مشکلات ژنتیکی در ناباروری

مشکلات ژنتیکی در ناباروری

مشکلات ژنتیکی در ناباروری

مشکلات ژنتیکی در ناباروری چه تاثیری دارند؟ نازایی حالتی است که علل مختلفی دارد. یکی از علل مهم در این امر علل ژنتیکی می باشد. وقتی زوجی به دلیل ناباروری به پزشک مراجعه می کند و درخواست بررسی علت ناباروری را دارد، اگر سری فاکتورهایی وجود داشته باشد ممکن است در روند بررسی به مشکلات ژنتیکی در ناباروری شک کرده و آن ها را جهت مشاوره ژنتیک ارجاع دهند.

مثلا در مواردی که فاکتورهای مردانه خیلی مشکل داشته باشند. مانند مواردی که آقایی اصلا اسپرم ندارد. یا حرکت، شکل یا تعداد اسپرم ها خیلی اختلال داشته باشد. این ها مواردی است که باید قبل از اقدام برای درمان نازایی حتما مشاوره ژنتیک صورت گیرد و اگر لازم باشد آزمایش های ژنتیک انجام شود.

نمونه هایی از مشکلات ژنتیکی در ناباروری

سندروم ترنر

خانم هایی که مبتلا به سندروم ترنر هستند نمونه ای از تاثیر مشکلات ژنتیکی در ناباروری هستند. در این سندروم خانم یک کوروموزوم X کم دارد. این افراد به خاطر این موضوع مشکلاتی دارند که یکی از این مشکلات احتمالا اختلال در باروری یا ناباروری می باشد. خیلی از این افراد اصلا نمی دانند که مبتلا به سندروم ترنر هستند و بعد از ازدواج به علت نازایی به پزشک مراجعه می کنند و پزشک در جریان بررسی ها شک می کند که ممکن است خانم به سندروم ترنر مبتلا باشد و نیاز به مشاوره ژنتیک و ارزیابی های ژنتیکی داشته باشد.

یائسگی زودرس

خانم هایی که قبل از چهل سالگی یائسه می شوند که اصطلاحا pof نامیده می شود. در این موارد هم حتما قبل از اقدام برای درمان نازایی باید از نظر ژنتیکی بررسی شوند زیرا غیر از این که می خواهیم نازایی آن ها درمان شود ممکن است از نظر ژنتیکی مشکلاتی داشته باشند که برای سلامتی خودشان باید بررسی شوند .

سقط مکرر

زوجینی که مبتلا به سقط مکرر هستند ممکن است اختلالی در کاردیو تایپ یا ژنتیک یکی از طرفین وجود داشته باشد که باعث می شود جنین هایی که تشکیل می شوند قابلیت حیات نداشته و به همین علت مدام مشکل سقط را داشته باشند.

درمان ناباروری بی نتیجه

خانواده هایی که بیشتر از دو بار وارد سیکل IVF شده اند و جنین خوب انتقال داده شده ولی حاملگی اتفاق نیافتاده است ممکن است در ژنتیک زوجین مشکلاتی وجود داشته باشد. این گروه افراد هم حتما باید از نظرمشکلات ژنتیکی در ناباروری بررسی شوند.

نازایی ژنتیکی

افرادی که مبتلا به نازایی هستند و در فامیل درجه یکشان یک مشکل ژنتیکی یا معلولیتی وجود دارد.

افرادی که با هم فامیل هستند و در خانواده مشترک آن ها بیماری یا معلولیت وجود دارد. یا بیماری وجود دارد که در نسل های مختلف تکرار می شود که حتما قبل از اقدام به درمان نازایی باید بررسی ژنتیکی در مورد آن ها صورت گیرد.

Leave A Comment