عوارض جانبی واکسن کرونا

عوارض جانبی واکسن کرونا

عوارض جانبی واکسن کرونا چیست؟

شایعترین عوارض جانبی واکسن کرونا درد در محل تزریق است.
داده های آزمایشی نشان داده است که واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna ایمن بوده و به طور کلی به خوبی تحمل می شوند.
هیچ مرگ ناشی از آنافیلاکسی پس از هر دو واکسن گزارش نشده است.
اگر سابقه واکنش شدید آلرژیک به واکسن ها را دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند واکسن COVID-19 را استفاده نکنید.

در دسامبر سال 2020، سازمان غذا و دارو (FDA) مجوز استفاده اضطراری (EUA) را برای دو واکسن علیه COVID-19 صادر کرد، یکی تولید شده توسط Pfizer و BioNTechTrusted و دیگری توسط ModernaTrusted Source.

اکنون FDA در حال بررسی یکی دیگر از درخواست های EUA برای واکسن تولید شده توسط شرکت تابعه جانسون و جانسون، Janssen Biotech است.

به نظر می رسد تمام این واکسن ها عوارض جانبی خفیفی دارند که مسکن های بدون نسخه می توانند آن را درمان کنند.

در موارد نادر، واکنش های آلرژیک شدید گزارش شده است، اما در همه موارد، افراد با موفقیت درمان شدند.

اگر FDA دریافت که واکسن Johnson & Johnson به اندازه کافی امن و موثر برای توزیع است، میزان دوزهای واکسن در کشور آمریکا را به سرعت افزایش می دهد.

واکسن های بی خطر عوارض جانبی خفیفی دارند

FDA قبل از صدور EUA برای واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna COVID-19 ، داده های موجود از آزمایشات بالینی در حال انجام را بررسی کرد.

Pfizer-BioNTech داده ها را برای افراد 16 سال به بالا ارسال کرده است، در حالی که Moderna یافته ها را برای افراد 18 سال به بالا ارائه داده است.

شایعترین عوارض جانبی واکسن کرونا درد در محل تزریق است. برخی از دریافت کنندگان واکسن نیز علائم کوتاه مدت آنفولانزا مانند خستگی، سردرد، بدن درد، لرز و تب را تجربه کردند.

غدد لنفاوی متورم نیز گزارش شده است. این موارد می توانند به صورت یک توده در زیر بغل به نظر برسند، که باعث نگرانی برخی از خانم ها شده است که فکر می کنند این می تواند نشانه ای از سرطان پستان باشد.

داده های آزمایشی نشان داده است که دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech در جلوگیری از COVID-19 95 درصد موثر است، در حالی که دو دوز واکسن Moderna 94 درصد موثر است.

آزمایشات همچنین نشان داده است که هر دو واکسن ایمن بوده و به طور کلی به خوبی تحمل می شوند.

آنافیلاکسی نادر و قابل درمان است

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که می تواند ناشی از واکسیناسیون باشد. در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

از زمان صدور EUA برای واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna، دولت فدرال همچنان به جمع آوری اطلاعات در مورد عوارض جانبی واکسن کرونا گزارش شده از جمله موارد نادر آنافیلاکسی یا واکنش های شدید آلرژیک پس از واکسیناسیون پرداخت.

میزان گزارش شده آنافیلاکسی پس از واکسیناسیون با واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 4.7 مورد در میلیون است، در حالی که میزان گزارش شده برای واکسن Moderna 2.5 مورد در هر میلیون نفر است.

هیچ مرگ ناشی از آنافیلاکسی پس از هر دو واکسن گزارش نشده است.

واکسن های دیگری در حال تولید هستند

سایر واکسن های COVID-19 ممکن است به زودی در ایالات متحده در دسترس قرار گیرند، از جمله واکسن های جانسون و جانسون و آکسفورد-آسترا زنکا.

جانسون و جانسون در 4 فوریه درخواست EUA را برای واکسن خود ارسال کردند و قرار است کمیته مشاوره واکسن FDA و محصولات بیولوژیکی مرتبط با آن برای بحث در اواخر این EUA این ماه ارائه شود.

محققان در AstraZeneca و دانشگاه آکسفورد نیز واکسنی علیه COVID-19 تولید کرده اند. این واکسن قبلاً برای استفاده در انگلستان و چندین کشور دیگر تأیید شده است، اما تولید کنندگان ممکن است آماده نباشند تا بهار امسال درخواست EUA را به FDA ارسال کنند.

به نظر می رسد واکسن های جانسون و جانسون و آکسفورد-آسترا زنکا به اندازه واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna موثر نیستند، اما پروفایل ایمنی مشابهی دارند و عوارض جانبی مانند درد بازو، تب یا لرز را گزارش می دهند.

هیرشوورک گفت: “به نظر می رسد این واکسن ها نیز بسیار ایمن بوده و همچنین درد محل تزریق را به عنوان عوارض جانبی واکسن کرونا نشان می دهند.”

ارزیابی منافع و عوارض جانبی واکسن کرونا

اگر شرایط سلامتی خاصی دارید، مانند سابقه واکنش شدید آلرژیک به واکسن ها، پزشک ممکن است به شما توصیه کند واکسن COVID-19 را استفاده نکنید.

اما برای اکثر افراد، فواید واکسیناسیون علیه COVID-19 “بسیار بیشتر از خطرات آن” است.

در این مرحله، بیش از 30 میلیون آمریكایی حداقل یك دوز دریافت كرده اند که بسیار خوب تحمل شده و موثر بوده است.”

اگر بعد از واکسیناسیون در اطراف ناحیه تزریق درد ایجاد شود، استفاده از یخ یا مصرف مسکن بدون نسخه می تواند کمک کند. برای تسکین علائم شبه آنفولانزا پس از واکسیناسیون، توصیه می شود داروی ضد تب یا داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مصرف کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است واکنش آلرژیک شدیدی به واکسن داشته باشید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند برای مراقبت فوری پزشکی با خدمات اورژانس تماس بگیرید.

واکسن کرونا در بارداری

Leave A Comment