غذاهای مفید برای پوست

غذاهای مفید برای پوست

غذاهای مفید برای پوست

غذاهای مفید برای پوست را باید در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهیم. برای داشتن پوستی سالم باید به منابع غذایی مصرفی خود دقت کنیم. در ادامه به معرفی این منابع می پردازیم:

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامت پوست است، از جمله روی، ویتامین A و ویتامین C.

همچنین حاوی لوتئین، یک کاروتنوئید است که مانند بتا کاروتن کار می کند. لوتئین به محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند، که باعث خشکی و چروک شدن پوست می شود.

کلم بروکلی یک ترکیب خاص به نام سولفورافان را نیز در خود ذخیره می کند که دارای برخی از مزایای بالقوه چشمگیر است. حتی ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد، از جمله در برخی از انواع سرطان پوست.

سولفورافان نیز به همین ترتیب یک ماده محافظتی قدرتمند در برابر آسیب های خورشید است. این ماده به دو روش کار می کند: خنثی سازی رادیکال های آزاد مضر و روشن کردن سیستم های محافظتی دیگر در بدن.

در مطالعات آزمایشگاهی، سولفورافان با محافظت تا 48 ساعت، تعداد سلول های پوستی را که با اشعه ماورا بنفش از بین می روند، تا 29 درصد کاهش می دهد.

شواهد نشان می دهد سولفورافان همچنین می تواند به حفظ سطح کلاژن در پوست کمک کند.

خلاصه
کلم بروکلی به عنوان یکی از غذاهای مفید برای پوست منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدها است که برای سلامت پوست مهم هستند. همچنین حاوی سولفورافان است که می تواند به جلوگیری از سرطان پوست کمک کرده و از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است و حاوی تمام کاروتنوئیدهای اصلی از جمله لیکوپن است.

نشان داده شده است که بتا کاروتن، لوتئین و لیکوپن از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت می کنند. همچنین ممکن است به جلوگیری از چروک شدن پوست کمک کنند.

از آنجا که گوجه فرنگی غنی از کاروتنوئید است، یک ماده غذایی عالی برای حفظ سلامت پوست است.

غذاهای غنی از کاروتنوئید مانند گوجه فرنگی را با یک منبع چربی، مانند پنیر یا روغن زیتون، مرتبط کنید. چربی باعث افزایش جذب کاروتنوئیدها می شود.

خلاصه
گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C و کلیه کاروتنوئیدهای اصلی، به ویژه لیکوپن است. این کاروتنوئیدها از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت می کنند و ممکن است به جلوگیری از چین و چروک کمک کنند.

سویا

سویا از غذاهای مفید برای پوست است که حاوی ایزوفلاون است، دسته ای از ترکیبات گیاهی که می تواند استروژن را در بدن تقلید یا مسدود کند.

ایزوفلاون ها ممکن است به چندین قسمت از بدن از جمله پوست شما کمک کنند.

یک مطالعه کوچک با حضور زنان میانسال نشان داد که خوردن ایزوفلاون سویا هر روز به مدت 8-12 هفته باعث کاهش چین و چروک های ظریف و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست می شود.

در زنان یائسه ، سویا همچنین ممکن است خشکی پوست را بهبود بخشد و کلاژن را افزایش دهد، که به صاف و قوی نگه داشتن پوست کمک می کند.

این ایزوفلاون ها نه تنها به محافظت از سلول های داخل بدن در برابر آسیب بلکه به محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش نیز کمک می کنند، که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان های پوست را کاهش دهد.

خلاصه
سویا حاوی ایزوفلاون است که نشان داده شده چین و چروک ها، تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست و خشکی پوست را بهبود می بخشد و همچنین از پوست در برابر آسیب UV محافظت می کند.

شکلات تلخ

اگر به یک دلیل دیگر برای خوردن شکلات نیاز دارید، این است: تأثیرات کاکائو بر روی پوست شما بسیار خارق العاده است.

پس از 6-12 هفته مصرف پودر کاکائو هر روز با آنتی اکسیدان های زیاد، شرکت کنندگان در یک مطالعه پوست ضخیم تر و مرطوب تری را تجربه کردند.

پوست آن ها همچنین کمتر خشن و پوسته پوسته بود، به آفتاب سوختگی حساس نبود و جریان خون بهتری داشت، که مواد مغذی بیشتری را برای پوست شما به ارمغان می آورد.

مطالعه دیگری نشان داد که خوردن 20 گرم شکلات تلخ با آنتی اکسیدان بالا در روز می تواند به پوست شما اجازه دهد بیش از دو برابر اشعه ماورا بنفش را قبل از سوزاندن تحمل کند.

چندین مطالعه دیگر نتایج مشابهی را مشاهده کرده اند، از جمله بهبود در ظاهر چین و چروک ها.

اطمینان حاصل کنید که شکلات تلخ را حداقل با 70٪ کاکائو انتخاب کنید تا حداکثر مزایای آن را داشته و قند اضافه شده را به حداقل برسانید.

خلاصه
کاکائو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است چین و چروک، ضخامت پوست، آبرسانی، جریان خون و بافت پوست را بهبود ببخشند. پس باید کاکائو را به لیست غذاهای مفید برای پوست اضافه کنیم.

چای سبز

چای سبز ممکن است از پوست شما در برابر آسیب و پیری محافظت کند.

به ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز کاتچین گفته می شود و از چند طریق برای بهبود سلامت پوست شما کار می کند.

مانند چندین غذای حاوی آنتی اکسیدان، چای سبز نیز می تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند.

یک مطالعه 12 هفته ای با حضور 60 زن نشان داد که نوشیدن چای سبز روزانه می تواند قرمزی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را تا 25٪ کاهش دهد.

چای سبز همچنین رطوبت، زبری، ضخامت و قابلیت ارتجاعی پوست آنها را بهبود می بخشد.

در حالی که چای سبز یک انتخاب عالی برای پوست سالم است، ممکن است بخواهید از نوشیدن چای خود با شیر خودداری کنید، زیرا شواهدی وجود دارد که شیر می تواند اثر آنتی اکسیدان های چای سبز را کاهش دهد.

خلاصه
کاتچین های موجود در چای سبز آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که می توانند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کرده و قرمزی را کاهش دهند و همچنین رطوبت، ضخامت و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود بخشند.

انگور قرمز

انگور قرمز نیز یکی دیگر از غذاهای مفید برای پوست است که به دلیل دارا بودن رسوراترول، ترکیبی که از پوست انگور قرمز حاصل می شود، مشهور است.

رسوراترول طیف گسترده ای از مزایای سلامتی را از آن خود می کند، از جمله آن ها کاهش اثرات پیری است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ممکن است به کاهش تولید رادیکال های آزاد مضر، که به سلول های پوست آسیب می رسانند و باعث پیری می شوند، کمک کند.

خلاصه
رسوراترول، آنتی اکسیدان معروف موجود در انگور قرمز، ممکن است با آسیب رساندن به رادیکال های آزاد مضر که به پوست شما آسیب می رسانند، روند پیری پوست شما را کند کند.

غذاهای مفید برای پوست خوراک پوست شماست

آنچه می خورید می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد، پس غذاهای مفید برای پوست را در لیست مواد غذایی مصرفی روزانه خود قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی مواد مغذی ضروری برای محافظت از پوست خود دریافت می کنید. غذاهای موجود در این لیست گزینه های بسیار خوبی برای سالم نگه داشتن، تقویت و جذابیت پوست شما هستند.

ویتامین ها برای سلامت پوست