آیا بیماری سلیاک کشنده است ؟

آیا بیماری سلیاک کشنده است؟

آیا بیماری سلیاک کشنده است؟ آیا افراد مبتلا به بیماری سلیاک بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند؟ بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که توسط گلوتن (پروتئینی که در غذاهای حاوی گندم، جو یا چاودار یافت می‌شود) ایجاد می‌شود. وقتی افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند گلوتن می‌خورند، واکنشی در روده کوچک آن‌ها رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به علائمی مانند اسهال، درد شکم، نفخ و کاهش وزن شود. تشخیص زودهنگام بیماری سلیاک مهم است زیرا در صورت عدم درمان این اختلال می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. در اکثر قریب به اتفاق موارد، سلیاک یک بیماری کشنده نیست و با رعایت برخی موارد می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. طبق برخی مطالعات علمی در صورت عدم رعایت نکات ضروری و عدم اقدام برای درمان این بیماری در 10-30٪ افراد کشنده خواهد بود. با این مقاله از مجله پزشکی سیتوژنوم همراه باشید تا باهم پاسخ اینکه آیا بیماری سلیاک کشنده است؟ را پیدا کنیم.

آیا بیماری سلیاک کشنده است؟

بیماری سلیاک یک بیماری کشنده به حساب نمی‌آید با این حال به نظر می‌رسد در افرادی که بیماری سلیاک شدید دارند و آن‌ها را در بیمارستان بستری می کنند شرایط بدتری حاکم است و بیشتر در معرض فوت شدن خواهند بود.

یک مطالعه سوئدی منتشر شده در بایگانی پزشكی نشان داد كه از بین 10،032 نفری كه به دلیل بیماری سلیاك بستری شده اند، خطر مرگ زودرس نسبت به جمعیت عمومی دو برابر افزایش یافته است. محققان خاطرنشان کردند که این افزایش خطر مرگ ممکن است به دلیل کاهش جذب مواد مغذی مهم مانند ویتامین A و ویتامین E باشد.

جالب توجه است این مطالعه همچنین نشان داده که نوزادان و کودکان نوپای مبتلای بستری شده در بیمارستان که کمتر از 2 سال سن دارند، خطر مرگشان کمتر است که احتمالاً نشان دهنده اثر مفید شروع رژیم بدون گلوتن زود هنگام است.

اگر می‌خواهید در مورد بیماری سلیاک اطلاعات بیشتری کسب کنید روی لینک زیر کلیک کنید:

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک و خطر مرگ و میر

عوارض سلامتی بسیار زیادی برای افرادی که بیماری سلیاک خود را درمان نمی‌کنند وجود دارد که می‌تواند منجر به مرگ زودرس آن‌ها شود. کمبود مواد مغذی و افزایش خطر ابتلا به لنفوم از علل شناخته شده هستند اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشند که هنوز به وضوح تعریف نشده‌اند. در صورت عدم توجه به درمان، بیماری‌هایی ممکن است در اثر ابتلا به سلیاک به وجود بیایند که به نوبه خود منجر به مرگ افراد مبتلا شود؛ این بیماری‌ها عبارت هستند از:

  • لنفوم: بیماری سلیاک که به رژیم غذایی بدون گلوتن پاسخ نمی‌دهد، می‌تواند به نوع خاصی از لنفوم کشنده تبدیل شود.
  • سرطان، بیماری های قلبی عروقی و تنفسی: بیماران مبتلا به بیماری سلیاک کمی بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، و برخی بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا یا ذات الریه هستند که می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند.
  • بیماری‌های التهابی روده
  • دیابت
  • سل

فواید رژیم بدون گلوتن

همه مطالعات حاوی اخبار بد نیستند. در حقیقت، دو مورد از این تحقیقات حاوی نکاتی هستند که می‌گوید پیروی از یک رژیم بسیار سخت فاقد گلوتن می‌تواند خطر مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

یک پژوهش پزشکی دیگر نتیجه گرفت که داشتن یک رژیم غذایی دقیق بدون گلوتن میزان مرگ و میر را در افراد مبتلا به سلیاک و درماتیت هرپتیفورمیس کاهش می‌دهد. پس بسیار مهم است که از این رژیم پیروی نمایید تا از شرّ عوارض جانبی در امان باشید.

کلام آخر سیتوژنوم

در پاسخ به این سوال که آیا بیماری سلیاک کشنده است؟ باید بگوییم خیر! سلیاک یک بیماری کشنده محسوب نمی‌شود با این حال اگر مدیریت نشود، می‌تواند تاثیرات چشمگیری بر سلامتی فرد بگذارد، به گونه ای که او را در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار می‌دهد. در حالت کلی محققان تاکید می‌کنند که اکثر افراد مبتلا به بیماری سلیاک زندگی طولانی و سالمی دارند. با این حال، این نتایج ممکن است اهمیت رژیم غذایی بدون گلوتن را برای کسانی که این بیماری را دارند، بیشتر نشان دهد. اگر علائم بیماری سلیاک را دارید، قبل از تغییر رژیم غذاییتان به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی‌تان را ارزیابی کند. تشخیص این بیماری معمولاً شامل آزمایش خون و بیوپسی از بافت روده کوچک برای بررسی آسیب است. در چند مورد، آزمایش ژنتیک نیز ممکن است مفید باشد. آزمایشگاه ژنتیک سیتوژنوم آماده پذیرش تمامی متقاضیان محترم از سراسر کشور می‌باشد.

Leave A Comment