ویتامین ها برای سلامت پوست

ویتامین ها برای سلامت پوست

ویتامین ها برای سلامت پوست

مراقبت از پوست باید بخشی اساسی در رژیم سلامتی شما باشد. ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند فراموش نکنید پوست بزرگترین اندام بدن شما است که تمام سطح بدن را می پوشاند.

اولین کاری که بیشتر متخصصان پوست به شما می گویند تا سلامت پوست خود را حفظ کنید این است که در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید قرار نگیرید و هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اما همه اشعه های خورشید بد نیستند. فقط 10-15 دقیقه قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید به تولید ویتامین D در سراسر پوست کمک می کند. ویتامین D به همراه ویتامین های C ، E و K یکی از بهترین ویتامین ها برای سلامت پوست شما هستند.

اطمینان از اینکه ویتامین کافی دریافت می کنید می تواند پوست شما را سالم و جوان نگه دارد. این می تواند به کاهش موارد زیر کمک کند:

  • لک پوستی
  • سرخی
  • چین و چروک
  • تکه های خشن
  • خشکی بیش از حد

انواع ویتامین ها برای سلامت پوست به صورت مکمل در دسترس هستند، اما در محصولات مراقبت از پوست نیز وجود دارند. درباره این چهار ویتامین ضروری و اینکه چگونه می توانند به شما در دستیابی به سلامت مطلوب پوست کمک کنند بیشتر بدانید.

ویتامین دی

ویتامین D اغلب در مواقعی ایجاد می شود که نور خورشید توسط پوست جذب شود. کلسترول در مجاورت نور خورشید به ویتامین D تبدیل می شود. سپس ویتامین D توسط کبد و کلیه های شما جذب شده و به بدن منتقل می شود تا سلول های سالم ایجاد کند. ویتامین D نقش مهمی در رنگ پوست دارد. حتی ممکن است به درمان پسوریازیس کمک کند.

کلسیتریول یک نسخه ساخت بشر از نوعی ویتامین D است. کلسیتریول یک کرم موضعی است که در درمان افراد مبتلا به پسوریازیس موثر است. مطالعه ای که در سال 2009 در مجله Drugs and DermatologyTrusted Source منتشر شد، نشان داد که استفاده از کلسیتریول باعث کاهش میزان التهاب و تحریک پوستی در افراد مبتلا به پسوریازیس می شود و عوارض جانبی کمی ایجاد می کند. ویتامین دی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست است.

انستیتوی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، دریافت ویتامین D روزانه 600 IU در روز را توصیه می کند. اگر باردار هستید یا بیش از 70 سال دارید ممکن است به موارد بیشتری نیاز داشته باشید.

می توانید ویتامین D خود را با استفاده از موارد زیر افزایش دهید:

  • 10 دقیقه در معرض آفتاب گرفتن در روز (ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر سابقه سرطان پوست دارید)
  • خوردن غذاهای غنی شده، مانند غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست
  • خوردن غذاهایی که به طور طبیعی ویتامین D دارند، مانند ماهی آزاد، ماهی تن و سایر ماهی ها

ویتامین سی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست

ویتامین C در سطح بالایی در اپیدرم (لایه خارجی پوست) و همچنین درم (لایه داخلی پوست) یافت می شود. خاصیت ضد سرطانی (آنتی اکسیدانی) و نقش آن در تولید کلاژن به سلامت پوست کمک می کند. به همین دلیل ویتامین C یکی از اصلی ترین مواد موجود در بسیاری از محصولات ضد پیری پوست است. از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست می توان ویتامین ث را نام برد.

مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می تواند اثر ضد آفتاب هایی را که برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید به پوست شما زده می شود، افزایش دهد. این کار را با کاهش آسیب سلول و کمک به روند بهبود زخم های بدن انجام می دهد. ویتامین C همچنین می تواند به دلیل نقش حیاتی آن در سنتز کلاژن طبیعی بدن، به دفع علائم پیری کمک کند. همچنین به بهبود پوست آسیب دیده کمک می کند و در بعضی موارد باعث کاهش چین و چروک می شود. مصرف کافی ویتامین C همچنین می تواند به ترمیم و جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.

به دلیل وجود ویتامین C در محصولات بدون نسخه، مکمل های غذایی و غذاهایی که می خوریم، کمبود این ماده مغذی نادر است. توصیه 1000 میلی گرم در روز است. اگر متوجه شدید که ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود ندارید، می توانید:

  • بیشتر مرکبات مانند پرتقال بخورید
  • سایر منابع گیاهی ویتامین C مانند توت فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج را بخورید
  • آب پرتقال بنوشید
  • طبق توصیه پزشک مکمل مصرف کنید
  • به دنبال درمان های ضد پیری پوست با ویتامین C برای درمان خشکی، قرمزی، چین و چروک و لکه های پیری باشید

ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است. عملکرد اصلی آن در مراقبت از پوست محافظت در برابر آسیب های خورشید است. ویتامین E هنگام استفاده بر روی پوست، اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید را جذب می کند. حفاظت نوری به توانایی بدن در به حداقل رساندن آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش اشاره دارد. این می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه های تیره و چین و چروک کمک کند.

به طور معمول، بدن از طریق سبوم، یک ماده روغنی منتشر شده از طریق منافذ پوست، ویتامین E تولید می کند. در تعادل مناسب، سبوم به تهویه پوست کمک کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند. اگر پوست شما شدیدا خشک است، ویتامین E می تواند به شما کمک کند تا کمبود سبوم را خنثی کند. ویتامین E همچنین در درمان التهاب پوست کمک می کند.

در حالی که ویتامین E در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موجود است، مسئله این است که قرار گرفتن در معرض آفتاب می توان اثرات آن را به حداقل برساند. دریافت کافی ویتامین E در رژیم غذایی ترجیح داده می شود. بیشتر بزرگسالان روزانه به حدود 15 میلی گرم ویتامین E نیاز دارند. می توانید میزان مصرف خود را با استفاده از موارد زیر افزایش دهید:

  • خوردن آجیل و دانه بیشتر، مانند بادام، فندق و تخمه آفتابگردان
  • مصرف یک مکمل مولتی ویتامین یا ویتامین E جداگانه
  • استفاده از محصولات موضعی که هم ویتامین E و هم ویتامین C دارند (این می تواند در محافظت از نور موثرتر از محصولاتی باشد که فقط یکی از این دو را دارند)

ویتامین K

ویتامین K برای کمک به روند لخته شدن خون در بدن ضروری است، که به بدن در بهبود زخم ها، کوفتگی ها و مناطق تحت تأثیر جراحی کمک می کند. همچنین تصور می شود که عملکردهای اساسی ویتامین K به برخی از بیماری های پوستی کمک می کند، مانند:

  • علائم کشش
  • رگ های عنکبوتی
  • جای زخم
  • لک پوستی
  • حلقه های تیره زیر چشم شما

ویتامین K در بسیاری از کرم های موضعی مختلف برای پوست یافت می شود و می تواند به درمان انواع بیماری های پوستی کمک کند. پزشکان به کرات از کرم های حاوی ویتامین K در بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند برای کاهش تورم و کبودی استفاده می کنند. این ممکن است به تسریع بهبود پوست کمک کند. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات ویتامین K بر روی پوست نسبت به ویتامین های E و C محدودتر است.

طبق گفته دانشگاه فلوریدا، کمبود ویتامین K در ایالات متحده نادر است. بزرگسالان روزانه به 90 تا 120 میکروگرم نیاز دارند. با خوردن غذاهای زیر می توانید میزان مصرف خود را افزایش دهید:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • کاهو
  • کلم
  • لوبیا سبز

ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند.
از آنجا که ویتامین ها برای سلامت و عملکردهای بدن شما ضروری هستند، کمبود ویتامین ها می تواند اثرات نامطلوبی بر روی پوست ایجاد کند. از آنجا که ویتامین C و E نقش مهمی در محافظت از پوست شما در برابر آفتاب دارند، کمبود این ویتامین ها می تواند خطر آسیب پوستی، از جمله سرطان پوست را افزایش دهد. براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است.

با دکتر خود صحبت کنید
این روزها به راحتی می توان مکمل های ویتامین دریافت کرد، بنابراین با یک متخصص پوست یا پزشک مشورت کنید تا یک رژیم برای سلامتی خود شروع کنید. دفعه بعد که قصد خرید محصولات پوستی داشتید وجود این 4 ویتامین را در محصولات خود بررسی کنید. وجود این ویتامین ها برای سلامت پوست شما اهمیت بالایی دارد.

در حالی که ویتامین ها برای سلامت پوست ضروری هستند، ممکن است شما از طریق رژیم غذایی روزانه خود به اندازه کافی از این ویتامین ها استفاده کنید. آزمایش خون می تواند به شما كمك كند تا بدانید كه آیا كمبود ویتامین دارید یا خیر. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد باید فقط با راهنمایی یک پزشک متخصص ویتامین ها را مصرف کنید.

غذاهای مفید برای پوست

بهترین زمان مصرف ویتامین ها

تاثیر ویتامین D در کاهش ابتلا به کرونا