واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا از چه موادی تشکیل شده است؟ چه کسانی باید این واکسن را دریافت کنند؟
اگر لیست مواد تشکیل دهنده واکسن آنفولانزا را بخوانید، ممکن است کلماتی مانند فرمالدئید، پلی سوربات 80 و تیمروزال را مشاهده کنید.

برخی از این مواد، مانند تیمروزال، در سال های اخیر به دلیل نگرانی از خطراتی که ممکن است برای سلامتی ایجاد کنند، خبرساز شده اند.

در طول نیم قرن گذشته، میلیون ها نفر واکسن آنفولانزا گرفته اند. تعداد بسیار کمی از افراد با مشکل جدی روبرو شده اند. تحقیقات به طور گسترده نشان می دهد که واکسن آنفولانزا و مواد شیمیایی موجود در آن بی خطر است.

واکسن آنفولانزا چیست؟

وقتی می خواهید واکسن آنفولانزا بزنید، دو گزینه پیش رو دارید:

  • واکسن های آنفولانزای غیرفعال که حاوی ویروس های آنفلوآنزا هستند که از بین رفته اند، بنابراین نمی توانند آنفولاانزا ایجاد کنند.
  • اسپری های بینی واکسن آنفولانزای زنده (LAIV یا FluMist) که حاوی شکل زنده اما ضعیف شده ویروس است.

برخی از موادی که در آنفولانزا مشاهده خواهید کرد:

پروتئین تخم مرغ
بسیاری از واکسن های آنفولانزا با رشد ویروس های موجود در تخم مرغ های لقاح یافته ساخته می شوند. این بدان معنی است که آن ها حاوی مقدار کمی پروتئین تخم مرغ هستند.

نسخه جدیدتری از واکسن، به نام Flucelvax، به جای آن در سلول های حیوانی رشد می کند.

مواد نگهدارنده
تولیدکنندگان واکسن ماده نگهدارنده تیمروزال را به ویال های واکسن چند منظوره اضافه می کنند. تیمروزال به جلوگیری و از بین بردن باکتری ها و قارچ های خطرناک در ویال کمک می کند.

تیمروزال حاوی جیوه است که در دوزهای زیاد می تواند سمی باشد. شواهد کافی برای اثبات خطرناک بودن مقدار کمی موجود در واکسن آنفولانزا وجود ندارد. اما اگر نگران هستید، نسخه های بدون تیموروزال واکسن آنفلوانزا در دسترس است.

تثبیت کننده ها
برای پایدار نگه داشتن واکسن ها از ساکارز، سوربیتول و مونوسدیم گلوتامات (MSG) استفاده می شود. آن ها مانع از دست دادن قدرت واکسن ها می شوند، حتی در معرض گرما و نور.

ساکارز همان قند میز است که با قاشق در قهوه خود می ریزید. سوربیتول یک شیرین کننده مصنوعی است که در آدامس نیز یافت می شود.

MSG یک تقویت کننده عطر و طعم است. این ماده غذایی که معمولاً به عنوان یک افزودنی در غذاهای چینی تصور می شود، در بسیاری از غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. اگرچه افراد خاصی به MSG حساس هستند، اما مقدار موجود در واکسن آنفولانزا بسیار ناچیز است.

آنتی بیوتیک ها
نئومایسین، جنتامایسین و سایر آنتی بیوتیک ها به مقدار بسیار کم به واکسن ها اضافه می شوند. آن ها از آلودگی واکسن با باکتری ها جلوگیری می کنند.

پلی سوربات 80
این امولسیون کننده از جدا شدن روغن سس سالاد جلوگیری می کند. در واکسن ها، پلی سوربات 80 همه مواد را به طور یکنواخت توزیع می کند.

اگرچه دوزهای زیاد می تواند باعث واکنش برخی افراد شود، اما مقدار آن در واکسن آنفولانزا بسیار ناچیز است.

فرمالدئید
این ترکیب طبیعی در محصولات خانگی از چسب ها گرفته تا مبلمان چوبی فشرده وجود دارد. فرمالدئید گازی است که در آب محلول است. در واکسن آنفولانزا برای غیرفعال کردن ویروس آنفلوانزا استفاده می شود.

قرار گرفتن روزمره در معرض مقادیر زیاد فرمالدئید با تحریک چشم و گلو، مشکلات تنفسی و خطر بیشتر برای برخی سرطان ها مرتبط است.

با این حال، طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیشترین فرمالدئید مورد استفاده در تولید واکسن قبل از بسته بندی و ارسال به پزشکان و داروخانه ها، از محلول واکسن خارج می شود.

سطح فرمالدئید موجود در واکسن (مانند واکسن آنفلوانزا) بسیار کمتر از مقداری است که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد.

مقدار باقیمانده فرمالدئید مورد استفاده در واکسن ها “مسئله ایمنی نیست” و “هیچ شواهدی در ارتباط با سرطان و مشکلات دیگر ناشی از قرار گرفتن در معرض مقدار کمی از فرمالدئید از طریق تزریق، همان طور که در واکسن ها اتفاق می افتد، وجود ندارد.”

عوارض جانبی تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟

بیشتر عوارض جانبی واکسن آنفولانزا خفیف است. افراد علائمی مانند این را گزارش کرده اند:

  • حساسیت، قرمزی و تورم پوست در اطراف محل تزریق
  • تب
  • خستگی
  • سردرد

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جدی تر، که ممکن است نشان دهنده واکنش آلرژیک باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • مشکل تنفس یا خس خس سینه
  • تورم چشم یا لب
  • ضعف
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه

فواید واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا سالانه بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا و عوارض آن است.

اگرچه تأثیر واکسن در هر سال متفاوت است، اما به طور کلی این واکسن می تواند ویزیت دکتر و بیماری را کاهش دهد. در طول فصل آنفلوآنزا 2016-2017، آنفولانزا از 2.6 میلیون ویزیت پزشک و 5.6 میلیون بیماری جلوگیری کرد.

واکسن آنفولانزا احتمال بیماری شما را کاهش می دهد. و اگر مبتلا به آنفولانزا شوید، احتمالاً بیماری شما خفیف تر از زمان نزدن واکسن است.

این واکسن همچنین از عوارض جدی مربوط به آنفولانزا مانند موارد زیر جلوگیری می کند:

  • ذات الریه
  • برونشیت
  • حملات آسم

به همین دلیل واکسینه شدن برای کودکان خردسال، بزرگسالان مسن و هر کسی که دارای بیماری های مزمن سلامتی مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، بیماری قلبی و دیابت است بسیار مهم است.

چه کسی نباید واکسن آنفولانزا بزند؟

واکسن آنفولانزا بسیار موثر است، اما برای همه مناسب نیست.

اگر نسبت به هر ماده ای از جمله پروتئین تخم مرغ واکنش آلرژیک شدید دارید، واکسن دریافت نکنید.

در صورت ابتلا به سندرم گیلن باره، از واکسن آنفلوانزا نیز باید خودداری کنید. در سال 1976، یک واکسن آنفلوانزای خوکی با افزایش خطر Guillain-Barré مرتبط شد، که باعث حمله سیستم ایمنی بدن و آسیب رساندن به پوشش محافظ اطراف سلول های عصبی می شود.

سندرم گیلن-باره باعث ضعف شدید و سوزن سوزن شدن اندام ها می شود که به عنوان نوروپاتی محیطی شدید شناخته می شود. در موارد نادر می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

هیچ ارتباط واضحی بین واکسن آنفولانزا در حال حاضر و Guillain-Barré وجود ندارد. اگر خطری وجود داشته باشد، بسیار کم است و از هر 1 میلیون نفر واکسینه شده، 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

این واکسن همچنین برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی شود زیرا در نوزادان ایمن نبوده است.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا دارویی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن خود استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است به واکسن نیز پاسخ ندهید.

اگر مریض هستید، ممکن است بخواهید واکسن آنفولانزا را کنار بگذارید تا زمانی که احساس بهبودی کنید

صحبت با دکتر
همیشه بهتر است با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر قبلاً واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده اید یا وضعیت سلامتی شما تغییر کرده است. اگر آلرژی یا بیماری دیگری دارید که ممکن است واکسن را برای شما خطرناک کند، قبل از واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید.

در این جا چند سوال وجود دارد که می توانید از پزشک خود بپرسید:

  • آیا دلیلی وجود دارد که من نباید واکسن آنفلوانزا بزنم؟
  • چه عوارضی ممکن است ایجاد کند؟
  • در صورت بروز عوارض جانبی چه باید بکنم؟

چشم انداز واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفولانزا بی خطر تلقی می شود. نمی توانید از واکسن، بیماری آنفلوانزا بگیرید، زیرا ویروس موجود در واکسن از بین رفته یا ضعیف شده است.

واکسن زنده برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند توصیه نمی شود.

جلوگیری از آنفولانزا

دریافت واکسن آنفولانزا یکی از بهترین راه های جلوگیری از آنفلوانزا در این فصل است. برای محافظت از خود در برابر ویروس آنفلوانزا، این مراحل دیگر را نیز امتحان کنید:

  • دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید، یا از یک ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل برای از بین بردن میکروب ها در طول روز، به ویژه قبل از غذا استفاده کنید.
  • حتی اگر دستانتان تمیز است، آن ها را از چشم، بینی و دهان خود که راه ورود ویروس های آنفولانزا و سایر میکروب ها هستند، دور نگه دارید.
  • سعی کنید از هر کسی که بیمار است دوری کنید.
  • اگر شخصی در خانه شما به آنفولانزا مبتلا شده است، هر سطحی را که لمس می کند مانند میزهای پیشخوان و دستگیره ها را ضد عفونی کنید.
  • هر وقت عطسه کردید بینی و دهان خود را بپوشانید. برای جلوگیری از آلوده شدن دست ها، به آرنج سرفه و عطسه کنید.

عوارض واکسن آنفولانزا

علائم اولیه آنفولانزا

راه های انتقال کرونا ویروس

چه کسانی در برابر کرونا آسیب پذیرترند؟

احتمال ابتلای مجدد به کرونا