عوارض واکسن آنفولانزا

عوارض واکسن آنفولانزا

عوارض واکسن آنفولانزا

هر ساله افراد با تزریق واکسن آنفلوانزا از خود در برابر این بیماری محافظت می کنند. این واکسن که به صورت تزریق یا اسپری بینی ارائه می شود، می تواند شانس ابتلا به آنفولانزا را تا 60 درصد کاهش دهد اما باید عوارض واکسن آنفولانزا را نیز در نظر گرفت.

بیشتر عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن آنفولانزا به طور معمول خفیف هستند. با این حال، در موارد نادر، ممکن است شدید باشد. قبل از تزریق واکسن، ممکن است بخواهید بدانید چه چیزی در انتظار شماست.

از یک ماده نگهدارنده بر پایه جیوه به نام تیمروزال در برخی از ویال های چند دوزه واکسن آنفلوانزا استفاده می شود. این ماده برای جلوگیری از رشد باکتری ها و سایر میکروب هاست.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، استفاده از تیمروزال در واکسن ها بی خطر است و عوارض جانبی کمی ایجاد می کند.

اگر نگران تیمروزال هستید، می توانید واکسنی را درخواست کنید که فاقد آن باشد.

شایع ترین عوارض واکسن آنفولانزا

عوارض جانبی شایع واکسن آنفولانزا خفیف است و در بزرگسالان، کودکان و نوزادان یکسان بروز می کند.

واکنش در محل تزریق

شایعترین عوارض واکسن آنفولانزا واکنش در محل تزریق است که به طور معمول در قسمت بالای بازو است. بعد از تزریق، ممکن است درد، قرمزی، گرما و در بعضی موارد تورم جزئی داشته باشید. این اثرات معمولاً کمتر از دو روز طول می کشد.

برای کمک به کاهش ناراحتی، می توانید با مشورت پزشک از ایبوپروفن استفاده کنید.

سردرد یا سایر دردها

بعد از تزریق، ممکن است دچار سردرد یا احساس درد در عضلات سراسر بدن خود شوید. این نیز معمولاً در روز اول اتفاق می افتد و طی دو روز برطرف می شود. استفاده از داروهای تسکین دهنده درد می تواند ناراحتی شما را تسکین دهد.

این که آیا مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای درمان این عوارض جانبی واکسن ایمن است، بحث برانگیز است.

برخی تحقیقات نشان می دهند که این داروها ممکن است نحوه واکنش بدن شما به واکسن را تغییر دهند یا کاهش دهند. یک مطالعه که روی کودکان انجام شد نشان داد که مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن پاسخ بدن به واکسن آنفلوانزا را کاهش نمی دهد.

تحقیقات دیگر متفاوت است. هنوز مشخص نیست که آیا باید از مصرف این داروها خودداری شود یا خیر.

سرگیجه یا غش کردن

با واکسن آنفولانزا ممکن است دچار سرگیجه یا غش شوید. این اثرات نباید بیش از یک یا دو روز طول بکشد. اگر هنگام گرفتن واکسن تمایل به سرگیجه یا ضعف دارید، حتماً قبل از تزریق واکسن آنفولانزا، به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از دریافت واکسن مدتی بنشینید. داشتن میان وعده قبل یا بعد از تزریق نیز می تواند مفید باشد.

تب

تب 38 درجه سانتیگراد یا کمتر از شایع ترین عوارض واکسن آنفولانزا است. تب خفیف یک عارضه جانبی خفیف محسوب می شود و باید ظرف یک یا دو روز از بین برود.

اگر تب شما را آزار می دهد، می توانید مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن را در نظر بگیرید.

همان طور که در بالا ذکر شد، نگرانی هایی در مورد استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، از جمله ایبوپروفن یا ناپروکسن ایجاد شده است. نگرانی این است که این داروها می توانند پاسخ بدن به واکسن ها را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات در حال حاضر قطعی نیست. در هر صورت جهت مصرف آن ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی با تزریق آنفولانزا نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

تب شدید

تب بیشتر از 38 درجه سانتیگراد معمول نیست. اگر نگران تب شدید هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش های شدید آلرژیک

به ندرت، واکسن آنفلوانزا می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. واکنش های شدید آلرژیک از نادرترین عوارض واکسن آنفولانزا هستند و معمولاً طی چند ساعت پس از دریافت واکسن اتفاق می افتند. علائم شامل:

  • تورم
  • مشکل تنفس
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • ضعف

اگر هر یک از این علائم را دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر شدت آن ها زیاد است، سریعا به نزدیکترین اورژانس بروید.

سندرم گیلن باره (GBS)

در موارد بسیار نادر، برخی از افرادی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده اند، سندرم Guillain-Barré (GBS) را تجربه کرده اند. GBS یک بیماری عصبی است که باعث ضعف و فلج در بدن شما می شود. با این حال، مشخص نیست که آیا واکسن آنفلوانزا علت واقعی GBS در این موارد است یا خیر.

GBS به احتمال زیاد در افرادی که در گذشته GBS داشته اند رخ می دهد. اگر سابقه این بیماری را دارید حتما به پزشک خود بگویید. داشتن GBS در گذشته همیشه به این معنی نیست که شما نمی توانید واکسن آنفولانزا دریافت کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید واکسن آنفولانزا برای شما بی خطر است یا خیر.

در صورت مشاهده علائم GBS پس از دریافت واکسن آنفولانزا، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

تصمیم گیری در مورد تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق آنفولانزا به طور معمول برای هر فرد 6 ماهه یا بالاتر توصیه می شود. هر کسی که در معرض خطر عوارض جدی ناشی از آنفلوانزا است نیز باید واکسن آنفولانزا را دریافت کند که شامل موارد زیر است:

  • زنان حامله
  • افراد 65 سال به بالا
  • افراد مبتلا به شرایط مزمن سلامتی و همچنین مراقبان آن ها

بررسی قبل از تزریق برای افراد زیر ضروری است:

  • در گذشته واکنش آلرژیک به آنفولانزا نشان داده اند
  • به تخم مرغ حساسیت شدید دارند
  • در حال حاضر با تب متوسط ​​تا شدید بیمار هستند

با دکتر خود صحبت کنید

تزریق آنفولانزا یک روش ایمن و موثر با عوارض جانبی اندک است. هنوز هم، اگر نگران هستید، می توانید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که آیا تزریق آنفولانزا برای شما مناسب است یا خیر.

علائم اولیه آنفولانزا

تفاوت علائم کرونا، آنفولانزا و آلرژی

واکسن آنفولانزا