چکاپ ها در سه ماهه دوم

چکاپ ها در سه ماهه دوم

اهمیت چکاپ ها در سه ماهه دوم بارداری

همانطور که در سه ماهه اول خود به طور منظم به ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کرده اید، در سه ماهه دوم نیز این کار را ادامه خواهید داد. این معاینات به شما کمک می کند تا رشد و سلامت کودک شما و همچنین سلامتی شما تحت کنترل باشد. اهمیت چکاپ ها در سه ماهه دوم مانند دیگر زمان های بارداری بسیار بالاست پس مراقبت های خود را به صورت روتین طبق نظر پزشک انجام دهید.

بیشتر افراد باردار هر ماه برای معاینه قبل از تولد به پزشکان خود مراجعه می کنند. در صورت داشتن بیماری قبلی و یا بارداری پرخطر، ممکن است به مراقبت های بیشتری احتیاج داشته باشید.

در سه ماهه دوم، شما احتمالاً یک سونوگرافی 20 هفته ای هیجان انگیز خواهید داشت (در واقع، اغلب بین 18 تا 22 هفته است). با استفاده از این اسکن، کودک در حال رشد خود را خوب می بینید، حتی انگشتان پا و انگشتان کوچک او را!

شما احتمالاً آزمایش خون، آزمایش ادرار و آزمایش تحمل گلوکز نیز خواهید داشت (شاید جالب ترین آزمایش نباشد، اما مطمئناً برای غربالگری دیابت بارداری مهم است).

شما همچنین می توانید آزمایشات مربوط به عوارض رشد کودک را انجام دهید. سایر آزمایشات ممکن است بسته به سلامت فردی و سابقه پزشکی توصیه شود.

اگر از زمان آخرین ویزیت تغییراتی در رژیم غذایی، سبک زندگی یا سلامتی شما ایجاد شده است، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. دریغ نکنید که در فاصله بین ویزیت ها با سوالات یا نگرانی ها با متخصص یا مامای خود تماس بگیرید.

هنگام چکاپ

در طول ویزیت پزشک معاینه بدنی مختصری انجام می دهد. یک پرستار یا دستیار وزن شما را بررسی می کند و فشار خون شما را می گیرد.

پزشک شما ممکن است بعد از گرفتن سابقه سلامتی و انجام معاینه بدنی، آزمایشات اضافی را توصیه کند.

آن ها همچنین ممکن است از تاریخچه پزشکی خانوادگی شما سوال کنند و یا دارو و مکمل تجویز کنند. پزشک همچنین از شما در مورد موارد زیر سوال خواهد کرد:

  • حرکت جنین
  • الگوهای خواب
  • رژیم غذایی و ویتامین های قبل از تولد
  • علائم زایمان زودرس
  • علائم پره اکلامپسی، مانند تورم

ارزیابی های جسمی در سه ماهه دوم معمولاً شامل بررسی های زیر است:

  • ارتفاع رحم، یا اندازه شکم و رشد جنین
  • ضربان قلب جنین
  • ورم یا تورم
  • افزایش وزن
  • فشار خون
  • سطح پروتئین ادرار
  • سطح گلوکز ادرار

این می تواند به شما کمک کند تا برای لیستی از سوالاتی که در طول ویزیت از پزشک خود می پرسید آماده شوید.

همچنین، در صورت بروز علائمی که شامل موارد زیر است، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

  • خونریزی واژن
  • سردرد شدید یا مداوم
  • تیرگی یا تاری دید
  • درد شکم
  • استفراغ مداوم
  • لرز یا تب
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن
  • نشت مایعات از واژن
  • تورم یا درد در یک اندام تحتانی

اهمیت چکاپ ها در سه ماهه دوم

ارتفاع رحم
پزشک ارتفاع رحم شما را اندازه گیری می کند، که به آن ارتفاع اساسی نیز گفته می شود، از بالای استخوان لگن تا بالای رحم شما اندازه گیری می شود.

معمولاً بین قد اساسی و طول بارداری رابطه وجود دارد. به عنوان مثال، در 20 هفته، ارتفاع اساسی شما باید 20 سانتی متر، به اضافه یا منفی 2 سانتی متر باشد. در هفته 30، 30 سانتی متر، به اضافه یا منهای 2 سانتی متر، و غیره.

این اندازه گیری همیشه دقیق نیست زیرا ممکن است در افراد با جثه بزرگتر، کسانی که فیبروئید دارند، دوقلو یا چندقلو حمل می کنند یا مایع آمنیوتیک اضافی دارند، ارتفاع اساسی قابل اعتماد نیست.

پزشک از افزایش اندازه رحم شما به عنوان نشانگر رشد جنین استفاده می کند. اندازه گیری ها ممکن است متفاوت باشد. اختلاف 2 یا 3 سانتی متری به طور کلی جای نگرانی نیست.

اگر قد بنیادی شما رشد نکرده یا کندتر یا سریعتر از حد انتظار رشد می کند، پزشک ممکن است سونوگرافی را برای بررسی کودک و مایع آمنیوتیک توصیه کند.

ضربان قلب جنین
یکی از چکاپ ها در سه ماهه دوم مانند سایر زمان ها در باراری بررسی ضربان قلب جنین است. پزشک با استفاده از سونوگرافی داپلر بررسی می کند که ضربان قلب کودک شما خیلی سریع است یا خیلی کند.

فناوری داپلر از امواج صوتی برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده می کند. این برای شما و کودک شما ایمن است. ضربان قلب جنین معمولاً در اوایل بارداری سریعتر است. این می تواند از 120 تا 160 ضربه در دقیقه باشد.

ادم (تورم)
پزشک همچنین پاها، مچ پا و روی پاها را از نظر تورم یا ورم بررسی می کند. تورم در پاها در بارداری شایع است و به طور کلی در سه ماهه سوم افزایش می یابد.

تورم غیرعادی ممکن است مشکلی مانند پره اکلامپسی، دیابت بارداری یا لخته خون را نشان دهد. گرچه، معمولا این فقط یکی از عوارض جانبی بارداری است که پس از زایمان از بین می رود.

افزایش وزن
پزشک شما یادآوری می کند که شما در مقایسه با وزن قبل از بارداری چقدر وزن اضافه کرده اید. آن ها همچنین یادآوری می کنند که از آخرین بازدید خود چقدر وزن اضافه گرفته اید. این یکی از چکاپ ها در سه ماهه دوم است که حائز اهمیت می باشد.

میزان افزایش وزن توصیه شده در سه ماهه دوم به وزن شما قبل از بارداری، تعداد نوزادانی که حمل می کنید و میزان اضافه وزن شما بستگی دارد.

اگر بیش از حد انتظار وزن اضافه می کنید، ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. یک متخصص تغذیه یا رژیم درمانی می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی شامل مواد مغذی مورد نیاز خود تهیه کنید.

برخی از افرادی که بیش از حد انتظار وزن می گیرند ممکن است پرخوری نکنند اما وزن خود را افزایش دهند که بعد از زایمان این وزن از بین می رود.

اگر وزن کافی ندارید، باید رژیم خود را تکمیل کنید. پزشک ممکن است علاوه بر آنچه که می خورید، خوردن دو یا سه میان وعده سالم را نیز توصیه کند.

گفتن آنچه می خورید و مقدار مصرف آن به پزشک کمک می کند تا طرحی برای تغذیه شما و کودک شما ارائه دهد. اگر هنوز وزن کافی ندارید ممکن است بخواهید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

فشار خون
فشار خون به طور معمول در دوران بارداری به دلیل وجود هورمون های جدید در بارداری و تغییر در حجم خون شما کاهش می یابد. معمولاً در هفته های 24 تا 26 بارداری به کمترین حد خود می رسد.

برخی از افراد در سه ماهه دوم فشار خون پایین دارند، به عنوان مثال 60/80. تا زمانی که احساس خوبی داشته باشید، جای نگرانی نیست.

فشار خون بالا می تواند در دوران بارداری خطرناک باشد، اما هنگامی که به خوبی کنترل شود اشکالی ندارد. پس چکاپ ها در سه ماهه دوم حتما شامل اندازه گیری فشارخون می باشد.

اگر فشار خون زیاد است یا در حال افزایش است، پزشک ممکن است شما را از نظر سایر علائم فشار خون حاملگی یا پره اکلامپسی بررسی کند.

بسیاری از افراد با وجود فشار خون بالا در دوران بارداری نوزادان سالم دارند. مهم است که به طور منظم تحت نظر قرار بگیرید، بنابراین در صورت داشتن فشار خون بالا می توانید آن را کنترل کنید.

آزمایش ادرار
هر بار که برای معاینه مراجعه می کنید، پزشک ادرار شما را از نظر وجود پروتئین و قند بررسی می کند. بیشترین نگرانی در مورد پروتئین در ادرار، ایجاد پره اکلامپسی است که فشار خون بالا همراه با تورم و احتمالاً پروتئین بیش از حد در ادرار است.

اگر سطح گلوکز بالایی دارید، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را انجام دهد. این موارد ممکن است شامل آزمایش دیابت بارداری باشد، بیماری که باعث می شود سطح قند خون شما بالا برود.

اگر علائمی مانند ادرار دردناک دارید، پزشک ممکن است ادرار شما را از نظر وجود باکتری بررسی کند. عفونت دستگاه ادراری، مثانه و کلیه می تواند باعث ظهور باکتری در ادرار شود.

اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است.

سونوگرافی آنومالی

تفسیر نتایج غربالگری در سه ماه اول جنین

نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری

Leave A Comment