مشاوره ژنتیک در بیماری های خودایمنی

مشاوره ژنتیک در بیماری های خودایمنی

بیماری خودایمنی (Autoimmune diseases) وضعیتی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به نواحی مختلف بدن حمله می کند و آن را یک مهاجم فرض می کند. سیستم ایمنی به طور معمول از بدن در برابر میکروب هایی مانند باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند. بیماری های خودایمنی در اکثریت قریب به اتفاق موارد، از هیچ الگوی ساده ای از وراثت پیروی نمی کنند بنابراین آن ها بیماری های چند ژنی (چند عاملی) در نظر گرفته می شوند. یکی از سوالات پرتکرار برخی از افرادی که مبتلا به اختلالات اتوایمیون هستند این است که آیا می توان از بروز این بیماری در نسل آینده مان جلوگیری کنیم یا نه؟ و آیا مشاوره ژنتیک در بیماری های خودایمنی موثر است یا خیر. آزمایشگاه ژنتیک پزشکی سیتوژنوم در این مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهد داد.

بیماری های خود ایمنی چه هستند و آیا ژنتیکی اند؟

اختلالات موجود در سیستم ایمنی باعث کاهش فعالیت یا افزایش بیش از حد و غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن می شوند. در مواردی که این اختلالات موجب افزایش فعالیت سیستم ایمنی شوند، بدن به بافت های خود حمله کرده و به آن ها آسیب می رساند که به این وضعیت “بیماری های خود ایمنی” می گویند. بیماری های نقص ایمنی توانایی بدن برای مبارزه با مهاجمان را کاهش می دهند و باعث آسیب پذیری در برابر عفونت ها می شوند. محققان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث بروز بیماری های خود ایمنی می شود. آن ها عواملی همچون ژنتیک، رژیم غذایی، برخی عفونت ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را به عنوان دلایل احتمالی برای این دست از اختلالات در نظر می گیرند. با این وجود کماکان پزشکان در حال تلاش برای شکستن کدهای ژنتیکی دخیل در بیماری های خودایمنی و تجزیه و تحلیل ژنومی هستند. این پژوهش ها به محققان کمک می کند تا علل اختلالات خودایمنی را درک کنند، اما باید بدانید که ترجمه این کدهای ژنتیکی و درکش برای پزشکان به منظور ارائه یک درمان موثر آسان نخواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که افراد مبتلا و یا کسانی که فرد مبتلا به اختلالات خود ایمنی دارند، قبل از بارداری برای انجام مشاوره ژنتیک در بیماری های خودایمنی اقدام نمایند تا از خطرات و احتمالات موجود مطلع شوند.

درباره بیماری های خودایمنی بیشتر بدانید

مشاوره ژنتیک در بیماری های خودایمنی

مشاور ژنتیک کسی است که علم بررسی و توارث ژن ها را دربر دارد و با تجزیه و تحلیل آن ها در افراد مختلف می تواند تخمین بزند که یک بیماری با چه درصدی احتمال دارد که به ارث برسد. بررسی ژن ‌های شما به پزشکان کمک می‌ کند تا برخی از جنبه ‌های بیماری خود ایمنی را درک کنند، از جمله اینکه چه کسی به یک بیماری خاص اتو ایمیون مبتلا می ‌شود و چرا این اتفاق می افتد. در مرکز آزمایشگاهی سیتوژنوم از آزمایشات ژنتیکی برای کمک به یافتن دلیل و تشخیص بهتر در رابطه با این دست از بیماری ها استفاده می شود. تیم ما شامل پزشکانی است که در زمینه اختلالات ژنتیکی، بیماری های خودایمنی و مشاوره ژنتیک در بیماری های خودایمنی تخصص دارند.

کلام آخر

در نتیجه پژوهش هایی که در سال‌ های گذشته انجام شده است، تمرکز مطالعات ژنتیکی به سمت آن دسته از بیماری ‌های خودایمنی و عوامل محیطی که ممکن است ژنوم میزبان را تغییر دهند، تغییر کرده است. این تغییر رویکرد، جنبه‌ های جدیدی از ترکیب عوامل محیطی و ژنی را در دسترس قرار داده به طوری که این بیماری ‌ها می توانند ما را قادر به درک بهتر مکانیسم‌ های بیماری ‌زایی که مسئول از دست دادن مقاومت و ایجاد علائم مرتبط با ایمنی هستند، کنند. به عنوان آخرین مطلب از شما دعوت می کنیم که اگر فرد یا افرادی در خانواده تان مبتلا به اختلالات اتو ایمیون هستند از مشاوره ژنتیک در بیماری های خودایمنی مرکز سیتوژنوم برای دریافت راهنمایی های بیشتر کمک بگیرید.

نویسنده و مترجم: دکتر سارا فرخی مشاور ژنتیک

14 بیماری خود ایمنی شایع را بشناسید

Leave A Comment