنوم توضیحات جامعی را در رابطه با علم ژنتیک ارائه می‌کند.

علم ژنتیک چیست؟

علم ژنتیک چیست؟ شاید این سوال خیلی از افراد باشد! علم ژنتیک یکی از شاخه‌های رشته علوم زیستی یا همان بیولوژی می‌باشد. از ژنتیک به عنوان عامل وراثت نیز نام برده می‌شود. در علم ژنتیک به مطالعه در رابطه با ویژگی‌ها و صفات جانداران که می‌توانند از والدین خود به ارث برسند صحبت می‌شود و موضوع اصلی آن بررسی انتقال، بیان و همچنین تکامل ژن‌ها می‌باشد. به عواملی که وظیفه تکوین، کنترل و همچنین بررسی خصوصیات ظاهری موجودات زنده را دارند، ژن گفته می‌شود. «ژن» به معنای آغاز است به طور کلی ژنتیک علم ژن‌ها و چگونگی انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر می‌باشد. متخصصینی که ژن‌ها را مطالعه می‌کنند را متخصص ژنتیک یا ژنتیک‌دان می‌نامند.

تاریخچه علم ژنتیک

مطالعه در رابطه با ژنتیک به صورت کاملا جدی تقریبا در دو قرن اخیر شروع شد. در برررسی‌های ژنتیک این طور عنوان شده که، صفات مشخصی می‌توانند از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کنند و البته فاکتورهای مشخصی دلیل بر بروز این صفات در جانداران می‌باشد. خوشبختانه این طور پیش بینی شده است که بتوانیم با کمک علم ژنتیک تمام بیماری‌های مربوط به ژنتیک را در سال‌های اخیر شناسایی، درمان و یا از بروز آن‌ها جلوگیری کنیم. به طور کلی علم ژنتیک را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:

ژنتیک مولکولی

در ژنتیک مولکولی به بررسی ماده ژنتیک می‌پردازند و با کمک DNA می‌توانیم اطلاعات خوبی از ساختارهای مولکولی به دست آوریم.

ژنتیک کلاسیک

ژنتیک کلاسیک بیشتر به بررسی تئوری کروموزومی وراثت می‌پردازد به این صورت که ژن‌ها را به صورت خطی بر روی کروموزوم فرض می‌کنند.

ژنتیک جمعیت

در این حیطه ازعلم ژنتیک بیشتر به بررسی تغییرات در فراوانی ژن‌ها می‌پردازند البته باید گفت به دلیل پیشرفت‌های وسیعی که در این زمینه حاصل شده است تقریبا مرز بسیار مشخصی برای تفکیک این سه حوزه وجود ندارد. به این معنی که با کمک ژنتیک مولکولی هم می‌توان در رابطه با ساختار و همچنین عملکرد کروموزوم‌ها به اطلاعات زیادی دست یافت.

ژن ها چگونه به ارث می رسند؟

DNA ما (که شامل تمام ژن‌ها هستند) در کروموزوم‌ها ذخیره می‌شوند! انسان‌های سالم همگی 23 جفت کروموزوم در سلول‌های خود دارند (یعنی از هر کروموزوم 2 نسخه داریم). این دو کروموزوم دارای ژن‌های یکسانی هستند، اما ممکن است نسخه‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد زیرا ما طی لقاح یک کروموزوم را از مادر و دیگری را از پدر خود به ارث می‌بریم. درواقع سلول‌های تولید مثلی والدین (تخمک‌ها و اسپرم‌ها) به طور تصادفی ژن‌های خود را در قالب کروموزوم‌ها به یک جنین انتقال می‌دهند. علم ژنتیک به بررسی این قبیل اطلاعات در بدن موجودات زنده می‌پردازد.

مترجم و نویسنده: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

آزمایش های ژنتیک مولکولی

2 Comments

  • اراد

    دسامبر 7, 2023 - 10:09 ب.ظ

    منبع رو بگید لطفا شاید یکی برای پزوهش میخواست

    • admin

      دسامبر 9, 2023 - 11:00 ق.ظ

      سلام وقتتون بخیر. بله حتما ازین به بعد در مقالات جدید منابع رو در اختیارتون قرار می‌دیم.

Leave A Comment