مشاوره ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان

چه موقع مشاوره ژنتیک سرطان ضرورت پیدا می کند؟ برخی از انواع سرطان ها در خانواده ها ارثی می باشد. اگر در سنین جوانی به سرطان مبتلا شده اید، دو یا چند سرطان مجزا داشته اید یا چندین عضو خانواده شما مبتلا به سرطان بوده اند، ممکن است ضروری باشد که به مشاوره ژنتیک و شاید آزمایش ژنتیک فکر کنید.

یک مشاوره ژنتیک سرطان تاریخچه سلامت خانواده شما را ارزیابی کرده و در مورد خطرات ناشی از سرطان ارثی و همچنین غربالگری و مدیریت برای افراد در معرض خطر، صحبت خواهد کرد. اگر آزمایش ژنتیکی نیاز باشد، مشاور در مورد آزمایشات به شما می گوید و به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا آزمایش برای شما مفید است یا خیر.

اگر مبتلا به سرطان هستید، آزمایش ژنتیک ممکن است برای شما و تیم پزشکی شما برای تصمیم گیری در مورد مدیریت سرطان مفید باشد.

اگر مبتلا به سرطان نبودید، می تواند به شما در درک خطر ابتلا به سرطان و خطرات موجود برای سایر اعضای خانواده کمک کند.

در هر دو حالت، آزمایش ژنتیکی ممکن است به شما و تیم پزشکی کمک کند تا در مورد غربالگری سرطان و روش های پیشگیری از سرطان تصمیم گیری کنید. همچنین می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد خطرات سرطان برای اعضای خانواده شما ارائه دهد.

یک مشاور ژنتیک همچنین می تواند با آگاهی دادن از عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به سرطان یا سابقه خانوادگی سرطان به شما کمک کند تا ریسک ابتلا را کاهش دهید.

برای آمادگی قبل از انجام مشاوره ژنتیک سرطان چه کار کنم؟

مشاور از شما سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی خانواده و تاریخچه پزشکی شما خواهد پرسید. در این جا اطلاعاتی وجود دارد که به مشاور ژنتیک کمک می کند تا با شما همکاری کند:

وی در مورد تجربه سرطان شما، از جمله نوع (ها)، عضو مبتلا و سن تشخیص سؤال خواهد کرد. برای درک بهتر تاریخچه سرطان، مشاور احتمالاً می خواهد به پرونده پزشکی شما دسترسی پیدا کند. در صورت امکان باید سوابق پزشکی یا گزارش های آسیب شناسی مربوط به سرطان خود یا خانواده خود را ارائه دهید.
آیا اعضای دیگر خانواده شما مبتلا به سرطان بوده اند و چه نوع سرطانی دارند؟ انواع مختلفی از سرطان می تواند در خانواده ها وجود داشته باشد.
سن تشخیص سرطان برای اعضای خانواده چگونه بوده؟ به طور کلی، هرچه سرطان در سن پایین تر بروز پیدا کند احتمال وجود سرطان در سایر اعضای خانواده نیز بیشتر می شود.
همچنین ممکن است صحبت با خانواده در مورد آزمایش های ژنتیکی احتمالی مفید باشد.
اگرچه آزمایش یک تصمیم فردی است، اما آزمایشات می تواند عواقبی برای اعضای خانواده شما که مبتلا به سرطان نیستند به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، نتیجه آزمایش ممکن است بدین معنا باشد که برخی از اقوام نسبت به سایرین خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند.

این ممکن است برای شما مفید باشد که بدانید والدین، ​​خواهران و برادران و فرزندان شما در مورد یافتن اطلاعاتی در مورد خطر ارثی سرطان چه احساسی دارند.

همه عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به سرطان با یک آزمایش ژنتیکی قابل شناسایی نیست. حتی اگر آزمایش ژنتیکی برای نوع خاصی از سرطان در دسترس باشد، آزمایش ژنتیکی برای همه افراد مفید نیست.

در حین مشاوره ژنتیک سرطان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هر مشاور یک رویکرد متفاوت دارد. اما به طور کلی، چند مورد احتمالاً در جلسه بررسی خواهد شد.

مشاور با شما درمورد سابقه سلامتی خانواده شما صحبت خواهد کرد. ممکن است برخی از مشاوران این اطلاعات را از قبل از شما دریافت کنند و برخی از آن ها تاریخچه را با شما در جلسه مشاوره بررسی می کنند. مشاور در مورد سلامتی اعضای خانواده از شما سؤالاتی خواهد پرسید. این کار به مشاور کمک می کند تا ضمن استفاده از اطلاعات برای ایجاد یک درختچه خانوادگی برای سوابق پزشکی خود، عوامل احتمالی که شما را در معرض خطر قرار می دهند نیز شناسایی کند.
مشاور در مورد هر نوع سرطان که احتمالاً در معرض خطر آن هستید و غربالگری سرطان مربوطه که باید انجام دهید با شما صحبت خواهد کرد. این می تواند بسیار مفید باشد، حتی اگر تصمیم بگیرید که آزمایش را انجام ندهید، این می تواند به شما ایده خوبی دهد که چه نوع غربالگری را باید انجام دهید و چه کاری می توانید انجام دهید تا خطر ابتلا در شما کاهش یابد. اگر مشخص شود که در معرض خطر بالا قرار دارید، مشاور ممکن است با شما در مورد جراحی های پیشگیرانه (که برای جلوگیری از بروز سرطان انجام می شود) صحبت کند.
در صورت وجود تست، مشاور در مورد هزینه و مزایای احتمالی و مضرات آزمایش اطلاعات خواهد داشت. مشاور همچنین به شما کمک می کند تا نتایج آزمایش را تفسیر کنید.
آزمایش ژنتیک سرطان با برخی دیگر از آزمایشات متفاوت است زیرا نتیجه آزمایش مثبت همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست. اگر از نظر تغییر در ژن سرطانی مثبت باشید، به این معنی است که احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.
همه انواع سرطان یکسان نیستند. آزمایش های ژنتیکی متفاوت به معنای خطرات مختلف برای انواع مختلف سرطان است.
اگر تصمیم دارید آزمایش ژنتیکی انجام دهید، مشاور به شما کمک می کند تا این آزمایش را انجام دهید. وی همچنین نتایج آزمون را دریافت می کند و برای توضیح نتایج آزمون با شما تماس خواهد گرفت.
بسته به مشاور یا مرکز ژنتیک، نتایج معمولا در یک جلسه حضوری دیگر ارائه می شود.
مشاور همچنین در مورد معنای نتایج با شما صحبت خواهد کرد، به شما کمک می کند تا در مورد نتایج با اعضای خانواده صحبت کنید و نتایج را با تیم پزشکی خود به اشتراک بگذارید.

برای انجام مشاوره ژنتیک حتما به مرکز ژنتیک معتبر مراجعه کنید زیرا نتایج مورد اعتماد تنها از مراکز معتبر قابل قبول می باشد. مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم یکی از مراکز باسابقه و معتبر تهران می باشد که خدمات مشاوره ژنتیک و آزمایشات ژنتیک را با کادری مجرب ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید وقت مشاوره ژنتیک خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

مشاوره ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان سینه

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

Leave A Comment