درمان آرتریت روماتوئید

درمان آرتریت روماتوئید

درمان آرتریت روماتوئید

در این مقاله به ارائه روش های درمان آرتریت روماتوئید می پردازیم. آرتریت روماتوئید (RA)، دومین شکل شایع آرتروز و یک بیماری التهابی مزمن است. RA باعث می شود سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت ها و مفاصل خود حمله کند. علائم RA شامل تورم، قرمزی، سفتی و احتمالاً فرسایش و تغییر شکل در مفاصل آسیب دیده است.

برای برخی از افراد، RA یک بیماری چرخه ای است: علائم ممکن است برای چند هفته، ماه ها یا حتی سال ها از بین بروند. سپس بیماری شعله ور خواهد شد و دوباره علائم ایجاد می کند. در ادامه بخوانید تا تکنیک ها و راهکارهای مقابله با RA flares را یاد بگیرید.

شعله ور شدن چیست؟

در موارد خفیف RA ممکن است تنها پس از یک دوره کوتاه از فعالیت، بیماری به خوبی از بین برود، اما اغلب موارد RA شدیدتر است و می تواند باعث بروز علائم در تمام طول عمر فرد شود.

افراد مبتلا به RA می توانند دوره های افزایش فعالیت و یا شعله ور شدن را تجربه کنند. شعله ور شدن می تواند چندین روز یا حتی چند ماه طول بکشد.

RA همچنین می تواند برای دوران کوتاهی تقریباً هیچ علامتی ایجاد نکند و التهاب بسیار کم باشد. به این دوره ها رمیشن گفته می شود. اکثر مبتلایان به RA متناوبا دوره هایی با فعالیت کم و شعله ور شدن را تجربه می کنند. با این حال، بهبودی با داروهای موثر امکان پذیر است.

چه عواملی باعث شعله ور شدن می شود؟

متأسفانه، محققان هنوز نمی دانند چه عواملی باعث شروع یا پایان شعله ور شدن می شود. در بعضی موارد، عفونت ها می توانند باعث شعله ور شدن RA شوند. به عبارت دیگر، بیمار بودن می تواند حال شما را بدتر کند. تغییر در دارو نیز ممکن است باعث شعله ور شدن RA شود. اگر مصرف داروی خود را فراموش کرده اید یا مصرف آن را به طور کامل متوقف کرده اید، به احتمال زیاد دچار التهاب شدید خواهید شد که می تواند منجر به شعله ور شدن علائم شود.

درمان آرتریت روماتوئید به طور قطعی امکان پذیر نیست و هیچ دارویی نمی تواند RA را درمان کند یا همیشه از شعله های RA جلوگیری کند. درعوض، هدف از درمان، تسهیل علائم، کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب مفاصل است.

داروهای مناسب برای درمان آرتریت روماتوئید

داروهایی که اغلب برای درمان آرتریت روماتوئید RA تجویز می شوند می توانند به سه گروه تقسیم شوند:

درمان های علامتی که برای تسکین درد حاد و التهاب طراحی شده اند. داروهای این گروه شامل استروئیدها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و استامینوفن است.
درمان های اصلاح کننده بیماری، همچنین به عنوان داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری یا DMARD شناخته می شوند و برای کند شدن پیشرفت بیماری تجویز می شوند. DMARD ها از پاسخ التهابی بدن جلوگیری می کنند، که علائم را کاهش می دهد، پیشرفت را کند می کند و از آسیب مفاصل جلوگیری می کند.
زیست شناسی DMARD های نسل جدیدی هستند که مولکول های ایمنی بدن را تقلید می کنند. آن ها همچنین پاسخ التهابی را مهار می کنند، اما هدفمند تر هستند.
هر دو DMARD و بیولوژیک سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند. RA ناشی از پاسخ معیوب سیستم ایمنی بدن است که منجر به التهاب مزمن می شود. سرکوب کننده های سیستم ایمنی برای جلوگیری از این کار طراحی شده اند و در نتیجه علائم RA را کاهش می دهند.

غذاهایی که ممکن است علائم را کاهش دهند

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است ارتباطی بین آن چه که می خورید و کاهش علائم RA وجود داشته باشد. یک رژیم متعادل ممکن است به کاهش علائم RA و جلوگیری از التهاب کمک کند. این مواد غذایی عبارتند از:

  • غذاهای سرشار از امگا 3 مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن، گردو و تخم کتان
  • غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات و میوه های رنگی،لوبیا، آجیل، شراب قرمز، شکلات تیره و دارچین
  • روغن زیتون فرابکر، که نشان داده شده دارای خواص ضد التهابی است

مراقب خودت باش

یكی از بهترین و مهمترین راه های درمان آرتریت روماتوئید یا RA flares، مراقبت از خود است. شعله ور شدن علائم باعث احساس خستگی، درد و سفتی در مفاصل می شود و می تواند انجام کارهای عادی روزمره را غیرممکن سازد. برخی از مهمترین اشکال مراقبت از خود شامل موارد زیر است:

  • ورزش و کشش مکرر
  • کاهش وزن و مدیریت وزن
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • استراحت کافی

در مورد رژیم غذایی و رژیم تناسب اندام با پزشک خود صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است توانایی های شما در حین شعله ور شدن متفاوت باشد.

روش های درمانی جایگزین که باعث شعله های RA می شود

قبل از شروع استفاده از هر روش درمانی جایگزین با پزشک خود صحبت کنید. برخی از افراد به دلیل تداخلات احتمالی با داروهای تجویزی قادر به استفاده از برخی از این درمان ها نخواهند بود.

برخی از بیماران ممکن است از درمان های جایگزین مانند ویتامین ها و مکمل ها، گیاهان دارویی یا راهکارهای آرام سازی بهره مند شوند. در حالی که تحقیقات در مورد اثربخشی این روش های درمانی بی نتیجه مانده است، این روش های درمانی ممکن است به نفع شما باشد.

بسیاری از بیماران RA از استفاده از گرما و سرما برای کمک به آرامش عضلات، کاهش تورم در مفاصل و درد کمرنگ بهره مند می شوند. در هنگام شعله ور شدن، از پدهای گرمایش یا بست های یخی به اتصالات آسیب دیده استفاده کنید.

با دیگران صادق باشید

وقتی RA شما شعله ور است، ممکن است نتوانید از تعهدات، بار کاری و برنامه های خود پیروی کنید. آن چه را که تجربه می کنید با دوستان، اعضای خانواده و همکاران خود درمیان بگذارید. ارتباطات باز به آن ها کمک می کند تا آن چه را که تجربه می کنید درک کنند و به شما کمک کنند. وقتی نمی توانید کاری را انجام دهید، از اعتراف نترسید. فشار آوردن بیش از حد به بدن، در واقع می تواند شعله ور شدن شما را بدتر کند.

بررسی دوره ای بیماری

پزشک شما از شما می خواهد برای بررسی علائم بیماری در زمان های مقرر به او مراجعه کنید. نظارت احتمالاً شامل آزمایش خون منظم است که شاخص های التهاب را بررسی می کند. آن ها همچنین ممکن است درخواست معاینات بدنی منظم کنند. این امتحانات به آن ها کمک می کند تا ببینند دارویی که مصرف می کنید، آیا برای درمان آرتریت روماتوئید موثر است یا خیر و این دارو چگونه بر مفاصل و حرکات شما اثر می گذارد و چگونه به درمان های خود پاسخ می دهید. این معاینات معیارهایی را ارائه می دهد که پزشک شما می تواند از آن ها استفاده کند تا ببیند RA چگونه در بدن شما تأثیر می گذارد.

بروز شعله های RA

لازم نیست که در سکوت شعله ور شوید. با پزشک خود در مورد آن چه تجربه می کنید و نحوه پاسخ بدن شما به درمان صحبت کنید. به دنبال راه هایی برای کمک به بدن خود در مقابله با استرس اضافی ناشی از شراره ها باشید. راهکارهای مقابله ممکن است شامل طب سنتی یا روش های درمانی جایگزین باشد. این روش های درمانی ممکن است به بدن شما کمک کند تا استرس اضافی ناشی از شعله ور شدن را برطرف کند. برنامه هر شخص متفاوت خواهد بود. با کمک پزشک می توانید طرحی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

انواع بیماری روماتیسم

روماتیسم التهابی