ویتامین های موثر در پوکی استخوان

ویتامین های موثر در پوکی استخوان

ویتامین های موثر در پوکی استخوان

نقش ویتامین ها در پوکی استخوان بسیار مهم است و مکمل های تجویز شده می توانند در هنگام پوکی استخوان به شما در ساخت استخوان های محکم تر کمک کنند. اما شما همچنین به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی خود نیاز دارید تا به بدن کمک کنند مواد مغذی اصلی را برای ساختن استخوان های قوی جذب کند. در ادامه ویتامین های موثر در پوکی استخوان را بیشتر می شناسیم.

بعضی اوقات محدودیت های رژیم غذایی، از دست دادن اشتها، اختلالات گوارشی یا سایر عوامل می توانند بر توانایی شما در دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز تأثیر بگذارند. در این حالت، مکمل ها و ویتامین ها ممکن است راهی برای داشتن رژیم غذایی بهتر باشند.

هنگامی که به پوکی استخوان مبتلا هستید، بدن شما فاقد چندین ماده مغذی اصلی است یا نمی تواند از آن ها به درستی استفاده کند تا استخوان های شما قوی و سالم بمانند.

نقش ویتامین ها در پوکی استخوان متفاوت است و در ادامه سعی می کنیم ویتامین ها و مواد معدنی موثر در پیشگیری از پوکی استخوان را بیشتر بشناسیم:

کلسیم

کلسیم به احتمال زیاد یکی از مهمترین مکمل هایی است که می توانید هنگام پوکی استخوان مصرف کنید. مصرف کلسیم توسط انجمن غدد درون ریز برای اکثر زنانی که تحت درمان پوکی استخوان هستند توصیه می شود.

در حالت ایده آل، به اندازه کافی در رژیم خود کلسیم دارید. اگر مصرف کلسیم شما کم است، مکمل ها می توانند کمک کنند. در حالی که مکمل های کلسیم زیادی موجود است، بدن شما تمام مکمل های کلسیم را به همان روش جذب نمی کند.

به عنوان مثال، جذب کلسیم کلاته مانند سیترات کلسیم، لاکتات کلسیم یا گلوکونات کلسیم برای بدن آسان تر است. ترکیبات کلاته به منظور بهبود جذب آن، به مکمل اضافه می شوند. کربنات کلسیم معمولاً ارزان قیمت بوده و حاوی 40 درصد کلسیم اساسی است.

بدن شما از نظر جسمی قادر به جذب بیش از 500 میلی گرم کلسیم در یک زمان نیست. بنابراین، باید میزان مصرف مکمل خود را در طی روز کنترل کنید. مصرف مکمل ها با غذا همچنین می تواند جذب آن ها را افزایش دهد.

ویتامین دی از مهم ترین ویتامین های موثر در پوکی استخوان

مانند کلسیم، مهم است که در صورت پوکی استخوان، ویتامین D کافی دریافت کنید. این بدان دلیل است که ویتامین D برای کمک به بدن در جذب کلسیم و ساختن استخوان های قوی ضروری است. علاوه بر کلسیم، مصرف ویتامین D توسط انجمن غدد درون ریز برای اکثر زنانی که تحت درمان پوکی استخوان هستند توصیه می شود. ویتامین D از مهم ترین ویتامین های موثر در پوکی استخوان است.

با این حال، به طور طبیعی در بسیاری از غذاها این ویتامین وجود ندارد. قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث می شود بدن شما ویتامین D تولید کند، اما گاهی اوقات فصول به بدن اجازه تولید کافی نمی دهند.

بزرگسالان بالای 50 سال باید بین 800 تا 1000 واحد بین المللی یا IU ویتامین D در روز مصرف کنند.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند نان های سبوس دار، سبزیجات سبز تیره و آجیل یافت می شود. منیزیم و کلسیم برای حفظ استحکام استخوان ها همکاری می کنند.

مقدار منیزیم توصیه شده روزانه 300 تا 500 میلی گرم است. با این حال، اگر غذاهای فراوری شده زیادی مصرف می کنید، به احتمال زیاد در رژیم روزانه خود منیزیم کافی دریافت نمی کنید.

در حالی که دریافت مکمل منیزیم امکان پذیر است، منیزیم اغلب در یک مولتی ویتامین روزانه گنجانده می شود. تعادل ایده آل دو قسمت کلسیم تا یک قسمت منیزیم است. اگر مولتی ویتامین شما 1000 میلی گرم کلسیم دارد، باید 500 میلی گرم منیزیم داشته باشد.

مراقب علائم منیزیم اضافی مانند ناراحتی معده و اسهال باشید. این علائم نشان می دهد که باید منیزیم را کاهش دهید.

ویتامین K

ویتامین K یک ویتامین است که به اتصال کلسیم به استخوان های شما کمک می کند پس یکی از ویتامین های موثر در پوکی استخوان است. با این حال، ایجاد تعادل دقیق بین ویتامین K کافی و بیش از حد ضروری است. دوز توصیه شده 150 میکروگرم در روز است.

مصرف ویتامین K می تواند در داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) تداخل ایجاد کند. همیشه قبل از افزایش مصرف ویتامین K با پزشک خود صحبت کنید.

بور

بور یک عنصر کمیاب است، به این معنی که بدن شما به مقدار زیادی از آن احتیاج ندارد. با این وجود مهم است زیرا بدن شما را قادر می سازد تا به طور موثر از کلسیم استفاده کند. همچنین، بور دارای خواصی است که با فعال کردن ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای تشکیل استخوان سالم به درمان پوکی استخوان کمک می کند.

برای کمک به درمان پوکی استخوان، روزانه بین 3 تا 5 میلی گرم بور نیاز دارید. به طور طبیعی در غذاهایی مانند سیب، انگور، آجیل، هلو و گلابی یافت می شود.

بور معمولاً در مولتی ویتامین یافت نمی شود. اگر از مصرف مکمل بور بهره مند هستید، از دکتر خود بپرسید. مراقب عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد مانند حالت تهوع، استفراغ، خستگی و اسهال باشید.

سیلیکون

سیلیکون ماده معدنی کمیاب دیگری است که برای رشد استخوان های سالم و همچنین تاندون ها و رباط ها مهم است. مصرف تقریبی 25 تا 50 میلی گرم سیلیسیم در روز ممکن است به یک زن مبتلا به پوکی استخوان کمک کند.

سیلیکون مانند بور معمولاً در مولتی ویتامین یافت نمی شود. باز هم، از دکتر خود بپرسید که آیا باید سیلیسیم را به لیست مکمل های روزانه خود اضافه کنید؟

مکمل های گیاهی

برخی از خانم ها ترجیح می دهند از درمان های هورمون تجویز شده برای پوکی استخوان استفاده نکنند یا قادر به استفاده از آن ها نیستند. درمان های جایگزین شامل گیاهان چینی و سایر مکمل ها است که ویتامین های موثر در پوکی استخوان در آن ها وجود دارد. مشکل بسیاری از این روش های درمانی این است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته اند و اثرات کامل آن ها ناشناخته است.

با توجه به بررسی 2013 مطالعه منتشر شده در مجله طب سنتی و مکمل، ترکیبی از سه گیاه برای تأثیر آن بر زنان یائسه مورد مطالعه قرار گرفت: Herba epimedii ، Fructus ligustri lucidi و Fructus psoraleae

این فرمول ، معروف به ELP، منجر به اثرات محافظتی استخوان در زنان یائسه می شود. گزارش شده است که گیاهان مورد استفاده دارای اثرات استروژن مانند هستند.

گیاهان دیگری که ممکن است در درمان پوکی استخوان تأثیر داشته باشند عبارتند از: کوهوش سیاه و گیاه دم اسب. تأثیر هر دوی این گیاهان بر پوکی استخوان به خوبی بررسی نشده است.

چه کسی باید مکمل مصرف کند؟

اگر قادر به داشتن یک رژیم غذایی سالم و پر از پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات هستید، ممکن است به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز در رژیم روزانه خود را دریافت کنید. با این حال، وقتی پوکی استخوان دارید، پزشک احتمالاً توصیه می کند رژیم روزانه خود را تکمیل کنید.

دلایل دیگری که ممکن است به مکمل های کلسیم نیاز داشته باشید:

  • شما رژیم وگان می خورید.
  • شما تحمل لاکتوز ندارید.
  • شما به طور طولانی مدت داروهای کورتون مصرف می کنید.
  • شما یک بیماری گوارشی دارید که ممکن است بر توانایی جذب کلسیم در بدن تأثیر بگذارد، مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک.
  • شما در حال حاضر تحت درمان پوکی استخوان هستید.

اگر به بیماری کلیه یا پاراتیروئید مبتلا هستید، ممکن است نتوانید ویتامین یا مکمل مصرف کنید. این دو شرایط ممکن است بر توانایی بدن شما در فیلتر کردن کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی تأثیر بگذارد. به همین دلیل مهم است که همیشه قبل از مصرف هر چیزی که برای شما تجویز نشده است، با پزشک خود صحبت کنید.

محققان همه موافق نیستند که مصرف ویتامین ها و مکمل ها از جمله کلسیم و ویتامین D فوایدی دارد. برخی نشان می دهند ویتامین ها کمکی نمی کنند. دیگران فکر می کنند که مکمل کلسیم اضافی می تواند باعث کلسیفیکاسیون عروق شما شود، که ممکن است در بیماری قلبی نقش داشته باشد.

با این حال، اگر پوکی استخوان دارید، این نشان می دهد که کمبود کلسیم یا ویتامین D دارید و به طور بالقوه می توانید از مکمل ها بهره مند شوید. حتما توجه بیشتری به دریافت ویتامین های موثر در پوکی استخوان داشته باشید.

بیماری پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان