عوارض کرونا در بارداری

عوارض کرونا در بارداری

عوارض کرونا در بارداری

ابتلا به ویروس کرونا برای خانم باردار چقدر خطرناک است؟ عوارض کرونا در بارداری چیست؟
باز هم، از آن جا که این ویروس بسیار جدید است، داده های کمی برای تحلیل آن وجود دارد. اما کارشناسان از شواهد موجود استفاده می کنند. منبع CDCTrusted خاطرنشان می کند که زنان بارداری که به ویروس های مختلف کرونا مبتلا شده اند، بیشتر از زنان بارداری که به این عفونت ها مبتلا نیستند، در معرض برخی خطرات قرار دارند.

عوارض کرونا در بارداری کدام اند؟

مواردی مانند سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده و عفونت شدیدتر در زنان باردار مبتلا به ویروس های مختلف کرونا از عوارض کرونا در بارداری است که تا کنون دیده شده است. همچنین تب شدید در سه ماهه اول بارداری، صرف نظر از علت آن، که می تواند منجر به نقایص مادرزادی شود.

خوب، نفس عمیقی بکشید. می دانیم که خیلی ترسناک به نظر می رسد. اما همه اخبار وخیم نیستند، به ویژه هنگامی که زنان بارداری را که در حین بیماری با این ویروس خاص زایمان کرده اند، بررسی می کنیم.

طبق گزارش WHO که نمونه برداری کوچکی از زنان باردار مبتلا به COVID-19 را بررسی کرده است، اکثریت قریب به اتفاق موارد جدی نداشته اند. از 147 زن مورد مطالعه، 8 درصد مبتلا به COVID-19 شدید بودند.

کالج سلطنتی متخصصان زنان و زایمان گزارش می دهد در حالی که برخی از زنان چینی با علائم ویروس کرونا فرزندی به دنیا آورده اند، هنوز مشخص نیست که آیا نوزادان به دلیل عفونت زود به دنیا آمده اند یا به این دلیل که پزشکان تصمیم گرفتند زایمان زودرس را برای مادران بد حال انتخاب کنند. آن ها همچنین هیچ مدرکی مبنی بر این که ویروس کرونا باعث سقط جنین شده است، مشاهده نکرده اند.

آیا ویروس می تواند در دوران بارداری یا زایمان به کودک من منتقل شود؟

با بررسی زنانی که هم زمان با ابتلا به این ویروس، زایمان کرده اند، مشخص شد که هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد فرزند به این ویروس مبتلا خواهد شد.

COVID-19 بیماری است که عمدتا از طریق قطرات از فردی به فرد دیگر منتقل می شود (همواره در نظر بگیرید سرفه و عطسه افراد آلوده است). کودک شما فقط پس از تولد می تواند در معرض چنین قطراتی باشد.

در یک مطالعه کوچک که بر روی 9 زن باردار چینی آلوده به ویروس کرونا در سه ماهه آخر بارداری انجام شده است، ویروس در نمونه های گرفته شده از مایع آمنیوتیک یا خون بند ناف یا در سواب گلو نوزادان نشان داده نمی شود.

با این حال، در یک مطالعه کمی بزرگتر، سه نوزاد تازه متولد شده از زنان مبتلا به COVID-19 آزمایش ویروس مثبت داشتند. آزمایش 30 نوزاد دیگر در این گروه منفی بود و محققان مطمئن نیستند که آیا نوزادانی که آزمایش مثبت داشتند واقعاً به ویروس در رحم مبتلا شده اند یا این که اندکی پس از زایمان به این ویروس مبتلا شده اند.

اگر در زمان زایمان COVID-19 داشته باشم آیا به سزارین احتیاج دارم؟

این که کودک خود را با زایمان طبیعی یا از طریق سزارین به دنیا بیاورید به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت و فقط به این که شما COVID-19 دارید، بستگی ندارد.

اما کارشناسان می گویند زایمان واژینال مطلوب تر است، مشروط بر این که واجد شرایط زایمان واژینال باشید و به دلیل سایر عوامل برای سزارین کاندید نباشید. آن ها خاطرنشان می كنند كه انجام جراحی بر روی بدنی كه قبلاً با یك ویروس جدی ضعیف شده است، ممكن است عوارض بیشتری ایجاد كند.

آیا ویروس کرونا می تواند از شیر مادر عبور کند؟

در چند مطالعه که بر روی زنان شیرده با ویروس کرونا انجام شده است، پاسخ منفی به نظر می رسد. اما کارشناسان هشدار می دهند که قبل از این که بتوانند به طور قطعی بگویند خطری وجود ندارد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع CDCTrusted می گوید اگر شما مادر جدیدی هستید که مبتلا به COVID-19 هستید (یا به احتمال زیاد مشکوک هستید)، در مورد جوانب مثبت و منفی شیردهی با پزشک خود صحبت کنید. اگر تصمیم به شیردهی دارید، می توانید با رعایت برخی اصول این کار را انجام دهید:

  • داشتن ماسک صورت
  • قبل از لمس کودک، دستان خود را کاملا بشویید. حتماً زیر ناخن ها و لای انگشتان خود را تمیز کنید
  • قبل از دست زدن به پمپ شیر یا بطری، دستان خود را کاملا بشویید

بهترین راه کار برای جلوگیری از ویروس کرونا چیست؟

بدون شک قبلاً آن ها را شنیده اید، اما باز تکرار می کنیم:

  • دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. از ضد عفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید. دستمال مرطوب کودک این عفونت را ضد عفونی نمی کند.
  • 2 متر دورتر از مردم بایستید.
  • از دست زدن به صورت، به خصوص دهان، چشم و بینی خودداری کنید.
  • از جمعیت زیاد دوری کنید. در حقیقت، هرچه بیشتر بتوانید مواجهه خود با افراد را محدود کنید، بهتر است.
  • مراقب خودتان باشید. خوب بخورید. استراحت کافی داشته باشید. اگر پزشک می گوید مشکلی ندارد، ورزش کنید. بدن سالم برای جلوگیری از انواع بیماری ها بهتر از بدن ضعیف است.
  • غذای آماده مصرف نکنید.

عوارض کرونا در بارداری هنوز ناشناخته است اما مانند هر مورد دیگری در بارداری نگران کننده است. این ویروس یک معضل جهانی است و اطلاعات ما از آن محدود است و بهترین کار پیشگیری از ابتلا به آن می باشد.

اگرچه هنوز باید درباره ویروس چیزهای زیادی آموخت، اما تحقیقات کمی که انجام شده نشان می دهد زنان باردار مبتلا به COVID-19 بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به بیماری شدید را ندارند. و با توجه به اطلاعات محدودی که تاکنون داریم، احتمالاً ویروس در طی بارداری یا زایمان به نوزادان منتقل نمی شود.

اقدامات ساده ای مانند شستن کامل دست و محدود کردن حضور شما در جمع می تواند کمک زیادی به محافظت از شما و کودک شما کند.

ویروس کرونا در بارداری