کاریوتایپ مغز استخوان چیست ؟

کاریوتایپ مغز استخوان چیست ؟

کاریوتایپ مغز استخوان چیست ؟

کاریوتایپ مغز استخوان چیست ؟ گاهی اوقات در برخی اختلالات نیازمند بررسی مغز و استخوان هستیم و در این بررسی تهیه کاریوتایپ از این سلول ها می تواند به شناسایی برخی اختلالات کمک کند. تهیه بیوپسی مغز استخوان می تواند حدود 60 دقیقه طول بکشد. مغز استخوان، بافت اسفنجی موجود در استخوان های شما است و حاوی رگ های خونی و سلول های بنیادی است که به تولید برخی سلول ها کمک می کند از جمله:

  • گلبول های قرمز و سفید
  • پلاکت ها
  • چربی
  • غضروف
  • استخوان

دو نوع مغز وجود دارد: قرمز و زرد. مغز قرمز عمدتاً در استخوان های صاف شما مانند لگن و مهره ها یافت می شود. با افزایش سن، بیشتر مغز شما به دلیل افزایش سلول های چربی زرد می شود. پزشک شما معمولاً از پشت استخوان لگن شما مغز استخوان قرمز استخراج می کند. و از این نمونه برای بررسی هرگونه ناهنجاری سلول های خون استفاده می شود.

آزمایشگاه آسیب شناسی که مغز شما را دریافت می کند، بررسی می کند که آیا مغز استخوان شما در حال ساختن سلول های خونی سالم است یا خیر. در غیر این صورت، نتایج علت را، که ممکن است عفونت، بیماری مغز استخوان یا سرطان باشد را نشان می دهد.

همچنین در صورت نیاز برای بررسی اختلالات ژنتیکی نمونه به آزمایشگاه ژنتیک ارسال شده و کاریوتایپ از این سلول ها تهیه می شود تا اختلالات کروموزومی بررسی شوند.

در این مقاله سعی کردیم برای توضیح این که کاریوتایپ مغز استخوان چیست ؟ به توضیح مختصری در مورد بیوپسی مغز استخوان بپردازیم. با انجام مشاوره ژنتیک می توانید از ضرورت انجام این تست آگاه شوید. در آزمایشگاه سیتوژنوم این تست به شرح زیر قابل انجام خواهد بود.

نام آزمایش کاریوتایپ مغز استخوان
نام بخش سیتوژنتیک
نوع نمونه مغز استخوان
شرایط نگهداری نمونه کمتر از ۲۴ ساعت باید به مرکز ژنتیک ارسال گردد.
نمونه در دمای خنک نگهداری گردد (از یخ زدگی نمونه جدا جلوگیری شود).
موارد درخواست بیماران مبتلا به انواع لوسمی (سرطان خون)
این آزمایش برای تشخیص یا تاثیر درمان و روند درمان بیماری انجام می شود.
روش کشت سلولی
زمان انجام آزمایش ۱۰-۵ روز

Leave A Comment