پل بینی کوتاه

پل بینی کوتاه چیست؟

پل بینی شما ناحیه استخوانی بالای بینی است. اگرپل بینی کوتاه دارید یعنی قسمت استخوانی صاف است. درجه صافی بسته به شخص می تواند متفاوت باشد.

یک بیماری عفونی یا اختلال ژنتیکی ممکن است گاهی اوقات باعث کوتاه شدن پل بینی شود که به آن بینی زینی نیز گفته می شود. علت آن معمولاً اندکی پس از تولد مشخص و درمان می شود. ویژگی های بینی کودک در بدو تولد به طور طبیعی رشد چندانی ندارد. با گذشت زمان، ممکن است پل بینی آن ها ظاهر طبیعی تری پیدا کند.

اگر شما یا فرزندتان پل بینی کوتاهی دارید، این وضعیت به طور معمول تنفس را مختل نمی کند. اگر ظاهر بینی شما را آزار می دهد، با جراحی پلاستیک می توانید فرم بینی خود را تغییر دهید.

پل بینی کوتاه در کودکان

ویژگی های صورت نوزادان و کودکان خردسال به طور طبیعی رشد چندانی ندارد. در صورت عدم وجود بیماری زمینه ای، ویژگی های صورت کودک شما رشد کرده و برجسته می شوند.

اگر کودک شما پل بینی کوتاهی دارد اما علائم یا نشانه های دیگری از مشکلات بهداشتی یا ناهنجاری های ژنتیکی ندارد، به طور کلی هیچ جای نگرانی وجود ندارد. اگر مطمئن نیستید که فرم بینی کودک شما طبیعی است یا خیر، با پزشک متخصص اطفال او صحبت کنید.

پل بینی کوتاه ناشی از اختلالات ژنتیکی

دلایل اساسی برای اختلالات پل بینی در بدو تولد وجود دارد. معمولاً در هنگام تولد یا اندکی پس از آن تشخیص داده می شوند. دلایل اساسی شامل اختلالات ژنتیکی، نقایص مادرزادی و بیماری های عفونی است.

ژن های غیرطبیعی که از والدین به فرزندشان منتقل می شوند باعث اختلالات ژنتیکی می شوند. این اختلالات قابل درمان نیستند. اختلالات ژنتیکی زیر می تواند باعث کوتاه شدن پل بینی شود.

دیستوست کلیدیو جمجمه

دیستوست کلیدیوکرانیال باعث رشد غیرطبیعی جمجمه و استخوان بینی می شود. افراد مبتلا به دیستوستوز کلیدوکرانیال ممکن است پل بینی کوتاه داشته باشند.

سندرم ویلیامز

سندرم ویلیامز یک اختلال رشد است که بسیاری از مناطق بدن را درگیر می کند. علت آن حذف ماده ژنتیکی از کروموزوم 7 است. این ماده حذف شده شامل بیش از 25 ژن است.

سندرم ویلیامز باعث ناتوانی های ذهنی خفیف تا متوسط​​، تأخیر در رشد و ویژگی های متمایز صورت می شود. سندرم ویلیامز همچنین باعث تغییر شکل استخوان مانند کوتاه شدن بینی می شود.

سندرم داون

سندرم داون در اثر تریزومی 21 ایجاد می شود. این بدان معنی است که هر سلول در بدن به جای دو نسخه معمول، سه نسخه از کروموزوم 21 دارد. سندرم داون باعث ناتوانی های ذهنی خفیف تا متوسط​​، تأخیر در رشد و ویژگی های غیرمعمول صورت و بدن می شود.

افراد مبتلا به سندرم داون معمولاً دارای ویژگی های صاف صورت هستند که ممکن است شامل پل بینی کوتاه باشد.

سندرم داون چیست؟

کوتاه شدن پل بینی ناشی از بیماری عفونی

یک بیماری عفونی ناشی از عفونت اکتسابی است. سیفلیس مادرزادی می تواند باعث کوتاه شدن بینی شود. سفلیس یک عفونت مقاربتی (STI) است. اگر در دوران بارداری خود سفلیس دارید، می توانید آن را از طریق جفت به فرزند خود منتقل کنید. این اتفاق می تواند از طریق تماس با کانال واژن در هنگام زایمان نیز رخ دهد.

سفلیس مادرزادی یک عفونت شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی در نوزادان است. نوزادان مبتلا به سفلیس مادرزادی برای از بین بردن عفونت با آنتی بیوتیک درمان می شوند. با این حال، میزان موفقیت درمان کم است.

حدود 12.5 درصد نوزادان مبتلا به سفلیس مادرزادی در صورت عدم درمان می میرند. نوزادی که زنده مانده ممکن است دارای مشکلات جدی بهداشتی باشد. این موارد می تواند شامل اختلالات زیر باشد:

  • نابینایی
  • ناشنوایی
  • مشکلات عصبی
  • تغییر شکل استخوان مانند یک پل بینی کوتاه
  • تشخیص یک مشکل اساسی

اگر پزشک شما شک کند که شکل بینی کودک شما ناشی از یک مشکل اساسی است، ممکن است آزمایشاتی را برای تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی یا سایر مشکلات سلامتی انجام دهد. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس برای مشاهده ساختار بینی کودک شما
  • آزمایشات کروموزوم برای تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی
  • آزمایش خون برای تشخیص عفونت ها و بررسی سطح آنزیم ها

آیا می توان یک پل بینی کوتاه را ترمیم کرد؟

پل بینی کوتاه عموماً مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. جراحی پلاستیک معمولاً لازم نیست. اگر از ظاهر بینی خود راضی نیستید، با یک جراح پلاستیک در مورد اینکه چگونه جراحی می تواند پل بینی شما را تغییر دهد صحبت کنید.

نتایج جراحی به صافی پل بینی و همچنین سایر ویژگی های صورت شما بستگی خواهد داشت.

Leave A Comment