نتایج پژوهشی در ازدواج فامیلی

نتایج پژوهشی در ازدواج فامیلی

نتایج پژوهشی در ازدواج فامیلی

امروز قصد داریم نتایج پژوهشی در ازدواج فامیلی را با شما درمیان بگذاریم. امروزه ازدواج فامیلی در بسیاری از مناطق جهان رایج شده است و توجه زیادی را به عنوان یک عامل در افزایش شیوع بیماری ها و اختلالات ژنتیکی به خود جذب کرده است. این نوع ازدواج ها ممکن است که عوارض جانبی در بیان ژن های دریافت شده از اجداد مشترک، مرگ و میر و بیماری ها را به فرزند منتقل کند. باید بگوییم که ایران دارای میزان بالای ازدواج های فامیلی است. در سال های اخیر، مشاوره ژنتیکی بخشی از خدمات بهداشتی در نظر گرفته شده است. اين مطالعه مقطعی به منظور تعيين شيوع و انواع ازدواج های متداول در کلينيک ها و آزمایشگاه ژنتيکی صورت گرفته شده است. هدف ما از مشاوره ژنتیک در ازدواج فامیلی این است که به تعریف انواع ازدواج ها، دسته های خاصی از اختلالات ژنتیکی مرتبط با ازدواج های فامیلی و نحوه به ارث رفتن ژن ها در یک خانواده بپردازیم.

در آزمایشی که بین افراد صورت گرفت، داده ها با استفاده از پرسش نامه های ساده جمع آوری شد. تعداد کل ۱۵۳۵ زوج از جمعیت مناطق شهری و روستایی مطالعه را تشکیل دادند. ازدواج ها براساس میزان رابطه زوج ها، از جمله: پسر عموی، پسر عموی اول، پسر عموی اول خود، پسر عموی دوم و پس از پسر عموی دوم، طبقه بندی شدند.

نسخه ۱۶ نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های به دست آمده از مشاوره ژنتیکی ارائه شده در طی یک دوره ۵ ساله نشان داد که ۳/۷۴ درصد روابط متخاصم، ۳/۶۲ درصد پسر عموی اول، ۱ درصد پسر عموی ناتنی و ۸/۸ درصد پسر عموی دوم بوده است. علاوه بر این، ۷۶٪ از زوج ها حداقل یک بیماری ژنتیکی در خانواده با خود داشتند. در این مطالعه، مسائل مربوط به اخلاق نیز مورد توجه قرار گرفت، از جمله تصمیم گیری خودمختاری و آگاهانه، ارزیابی سود و ارزیابی آسیب، محرمانه بودن، اخلاق در پژوهش، عدالت در دسترسی به خدمات مشاوره، اخلاق مالی، و مالکیت معنوی موفقیت علمی و… نیز مورد بررسی قرار گرفت.

امروزه میزان مرگ و میر نوزادان به علت بهبود مراقبت های بهداشتی و تغذیه و همچنین کنترل بیماری های عفونی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، هر ۸ دقیقه یک کودک معلول به دنیا می آید. که ۹۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه است. ازدواج فامیلی به عنوان یکی از علل مهم این اختلالات شناخته شده است. این واقعیت ها ضرورت آموزش و مشاوره پیشگیرانه را با توجه به ازدواج های متاهل نشان می دهد. ازدواج های فامیلی بین زوجین بستگی به این دارد که از طرف زوجین اجداد باید مشترک بوده باشد. این افراد ممکن است که با پسرعموی خود (به عنوان مثال دختر عموی پدر، دختر عمه مادر، دختر عمو مادر، و غیره)؛ پسر عموی دوم (به عنوان مثال نوه عمو پدر، نوه عمه مادر، نوه توله پدر، و غیره)؛ پسر عموی سوم (به عنوان مثال نوه بزرگ مادر عمه، نوه عمه نیم، نوه مادر عمه، و غیره)؛ صورت گرفته باشد که معضل فرزند ناقص را به همراه خواهد داشت. خطر داشتن نوزادان مبتلا به بیماری های مادرزادی در ازدواج های فامیلی ۲ تا ۳ برابر بیشتر از افراد غیر فامیلی (۸ تا ۱۲) است. فراوانی این نوع ازدواج ها در کشورها متفاوت می باشد. تاکید آزمایشگاه ژنتیک بر این است که حتما این عارضه را ابتدا با مشاوره ژنتیک در میان گذارند و بعد با دیدی باز این ازدواج را رقم بزنند.

Leave A Comment